וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האג"ח החברתי": המדינה מתכננת להפריט חלק משירותי הרפואה

18.1.2015 / 0:00

במשרד הבריאות בוחנים יישום תכנית לרפואת מנע חדשה, שמתבססת על השקעות של קרנות סיכון פרטיות, שאמורות לחסוך כסף רב לקופת המדינה. מנכ"ל המשרד: "אף מדינה אינה מסוגלת לממן את כל נושאי הבריאות בעצמה"

בית חולים איכילוב. שרון בוקוב
במשרד הבריאות הבינו כי לא ניתן לסמוך על התקציב הממשלתי. איכילוב/שרון בוקוב

במשרד הבריאות בוחנים יישום של תכנית לרפואת מנע חדשה בשיטת "האג"ח החברתי" - מדובר במודל כלכלי חדש יחסית, שנוסה כבר בהצלחה בבריטניה ובארצות הברית. על פי המודל, קרן הון סיכון פרטית משקיעה מכספה במטרות רפואיות, ולאחר שהתכנית תצליח לחסוך כסף למדינה, הקרן תקבל חלק מהחיסכון בחזרה. יתרונה של השיטה הזאת היא ביכולותיו וגמישותו של השוק הפרטי לעומת גופים ציבוריים, אך חיסרונה טמון בכך שמדובר למעשה בהפרטה ובהתערבות של גורמים עסקיים ופרטיים בשרות ציבורי ביסודו.

במשרד הבריאות מקיימים לאחרונה עבודת מטה בשיתוף משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה ובשיתוף קופת חולים כללית, במטרה לגבש את יישום התכנית ולהציגה לסגן שר הבריאות צחי הנגבי. במשרד בוחנים את האפשרות ליישם את מודל האג"ח החברתי בתחום הסוכרת, בתהליכי טיפול ומניעה של המחלה בקרב פרה-סוכרתיים. כמו כן, בוחנים במשרד מודל לרפואה מניעתית בתחום השבץ המוחי, עם תכנית לאומית שתכלול הסברה, סיוע בשיקום לנפגעי שבץ מוחי, הקצאת כוח אדם לטיפול בנושא ועוד. מי שיזמה את התכנית ותאסוף את המשקיעים היא קרן "Social Finance Israel", המגייסת נדבנים שמתעניינים בתחום ההשקעות החברתיות.

אחד מהגורמים שעשויים לפעול לטובת יישום מודל האג"ח החברתי הן הבחירות הקרובות. במשרד הבריאות הבינו כי לא ניתן לסמוך על התקציב הממשלתי בשל חוסר היציבות, ולכן גברה התמיכה במהלך. מנכ"ל המשרד פרופסור ארנון אפק סבור שאין כל פסול מהכנסת גורמים פרטיים לשוק הבריאות הממלכתי. "אף מדינה בעולם אינה מסוגלת לממן את כל נושאי הבריאות בעצמה", אמר.

עוד חדשות על בריאות
"עד שהוועדה תתעשת, עוד חולים יתעוורו ויאבדו גפיים"
סל הבריאות לשנת 2015: שליש מהתקציב - להפטיטיס סי
אושר: 300 מיליון שקלים תוספת לבתי החולים הממשלתיים

מודל האג"ח החברתי הוצג בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות, שהתקיים בשבוע שעבר. בין הנושאים שנידונו בכנס היה נושא הרפואה המניעתית, שהיא למעשה התערבויות סביבתיות וגם התערבויות לא-קליניות בקרב אנשים בריאים, במטרה למנוע מחלות בעתיד. ככלל, פעולות מסוג זה אינן מתוקצבות באופן ייעודי למעט טכנולוגיות מוגדרות אשר זכו להיכלל בעדכון סל הבריאות הכוללים חיסונים חדשים, בדיקות גנטיות ובשנתיים האחרונות גם גמילה מעישון. כעת, שוקלים במשרד הבריאות לפנות לגורמים פרטיים על מנת לקבל את המימון לכך.

מלבד השיפור הצפוי בבריאותנו כתוצאה מרפואת המנע, ניתן לתרגמה לחסכון של המדינה בכסף ובמשאבים, בשל הירידה במספר החולים הזקוקים לטיפול ולתמיכה. לתוך החיסכון הכלכלי הזה נכנס המודל הכלכלי של האג"ח החברתי. "התועלת שבמניעת תחלואה, שהיא התוצאה של רפואה מניעתית, עולה על העלות של ההתערבות של גופים פרטיים", הסביר פרופסור רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, במהלך הכנס. "מהותו של המודל הוא גיוס כספי משקיעים חיצוניים להשקעה בתכנית מוגדרת למניעה בתחום הבריאות, אשר יקבלו את כספם בחזרה בהמשך מגופי הממשלה, שמרוויחים מתוצרי התכנית".

המודל יושם לראשונה בבריטניה בתכנית לשיקום אסירים

בעולם מנסים להפעיל את המודל של אג"ח חברתי ולהדגים את הפוטנציאל הגלום בו. המודל יושם לראשונה בבריטניה בתכנית לשיקום אסירים. הוא אומץ במדינות נוספות, ובשנת 2012 העיר ניו יורק הפכה לרשות השיפוטית הראשונה באמריקה שעשתה שימוש ב-"Social Impact Bond" לתמיכה בפרויקט לשיקום אסירים, שגייס מעל תשעה מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.

בתחום הבריאות, מחוז פרנזו בקליפורניה החליט להתמודד עם בעיית הטיפול המונע באסתמה בגישת האג"ח החברתי ומנסה בימים אלה פרויקט שנמצא עדיין בפיילוט. העלות השנתית של מחלת האסטמה בפרנזו הגיעה לכ-17 מיליון דולר. על פי ההערכות, הסכומים הצפויים להיחסך בצריכת שירותי בריאות עקב ההתערבות באוכלוסייה של כ-1,100 בני אדם עומדת על כ-4.5 מיליון דולר לשנה. פרויקטים דומים בתחום הבריאות מתוכננים או שכבר נמצאים בתהליך במדינות אוהיו, קונטיקט, קרוליינה הדרומית והצפונית, מסצ'וסטס, אורגון, ניו ג'רזי, יוטה, ועוד.

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully