וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחווה איראנית למערב: "תכנון מחדש" של הכור באראק

12.6.2014 / 17:16

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית הודיע כי כור המים הכבדים, שהעבודות בו הושעו למשך השיחות עם המעצמות, יוכל להפיק פחות מק"ג אחד של פלוטוניום. האם זה יצליח להציל את המו"מ?

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
הפתרון שהציע המערב - "מגוחך". כור המים הכבדים באראק/AP

איראן "מתכננת מחדש" את כור המים הכבדים באראק, על מנת לצמצם באופן חד את יכולת הפקת הפלוטוניום שלו – כך מסר אמש (רביעי) ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, עלי אכבר סאלחי. ככל הנראה, דבריו של סלחי כוונו להגיע לאזני מעצמות המערב המעורבות בשיחות הגרעין, על רקע חילוקי דעות בין הצדדים.

עתידו של כור המחקר באראק נותר אחת מהסוגיות עליהן הצדדים מתקשים למצוא הסכמה, עם התקרבות תאריך היעד לשיחות הגרעין, ה-20 ביולי. נציגי המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין – חוששים כי הכור באראק, מרגע הפעלתו, יוכל לספק פלוטוניום, אשר משמש להרכבת פצצת אטום יחד עם אורניום מועשר.

עוד בוואלה! חדשות:
הדד-ליין מתקרב: פגישה בהולה בין איראן וארה"ב
לוחמי הג'יהאד בעיראק: "זו רק ההתחלה, בגדד תרעד"
החשוד בירי בבריסל: "לא מתנגד להסגרה לבלגיה"

שר החוץ של אירן, שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, בריאיון עם רויטרס. 9 ביולי 2012. רויטרס
"עובדים נמרצות לתכנון מחדש של הכור". סאלחי/רויטרס

לטענת טהראן, הכור באראק, בעל הספק של 40 מגה וואט, נועד להפיק איזוטופים לחקר סרטן ולטיפולים רפואיים נוספים. האיראנים הסכימו להשעות את העבודות בכור במסגרת הסכם הביניים שנחתם בחודש נובמבר האחרון. תוקפו של ההסכם חצי שנה, במהלכה קיוו הצדדים לנסח הסכם קבע מקיף בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית.

לאחר סבב השיחות האחרון שנערך בווינה לפני כחודש, גורם דיפלומטי טען כי הנציגים האיראנים נסוגו מהפתיחות שהפגינו בסבבי שיחות קודמים. איראן אף טענה לאחרונה כי אחד הפתרונות שהציעו המעצמות לכור באראק הוא "מגוחך".

עם זאת, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית סאלחי שלח מסר פייסני יותר למערב בדברים שאמר לסוכנות הידיעות האיראנית "אירנ"א". לדבריו, כמות הפלוטוניום שניתן יהיה להפיק תופחת לפחות מקילוגרם אחד. זאת בניגוד לתכנון המקורי, שהתייחס להפקת 10-9 קילוגרמים של החומר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

לטענת מומחים מערביים, הכמות המקורית שתכננו האיראנים להפיק מספיקה לפחות לפצצת אטום אחת. סאלחי הבהיר: "אנחנו עסוקים נמרצות כעת בתכנון מחדש של הכור, על מנת להבטיח את השינוי הזה".

בתום שיחות בין נציגים בכירים של ארצות הברית ואיראן, שנערכו בשבוע שעבר בז'נבה, הנציגים האיראנים הביעו ספק לגבי היכולת של הצדדים להגיע להסכם מקיף עד ה-20 ביולי. מטהראן נמסר כי אם הצדדים לא יצליחו, המשא ומתן עשוי להיות מוארך בשישה חודשים נוספים. נציגי איראן והמעצמות צפויים להיפגש בשבוע הבא בווינה, להמשך השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully