וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה בהאג נגד אבו מאזן: "איפשר טרור ופיגועים"

גלעד גרוסמן

15.3.2013 / 0:50

בשל שדרוג מעמדה של הרשות באו"ם, ניתן להגיש נגד בכיריה תביעות בבית הדין הבינלאומי. "אבו מאזן וחמאס אחראים לירי רקטות ולפיגועים המהווים פשעי מלחמה", אמר עו"ד ציבין

לראשונה הוגשה אמש (חמישי) בקשה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ונגד חברי ארגון החמאס, בגין ביצוע פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ופשעי תוקפנות. הבקשה, שמציינת פשעים לכאורה שבוצעו נגד ישראלים ופלסטינים, התאפשרה "הודות" להפיכתה של הרשות הפלסטינית למדינה שאינה חברה באו"ם.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוקם ב-2002 מתוקף אמנת רומא, וביכולתו לחקור פשעי מלחמה שבוצעו בשטח של אחת מהמדינות החברות בבית הדין או על ידי אזרחים של אחת מהמדינות החברות בבית הדין. לפני כשנה דחה בית הדין תביעה שהוגשה על ידי הרשות הפלסטינית נגד ישראל על ביצוע פשעי מלחמה במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה. התובע הכללי הסביר כי מכיוון שהרשות אינה מדינה מוכרת, היא אינה רשאית להגיש תביעה.

בנובמבר האחרון הצביעה העצרת הכלית של האו"ם ברוב גדול בעד קבלת הבקשה של הרשות הפלסטינית להכיר בה כמדינה משקיפה שאינה חברה באו"ם. בעקבות זאת עלה חשש שהפלסטינים יגישו תביעות רבות נגד ישראל. בין השאר היו פרסומים שונים על כך שארצות הברית ניסתה לקבל התחייבות מצד הפלסטינים שאלה לא יגישו תביעות נגד ישראל בבית הדין. בהאג כבר החלו לבחון את האפשרות שיקבלו תביעות מצד הפלסטינים.

כעת, וכמהלך נגד, החליט עורך דין מרדכי ציבין להגיש בקשה לתבוע בכירים פלסטינים בגין פשעי מלחמה. בבקשה נטען כי אבו מאזן וכל חברי חמאס אחראים לירי רקטות לעבר יישובים ישראליים - דבר המהווה פשע מלחמה. לטענת עו"ד ציבין, ירי הטילים לעבר אוכלוסייה ישראלית-אזרחית מבוצע לשם מטרה אחת בלבד, והיא הרג אזרחים חפים מפשע שלא לוקחים חלק בפעולות לחימה. לכך מתווספים, על פי התביעה, גם פיגועי התאבדות, פיגועי ירי, פיגועים באמצעות מכוניות תופת, חטיפות ופיגועי דקירה. בעתירה נטען כי התקיפות נגד ישראל מבוצעות על ידי כל הפלגים הפלסטינים. כמו כן, מיוחסים פשעי מלחמה לחמאס בגין רצח והתעללות בפלסטינים הנחשדים בשיתןף פעולה עם ישראל.

"צביעות היא לומר כי אבו מאזן אינו אחראי אישית"

באופן עקרוני, בית הדין בהאג בוחן רק בקשות שהוגשו על ידי מדינות. אולם, עו"ד ציבין מציין בבקשה כי על פי אמנת רומא, לתובע הראשי נתונה הסמכות לפתוח בחקירה על דעת עצמו, וזאת בעקבות מידע שהגיע לידיו בנוגע לפשעים שבוצעו בסמכות השיפוט של בית הדין. מעמדה החדש של הרשות עשוי לאפשר חקירה שכזו נגדה. המידע שבבקשה מבוסס על נתונים של שירות הביטחון הכללי ושל ארגונים לזכויות אדם, וכן מציין את מסקנות דו"ח גולדסטון בנוגע למעשים של חמאס.

"המשפט הבינלאומי הוא זירה שבה ניתן להילחם בטרור, ואסור להפקיר אותה לצד השני", אמר ציבין. "במשך שנים נוקטים ארגונים פלסטינים פעולות טרור רצחניות, אשר מהוות פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, ומסבות אלפי הרוגים בקרב אוכלוסייה אזרחית חפה מפשע. למרבה הציניות דווקא ארגונים פלסטינים הם שעושים שימוש במשפט הבינלאומי נגד קצינים ופוליטיקאים בכירים ונגד מדינת ישראל". הוא הוסיף כי "צביעות היא לומר כי אבו מאזן אינו אחראי אישית לפעולות טרור שמהוות פשע מלחמה והפרה של זכויות אדם בהתאם לכללי בית הדין בהאג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully