וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיסול בגולן חשף: איראן מקימה בסיס קדמי נגד ישראל

20.1.2015 / 0:41

חיסול אנשי משמרות המהפכה ברמת הגולן הסורית מעיד על הכוונות של הציר הרדיקלי בגבול הצפון. עם זאת, בשל המו"מ עם המערב על הגרעין, תגובת טהראן צפויה להיות ממוקדת. ומה יעשה נסראללה? פרשנות

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, רויטרס, טל אנגלנדר; עריכה: שניר דבוש; קריינות: לירון בארי

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נתפס לאורך השנים במזרח התיכון כמנהיג אמין מאוד, אך לאחרונה התגלו סדקים בתדמיתו. במלחמת לבנון השנייה, למשל, הוא מסר דיווחי שקר על הישגים שלא היו ולא נבראו במערכה נגד צה"ל. גורמים באמ"ן טענו אז כי הוא נאלץ לפגוע באמינותו על מנת לחזק את המורל הירוד בארגונו בפרט ובלבנון בכלל.

בסוף השבוע האחרון התראיין נסראללה לרשת "אל-מיאדין". לאחר שפרס סדרת איומים בוטים נגד ישראל, הוא ביקש לחדד בפני המראיין כי חייליו לא נמצאים על אדמה סורית וכי מדובר במלחמה שעניינה לוחמים סורים בלבד. נסראללה ביקש לחזק את ההרתעה מול ישראל, ומנגד להשיב למבקריו בלבנון כי הוא היה ונשאר מגן לבנון, על אף האבדות הכבדות שסופג ארגונו. כלומר, לחדד את המסר שלפיו אם הוא לא היה יוצא ללחימה בגבול הסורי הייתה מקבלת ארץ הארזים את דעאש בלב ביירות.

חיסול בכירי חיזבאללה בגולן || כל הכותרות:
המתיחות בצפון: "סוללת כיפת ברזל נפרסה בגבול לבנון"
תיעוד: כך נראה האזור שהותקף בסוריה רגעים אחרי ההפצצה
הקמפיין החדש של חיזבאללה: "בשתי מילים - הכינו מקלטיכם"

חסן נסראללה – ביירות, 25 ביולי 2014. רויטרס
"חשבון ישן, חשבון חדש וחשבון מתחדש". נסראללה/רויטרס

שר הביטחון, משה יעלון, התייחס ביום ראשון בריאיון לרדיו "קול חי" לדיווחים הזרים על תקיפת שתי מכוניות ועל חיסול בכירים מארגון חיזבאללה וגורמים איראניים שישבו בהן. "אם לפי טענת חיזבאללה אנשיהם נפגעו בחיסול, שיסבירו מה הם עושים בסוריה", אמר יעלון, ובכך חידד את שקריו של נסראללה.

חיזבאללה נתון ללחצים פוליטיים פנים-לבנוניים גדולים מאוד. מעל בריתות שהרכיב מרחף סימן שאלה גדול, מצבו הכלכלי מורכב, והוא נאלץ להתמודד עם לחימה שגלשה מסוריה אל תוך לבנון מחד ועם ההתחזקות של צבא לבנון, שמקבל גיבוי ואמצעי לחימה מצרפת ומארצות הברית, מאידך. נוסף על כל אלו, חיזבאללה משקיע משאבים וכוח אדם גדולים בסוריה כדי לסייע למה שנשאר ממשטרו של הנשיא בשאר אסד.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הלווייתו של ג'יהאד מורנייה, מפקד בחיזבאללה שנהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי בקונייטרה, ינואר 2015. רויטרס
הלווייתו של ג'יהאד מורנייה, אתמול בלבנון/רויטרס

בשל לחצים מרובים אלו, פתיחתה של זירה מחודשת נגד ישראל מדאיגה מאוד את נסראללה. הוא חושש שהיא תנצל את מצבו הביטחוני למתקפה רחבה שתפגע בכושרו הצבאי ובמחסני הנשק שלו, שלא מביישים צבא מערבי. לכן הוא ממשיך להשקיע בבניין הכוח בדרום לבנון כדי לחזק את ממד ההרתעה.

איראן, הפטרון הדתי והכלכלי של חיזבאללה, עובד עם מפקדי הארגון בצורה הדוקה יותר מבעבר. המטרה הראשונה במעלה עבור איראן היא למנוע התלקחות בלתי-נשלטת, כפי שאירע במלחמת לבנון השנייה. נסראללה הודה כי אילו ידע שזו תהיה תגובת ישראל, לא היה מורה לבצע חטיפה. המטרה השנייה היא להקים בסיס איראני קדמי בשטחי רמת הגולן הסורית, שהתפצלה וכיום נמצאת בשליטה של קבוצות מגוונות וחמושות.

נסראללה מעז לקחת סיכונים

חיזבאללה מודל 2015 הוא ארגון חושב מאוד, לומד ומתקן טעויות, אך גם ארגון שמנסה לנוע בין הרצונות שלו עצמו לבין הרצונות של הפטרון האיראני. ניתן להעריך שחיסול הבכירים ברמת הגולן הסורית חשף את הכוונות של הציר הרדיקלי להקים מוצב איראני נגד ישראל. ואולם, למרות התקיפה והרג בכירי משמרות המהפכה, לא נראה שאיראן תרצה לשרוף את הקלף החזק שלה, בוודאי שלא בשנה שבה היא ממתינה לחתימה על הסכם עם המערב בנוגע לתכנית הגרעין שלה. לכן, הם יידרשו להגיב באופן ממוקד מאוד בגבול או בחו"ל, מחשש שישראל תכה בהם בחוסר פרופורציה.

נסראללה, מצדו, אמר בדצמבר 2013 אחרי חיסולו של בכיר חיזבאללה חסן אל-קייס, לפי פרסומים זרים בידי ישראל, כי לארגונו "יש חשבון ישן, חשבון חדש וחשבון מתחדש" עם ישראל. מבחינת נסראללה החשבון שנפתח עם נקמת חיסולו של מורנייה עדיין פתוח, וכעת התווסף אליו חיסול בנו. נסראללה, בניגוד לפטרונו האיראני, כך נראה, יעז לקחת סיכונים ולהתגרות בישראל.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 23:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully