וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלות הקשות: האם נכון לדחוק כעת את נסראללה לפינה?

20.1.2015 / 8:33

לא ברור אם הגורמים שהורו על התקיפה בסוריה מנעו פיגוע חמור בטווח הזמן המידי, ואם היה מודיעין על נוכחות בכירים איראנים במקום. כך או כך, פגיעה בסמלים כה חשובים לחיזבאללה עלולה להוביל לתגובה משמעותית ולהתלקחות

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס, טל אנגלנדר; עריכה: שניר דבוש; קריינות: לירון בארי

(תיעוד הרגעים שלאחר התקיפה כפי שפורסם ברשת "אל-מיאדין")

עם התבהרותן של תוצאות התקיפה הישראלית לכאורה באזור קוניטרה ביום ראשון, הולכים ומתרבים גם סימני השאלה. אתמול (שני) הודיעה איראן כי בין ההרוגים בתקיפה היה גם גנרל בכיר במשמרות המהפכה, מוחמד עלי אללה-דאדי – אחד האנשים המקורבים ביותר למפקד גיס אל-קודס, קאסם סולימאני. מהדיווחים בכלי התקשורת בעולם המערבי עולה כי בתקיפה נהרגו שישה אנשי חיזבאללה ושישה איראנים. בין אנשי החיזבאללה, חוסל ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד מורנייה, הנחשב ל"טרוריסט מספר 1" בארגון, ומוחמד עיסא, מפקד כוחות חיזבאללה בעיראק ובסוריה. ככל הנראה, בתקיפה נהרג גם הקולונל עלי טבטבאי, ששמו הוזכר תחילה בערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-ג'דיד", ולאחר מכן נעלם מהדיווחים. לפי הדיווח, טבטבאי עמד בראש כוח "רדואן" – ככינויו של עימאד מורנייה – ותואר כ"כוח הפשיטות" של חיזבאללה.

הצד הישראלי נמנע עד כה מתגובה רשמית לאותו אירוע, ואת המידע לגבי ג'יהאד מורנייה ניתן היה לקבל מ"גורמי מודיעין מערביים" בלבד. אותם גורמים צוטטו בכלי התקשורת הישראליים והסבירו כי מורנייה הבן תכנן שורה של פיגועים נגד מטרות ישראליות. ועדיין, היעדר התגובה הרשמית מצד ישראל תורם לאי-הבהירות לגבי הנחיצות של אותה תקיפה שמטוסים של חיל האוויר הישראלי ביצעו לאור יום בליווי מזל"טים, כפי שטוענים בחיזבאללה.

חיסול בכירי חיזבאללה בגולן - כל הכותרות
תיעוד: כך נראה האזור שהותקף בסוריה רגעים אחרי ההפצצה
החיסול בגולן חשף: איראן מקימה בסיס קדמי נגד ישראל
המתיחות בצפון: "סוללת כיפת ברזל נפרסה בגבול לבנון"

המכונית שהותקפה בקוניטרה על ידי כוחות ישראליים. "אל-מיאדין", צילום מסך
מוחמד עלי אללה-דאדי וג'יהאד מורנייה על רקע ההריסות של המכונית שהופגזה/צילום מסך, "אל-מיאדין"

האם הפעולה באמת מנעה פיגוע, כפי שנרמז בכלי תקשורת שונים? ואם כן, האם הפיגוע הזה היה אמור להתבצע בטווח הזמן המידי, כזה שמצריך סיכון של התלקחות עם חיזבאללה ועם איראן? האם אותם גורמים שאישרו את הפעולה לכאורה, הבינו כי בכלי הרכב המותקפים היו גם אנשי משמרות המהפכה האיראניים ובהם גנרל בכיר? האם המטכ"ל הישראלי תמך בפעולה? האם גופי מודיעין ישראליים אחרים תמכו בה על אף הפוטנציאל הנפיץ שלה?

בין היתר, לנוכח ההחלטה של הדרג המדיני והביטחוני להתעלם מהאירוע, לא ניתן לקבוע דבר. למעשה, רק עיתון "ישראל היום", המזוהה כל כך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרשה לעצמו לכתוב אתמול בכותרת הראשית: "בפעולה מדויקת ומפתיעה: כוחותינו תקפו חוליית מחבלים בכירים בגולן הסורי". אין כאן כל כוונה לומר, חלילה, שמישהו בקרב מקבלי ההחלטות מנסה לגזור קופונים מפעולה צבאית מסובכת כל כך. אלא שעד כמה שהנושא מעורר לעג – הוא רחוק מלהיות מצחיק. מי מאותם גורמים שאישר את התקיפה הזו צריך היה להביא בחשבון שהוא דוחק את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לפינה, ושלפעולה כזו עלולות להיות השלכות קשות ודרמטיות. פגיעה בבנו של סמל מובהק כל כך לארגון ובגנרל איראני בכיר, היא מבחינת חיזבאללה חציית קו, ומכאן ההערכה היא שנסראללה ינסה להגיב ואולי גם בצורה קשה. האם האיום של אותה חבורה שיעית על ביטחון מדינת ישראל היה משמעותי כל כך? האם תכננו לתקוף בנשק לא מוכר, אולי אפילו לא קונבנציונלי, שהצריך הסתכנות שכזו? כרגע, אין לכך תשובות.

ג'יהאד מורנייה וחסן נסראללה. מתוך טוויטר, צילום מסך
יגיב, אך לא ברור כיצד ומתי. נסראללה ומורנייה/צילום מסך, מתוך טוויטר

מה שכן ניתן לומר בשלב הזה, הוא שחיזבאללה ינסה להגיב, אם כי עדיין לא ידוע כיצד. ייתכן שינסה לפעול בצורה מוגבלת, שלא תגרור את האזור למלחמה כוללת, אך גם צעד "מוגבל" לכאורה עלול להוביל להתלקחות רבתי. כפי שאומרת הקלישאה, "אתה יודע איך זה מתחיל, אתה אף פעם לא יודע איך זה נגמר". ברשות הארגון יש שפע של יכולות ודרכי תגובה לתקיפה. אחד מדובריו אף הבטיח אתמול בערוץ "אל-ג'זירה" ש"התגובה תהיה כמו רעידת אדמה". לארגון יש בארסנל שלו רקטות, מזל"טים מתאבדים, וכמובן את אותם אנשי "כוח רדואן" שיכולים לבצע פעולות פשיטה לעומק ישראל.

ב"צוק איתן" למדנו כבר שאפילו לחמאס היה כוח מיוחד שאומן לפיגועים בתוך ישראל באמצעות שימוש במצנחי רחיפה או אנשי צפרדע, לדוגמה. ניתן לשער שאם לחמאס יש את היכולת הזו, לחיזבאללה יהיו כוחות כאלה בעלי יכולות טובות אף יותר. לכך יש להוסיף את האפשרות של הפעלת תאים רדומים בחו"ל, בגדה, בישראל עצמה, בפעילות משותפת עם סייענים מקרב ערביי ישראל בעומק המדינה ועוד.

ושוב עולה השאלה, האם ייתכן שאותו גורם שאישר את התקיפה לא הביא בחשבון את האפשרות שהתקיפה תוביל להסתכנות בהידרדרות מעין זו? אפשר רק לקוות שהפעם לא נגיע למצב שבו ועדת חקירה לבדיקת תוצאות מלחמה תהיה זו שתבחן זאת.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully