וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכוד אליו הכניסו את עצמם הפלסטינים

18.1.2015 / 16:45

בכך שפנו לבית הדין הבינלאומי בהאג, חשפו הפלסטינים את עצמם לבדיקה של הרשות וחמאס, שביצע פעולות החשודות כפשעי מלחמה הן בתוך עזה והן כלפי ישראל

הפלסטינים זכו בניצחון מדיני גדול כשהוכרו כ"מדינה" בהחלטת עצרת האו"ם לפני שנתיים. ניצחון זה סלל את הצטרפותם השבוע כמדינה "חברה" בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC), אך הוא עלול להפוך לתבוסה משפטית צורבת עבורם. מהר מאוד הם יגלו כי הנשק הפוליטי-משפטי שרכשו בכוח הרוב הערבי האוטומטי באו"ם, יכול להפוך לחרב פיפיות ולהיות מופנה נגדם בעוצמה הולכת וגוברת.

בית הדין הפלילי הבינלאומי הוקם בשנת 2002 במטרה להעמיד לדין חשודים בביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות דוגמת רצח עם. אמנם, פושעי המלחמה הנאצים הובאו לדין והורשעו במשפטי "נירנברג" הידועים, אך נירנברג היה בית משפט שהוקם אד-הוק ולא היה לו המשך. הקמת בית הדין, הגם שיצאה אל הפועל כמעט 60 שנה אחרי המלחמה, הייתה אמורה להיות התשובה לאזלת היד שגילתה הקהילה הבינלאומית במניעת פשעי המלחמה של הנאצים באירופה והיפנים באסיה במלחמת העולם השנייה.

מאז תום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945 נהרגו כ-12 מיליון בני אדם במלחמות ברחבי תבל. כשליש מהם נרצחו על ידי דיקטטורים אכזריים וצמאי דם דוגמת ראשי ה"חמר-רוז'" בקמבודיה, ה"טוטסי" ברואנדה, מנהיגי הסרבים בבוסניה, הסודאנים בדרפור, סדאם חוסיין בעיראק ובשאר אסד בסוריה. בית הדין הפלילי בהאג אמור היה למסד את פעילות בית הדין החד-פעמי בנירנברג במטרה להביא לדין פושעי מלחמה בפועל, ולהרתיע כאלה בפוטנציה. לפי התוצאות שהשיג עד עתה, הוא נכשל כישלון גמור.

כל הדרכים מובילות להאג | אבי יששכרוף מסביר מדוע

שר החוץ הפלסטיני ריאד מאלכי בבית הדין הפלילי הבינלאומי – האג, 5 באוגוסט 2014. רויטרס
הפניה לאו"ם - חרב פיפיות. שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מאליכי מחוץ לבית הדין בהאג/רויטרס
"בנוסף לכלים המשפטיים שיש בידי ישראל כדי להגן על עצמה ולהרתיע את הפלסטינים, עליה לפעול במישור המדיני. בדיפלומטיה מושכלת ונחושה ניתן לגבש קואליציה רחבה של מדינות המערב להן אינטרס זהה לשלנו"

באופן טבעי, אמור בית הדין להתמקד במדינות דיקטטוריות בהן השלטון מושחת והחוק מגן על השליטים, או במדינות כושלות ומתפרקות בהן אין יכולת אכיפת חוק עצמאית פנימית. ואכן, מאז הוקם בית הדין, נשפטו בפניו מנהיגי המורדים בקונגו, מנהיגים בוסנים ועומאר אל-בשיר נשיא סודאן.

עצמאות מערכת המשפט בישראל ועליונות שלטון החוק בה מוכרים ומוערכים בעולם. העיתונות בישראל היא מהחופשיות שיש וארגוני זכויות אדם כמו "בצלם" ו"יש דין" פועלים באין מפריע. לעומת זאת, ברשות הפלסטינית לא רק "שאין בג"ץ ואין בצלם", כמו שאמר בשעתו ראש הממשלה יצחק רבין, אלא שכ"מדינה" הם אחראים גם על החמאס ופשעי המלחמה המוכחים שהוא מבצע בעזה. בנסיבות הקיימות, יהיה קשה לבית הדין הפלילי בהאג להרשיע ישראלים.

חשוב להדגיש כי המאבק בבית הדין הבינלאומי, יותר משהוא משפטי – הוא מדיני. בנוסף לכלים המשפטיים שיש בידי ישראל כדי להגן על עצמה ולהרתיע את הפלסטינים, עליה לפעול במישור המדיני. בדיפלומטיה מושכלת ונחושה ניתן לגבש קואליציה רחבה של מדינות המערב להן אינטרס זהה לשלנו. מדינות נאט"ו שחייליהן וטייסיהן נלחמים בטרור האיסלאם הרדיקלי באפגניסטן, עיראק, סוריה או תימן, עלולות למצוא את עצמן בפני אותו בית דין בו מאיימים הפלסטינים עלינו. אם בית הדין בהאג יתנהל כחותמת גומי פלסטינית כמו ארגוני או"ם רבים, עשויות מדינות המערב לא להכיר בפסקי הדין שלו, למנוע כספים למימון פעילותו ובכך יקיץ עליו הקץ ושכרם של הפלסטינים יהיה בהפסדם.

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully