וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוב יהודי ארגנטינה תומכים בשיתוף איראן בחקירת הפיגוע"

שר החוץ טימרמן דחה את האשמותיו של התובע אלברטו ניסמן, שטען כי ארגנטינה סייעה לטייח את מעורבות האיראנים בפיגוע בבואנוס איירס. הוא סירב לומר אם טהראן אשמה בפיגוע: "רק שופט יכריע"

שר החוץ של ארגנטינה הקטור טימרמן – בואנוס איירס, ינואר 2015. AP
שר החוץ הקטור טימרמן/AP

שר החוץ של ארגנטינה הקטור טימרמן אומר כי מותו של התובע המיוחד אלברטו ניסמן מנוצל למתקפה פוליטית נגדו ונגד הנשיאה כריסטינה פרננדס. לדבריו, "זולת קומץ", רוב הקהילה היהודית בארגנטינה תומכת בחקירת המשותפת של שתי המדינות למציאת האשמים בפיגוע הרצחני ב-1994, שגבה את חייהם 85 בני אדם.

בראיון לרדיו האמריקני NPR, אמר טימרמן כי הוא מקווה שחקירת נסיבות מותו של התובע תסתיים בהקדם האפשרי, "מכיוון שיש משפחה שנותרה בלי אב ובלי בעל". בסוף השבוע הודיע צוות החקירה כי מתחזקת ההערכה שניסמן התאבד, למרות עדויות רבות השוללות זאת.

שר החוץ טימרמן הוא הבכיר הראשון בממשלת ארגנטינה שמתראיין לתקשורת מאז מותו של ניסמן ב-18 בינואר. התובע נמצא ירוי בראשו בדירתו בבואנוס איירס, ביום שבו עמד להעיד נגד פרננדס וטימרמן בשימוע חשאי בקונגרס.

ניסמן האשים את השניים ברקימת עסקה חשאית עם איראן, במסגרתה תוענק חסינות לנאשמים בתכנון הפיגוע בבית הקהילה היהודית בבואנוס איירס. במסגרת ההסכם, איראן הייתה אמורה להעביר לארגנטינה נפט במחיר מוזל, ולקבל תמורתו חיטה.

התובע ניסמן לווה אקדח יום לפני מותו: "לא סומך על המאבטחים"

טקס אשכבה לתובע אלברטו ניסמן – בואנוס איירס 28 בינואר 2014. AP
מפגינה אוחזת בדיוקנו של התובע אלברטו ניסמן, בשבוע שעבר בבואנוס איירס/AP

ניסמן נקבר בבית הקברות היהודי בבואנוס איירס ביום חמישי. בראיון שנערך למחרת, דחה שר החוץ טימרמן את ההאשמות שייחס לו ניסמן בגין טיוח החקירה, ואמר: "הוא האשים אותי במשהו, שמבחינה חוקית, לא יכולתי לעשות". לדבריו, הטענה לפיה הוא הורה לאינטרפול לבטל את צווי המעצר של החשודים האיראנים אינה מתקבלת על הדעת, "משום שרק שופט יכול לעשות זאת".

טימרמן שלל את הטענה השנייה של התובע, ולפיה ארגנטינה קיבלה בתמורה נפט מוזל מאיראן. "כל מי שמבין משהו בעסקי הנפט יודע שארגנטינה לא יכולה להשתמש בנפט איראני, שהוא מסוג שאנחנו בכלל לא יכולים לעבד".

באשר להאשמות כי ניהל מגעים חשאיים עם איראן, אמר טימרמן: "החוק באיראן אוסר על הסגרת אזרחי המדינה - והחוק בארגנטינה אוסר לשפוט אדם בהיעדרו. לכן, הדרך היחידה להתקדם הייתה לחתום על הסכם עם איראן, במסגרתו שופט מארגנטינה יגיע לטהראן כדי לחקור את החשודים".

טימרמן הוסיף כי "יש דברים שאי אפשר לעשות בפומבי", והדגיש ש"כל ממשלות העולם מנהלות מגעים בחשאי. הרי ארה"ב ניהלה מו"מ סודי עם קובה במשך שנה וחצי". לדבריו, רבים מקורבנות הפיגוע תומכים במגעים שניהל עם איראן. "חלקם מתנגדים למה שעשיתי, אבל לא כולם. למעשה רובם תומכים בי. יש לי תומכים רבים בקהילה היהודית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"יש גם קשר בינלאומי"

שר החוץ של ארגנטינה נשאל אם לדעתו איראן עמדה מאחורי הפיגוע, כפי שקבע ניסמן כבר ב-2007. "זה לא משנה במה אני מאמין", אמר טימרמן, "אך כמי שנרדף בחייו, אני יודע שאסור לשפוט אדם עד ששופט קובע שהאדם הזה אשם או חף מפשע".

טימרמן, בן למשפחה יהודית, הוא ממייסדי "אמריקן ווטץ'", ארגון שלימים התמזג לתוך "משמר זכויות האדם" (HRW). אביו, יעקב, היה ממתנגדי החונטה בארגנטינה ונעצר ב-1977. אחרי שחרורו התגורר בישראל תקופה קצרה.

"אתם יודעים שיש קשר מקומי (לפיגוע) ושצריך לחקור אותו. השופט אמר לתובע ניסמן להתמקד בקשר הזה, אך הוא לא עשה זאת. אני חושב שיש קשר מקומי, ויש (גם) קשר בינלאומי", סיכם טימרמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully