וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מרגישים בבית": היהודים שעלו מצרפת לאחר גל הטרור

24.1.2015 / 14:00

80 יהודים אקדמאים צרפתים הגיעו בשבוע שעבר לארץ ושוכנו במרכז הצעירים של הסוכנות היהודית בירושלים. בריאיון ראשון הם מספרים על האנטישמיות הגואה במולדתם, על הרצון לשמור על המסורת ועל האהבה לישראל

עולים מצרפת באולפן עציון, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
העולים מצרפת במרכז הצעירים של הסוכנות היהודית בירושלים/נועם מושקוביץ

"אני נוטה להסכים עם הדעה שלפיה צרפת היא אחת המדינות היותר אנטישמיות כיום בעולם" - כך לדברי יונתן כהן, אופטיקאי בן 26 ממרסיי. כהן הוא אחד מתוך 80 יהודים אקדמאים, שעלו בשבוע שעבר מצרפת על רקע הפיגוע הקשה במרכול בפריז, ושוכנו במרכז הצעירים של הסוכנות היהודית באולפן עציון שבירושלים. בריאיון ראשון בארץ הם מספרים לוואלה! חדשות על האנטישמיות הגואה במולדתם, על ההפגנות לאחר הפיגועים ועל חלום אחד שהגשימו - להיות אזרחי ישראל.

מתקפת טרור בצרפת || סיקור מיוחד:
צרפת: המשטרה זיהתה חשוד נוסף בפיגוע במרכול הכשר
"הגיבור" המוסלמי מהפיגוע במרכול יקבל אזרחות צרפתית
מי שלא עוזר לעולי צרפת שלא יעלה אותם לארץ. דעה

עולים מצרפת באולפן עציון, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
"הצרפתים לא אלימים, אבל לא ינקפו אצבע כשהורגים יהודים"/נועם מושקוביץ

"אי אפשר ללכת ברחוב עם כיפה, אותיות בעברית על החולצה או ציצית", סיפר כהן על המתרחש במולדתו. "במקומות כמו פריז, מוסלמים יכולים להכות אותך או לתקוף אותך פשוט בגלל שהם מזהים שאתה יהודי".

רפאל דהן, אגרונום בן 24 מליון, הסביר כי דרכי הביטוי של האנטישמיות שונות בקרב מוסלמים ובין שאר הצרפתים. לדבריו, "בצרפת יש שני סוגים של אנטישמיות. הצרפתים לא ישתמשו באלימות, אך גם לא ינקפו אצבע או יראו סולידריות כשהורגים יהודים ובבחירות יצביעו מארין לה פן. היא אומנם מצהירה שהיא נגד מהגרים מוסלמים, אבל מיד לאחר מכן היא גם תהיה נגד יהודים". דהן הוסיף: "לעומתם, יש ערבים מוסלמים שמגיבים באלימות פיזית כלפי יהודים וזה כבר מסוכן. לדעתי, אופן הפעולה שונה, אבל הרצון והשנאה ליהודים זהה".

שרלי נחמני, משפטן בן 23 מפריז, חושב מעט שונה מחבריו. "יש אנטישמיות בפריז, כמו בכל מקום בעולם, אבל אתה לא חש בזה כל העת. כמו שקוראים על פיגועים ומלחמות בארץ ואז חושבים באירופה שאנשים נלחמים ומתים פה כל הזמן, כך גם בפריז - יהודים לא מותקפים כל יום וכל הזמן". הוא הוסיף כי "חשוב להבין, יש אלימות נגד מוסלמים, אפריקאים וגם נגד יהודים. אין אנטישמיות מוסדית מצד המדינה כמו שהייתה במלחמת העולם השנייה. יש מקומות שליהודים מסוכן להימצא בהם, אך יש מקומות שיש גם דו קיום טוב בין צרפתים, מוסלמים ויהודים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
עולים מצרפת באולפן עציון, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
"לא ראינו ילידי צרפת עם השלטים 'אני יהודי'"/נועם מושקוביץ

בהפגנות הגדולות שהיו לאחר הפיגועים בפריז, נראו צרפתים רבים נושאים שלטים שבהם נכתב "אני שרלי", "אני שוטר" ו"אני יהודי" (Je Suis Juif) , אך לדברי העולים החדשים, נדיר היה לראות כרזות עם הכיתוב האחרון. "בהפגנות בפריז נכתב 'אני שרלי, אני שוטר' אבל לא היו שלטים רבים שנכתב בהם 'אני יהודי'. רק יהודים שבאו להפגנות כתבו זאת ורק מול המרכול הכשר. לא ראינו ילידי צרפת עם שלטים כאלה", סיפר יצחק זבולון, מנהל חשבונות בן 24 מפריז.

רות אדלן אופטומטריסטית בת 23 מפריס הוסיפה כי "התגובה של הצרפתים להרג היהודים במרכול הכשר לא הייתה התעלמות או שמחה, אך גם לא סולידריות".

המרואיינים בכתבה, עולים חדשים מצרפת באולפן בעציון. נועם מושקוביץ
"מה שקרה בעיתון 'שרלי הבדו' היה הלם ושוק בצרפת"/נועם מושקוביץ

שרלי נחמני מוסיף: "מה שקרה בעיתון 'שרלי הבדו' היה הלם ושוק בצרפת. זה קרה במערכת עיתון, בפריז. זו הפעם הראשונה שהצרפתיים חוו באמת פיגוע של האיסלאם הרדיקלי. יומיים לאחר מכן היה את הפיגוע במרכול הכשר. גם אלו היו טרוריסטים, אך הצרפתים ראו בזה המשך לאותה מתקפה על העיתון ולא משהו ספציפי נגד יהודים".

"לא קל להיות יהודי בצרפת"

עם זאת, העולים החדשים מצרפת מסבירים כי הסיבה לעלייתם אינה טמונה בפיגוע האחרון וגם לא באנטישמיות המורגשת יותר ויותר ביבשת האירופית. כך למשל, רפאל דהן, אמר: "פה אני מרגיש בבית. זאת המדינה שלי. צרפת, למרות שנולדתי בה, היא לא ביתי. פה כולנו יהודים. פה יש לי דגל, יש לי את 'התקווה'. אני תמיד הגדרתי את עצמי קודם כל יהודי, ורק אחר כך צרפתי. אהבתי תמיד את ארץ ישראל אבל עליתי במיוחד בשביל לגור בירושלים. זה לא קל להיות יהודי בצרפת. כאן הזהות שלי ברורה יותר".

עולים מצרפת באולפן עציון, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
"אחרי התואר הראשון רציתי לחוות תרבות אחרת"/נועם מושקוביץ

בניגוד לדהן, רות אדלן מסבירה כי הרקע להחלטה שלה דווקא נבע ממניעים דתיים: "קשה להיות יהודי מאמין בצרפת. יום החופש הוא ראשון וכך אנו נאלצים לעבוד בשבת, מרכולים כשרים יש רק במקומות מסוימים, קשה לשמור על המצוות ואין אווירת חג כמו שיש בארץ".

זבולון, מצדו, מסביר כי עלה לארץ על רקע סיבות אישיות. "אני אדם שאוהב אתגרים", הוא מעיד על עצמו. "אחרי התואר הראשון רציתי לחוות תרבות אחרת בארץ אחרת, וחשבתי למה לא לנסות בישראל. המטרה של כולם היא להצליח כאן בארץ. יש לי גם רקע ציוני ואהבת הארץ ולכן בחרתי לחוות זאת כאן. מדובר בתרבות אחרת לגמרי, מסקרנת, שמעניינת אותי באופן אישי".

עולים מצרפת באולפן עציון, ינואר 2015. נועם מושקוביץ
עולים מצרפת באולפן עציון, ינואר 2015/נועם מושקוביץ

מרכז הצעירים של הסוכנות היהודית באולפן עציון בירושלים הוא האולפן הוותיק בארץ שהוקם זמן קצר לאחר קום המדינה. בשבוע שעבר, עם נחיתת גל העולים מצרפת שהצטרפו לעולים ממדינות נוספות החל המחזור ה-131 של האולפן. בכל מחזור שכזה לומדים 250 עולים ובשנה עוברים תחת האולפן 500 עולים. בשונה ממרכזי קליטה אחרים, אולפן עציון מרכז תחתיו צעירים רווקים אקדמאיים בני 35-22.

"הסוכנות חודרת יותר ויותר לקמפוסים והעולים שמגיעים לכאן מהווים את החלק האיכותי והחשוב שמקים משפחות ויוצר המשכיות", מסביר ברוך קושצבה, מנהל אולפן עציון. "זה בעצם המכינה לארץ ישראל. הסטודנטים מגיעים מ-30 מדינות ומפוזרים ל-12 כיתות לפי רמת העברית שלהם. במשך החמישה חודשים שהם כאן הם לומדים לא רק עברית אלא כל שדרוש להם בחיים בארץ ולמעשה חיים במבנה. זה הבית הראשון שלהם במולדת. כל אחד מהם בא לבד ולאט לאט נרקמת פה משפחה. כל אחד מוצא פה את המקביל לו ואת השונה אבל יחד מזהים את הזהות המשותפת. מעל 45 מהם דתיים ואחוז דומה מהם נשארים בירושלים. הרבה מהם מתגייסים ליחידות איכות בצבא ושומרים איתנו על קשר. בכל שנה אנו זוכים להזמנות לחתונות ובכל פעם מתרגשים מחדש. התכנית החברתית שלנו פעילה מאוד אחר הצהרים סביב הנושא היהודי וכוללת סיורים בהר הרצל, בירושלים וגם ערבי הווי בקמפוס".

מנתוני הסוכנות היהודית עולה כי בימים האחרונים עשרות עולים מצרפת וחניכי פרויקט מסע עלו לארץ ונקלטו באולפן עציון. מאז שני אירועי הטרור התקבלו במוקד המבצעים של הסוכנות היהודית בירושלים כ-4,000 פניות של יהודים מצרפת שביקשו לקבל מידע על תהליך העלייה לישראל. עוד כ- 2,500 איש נרשמו לערבי אינפורמציה שעורכת הסוכנות בצרפת. מדובר בגידול דרמטי של פי חמש במספר המתעניינים בעלייה לעומת חודש ינואר בשנה הקודמת.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully