וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע לתא הטרור של הרובע ה-19: חממת הג'יהאד בלב פריז

אמיר תיבון, שליחנו בפריז

13.1.2015 / 0:13

הרובע ה-19 בפריז הפך בשנים האחרונות למוקד אלימות בין מוסלמים ויהודים. מכאן יצאו שלושת המחבלים שביצעו את הפיגועים בשבוע שעבר. התושבים סיפרו לכתב וואלה! חדשות על "אובדן תקווה מוחלט"

צילום: אמיר תיבון עריכה: טל רזניק
"הייתה בשכונה הזאת ובמסגד הזה פעילות בעייתית, אבל זה לא אומר שצריך להכתים את כל האוכלוסייה"

הפארק הפסטורלי בוט שומון, שברובע ה-19 במזרח פריז, מוכר היטב לתושבי הבירה הצרפתית כאתר שמושך אליו אצנים, רוכבי אופניים ותיירים רבים. אולם בימים האחרונים עלה הפארק הפופולרי לכותרות מסיבות אחרות לחלוטין.

משטרת פריז מאמינה כי במקום הזה, נפגשו והתאמנו בשנים האחרונות פעילי ג'יהאד רבים, בהם האחים סעיד ושריף קואשי, שאחראים לטבח 12 בני אדם במערכת העיתון הסאטירי "שרלי הבדו" ביום רביעי ולרצח השוטר אחמד מרבאט ביום חמישי, ואמדי קוליבאלי, שרצח ארבעה בני אדם במרכול "היפר כשר" ביום שישי.

עוד בוואלה! חדשות:
"שרלי": "ברור" שקריקטורות של מוחמד יופיעו בגיליון הבא
נתניהו במרכול בפריז: "להילחם בטרור, גם כשהוא מופנה כלפי יהודים"
היערכות לקליטת מאות עולים: "האנטישמיות בכל מקום"

האתר שבו פעל בעבר "מסגד הדעווה" של האחים קושאי. אמיר תיבון, מערכת וואלה!
האתר בו פעל בעבר מסגד "הדעווה", ממנו גויסו צעירים מוסלמים להילחם בעיראק/מערכת וואלה!, אמיר תיבון

בתקשורת הצרפתית, קושרים את השלישייה לקבוצת טרור מקומית גדולה יותר, המכונה "כנופיית הרובע ה-19", או "תא בוט שומון". האחים קואשי וקוליבאלי התגוררו בעשור האחרון באותה השכונה ברובע, אשר מאוכלסת בעיקר על ידי מהגרים ממדינות מוסלמיות. הם אף התפללו באותו המסגד, סמוך לתחנת המטרו "סטלינגראד".

המטיף במסגד "דעווה" הקים לפני כעשר שנים "לשכת גיוס", ששלחה מוסלמים צעירים מהשכונה להילחם לצד ארגוני הג'יהאד בזירות שונות, ובעיקר בעיראק. האחים קואשי היו מעורבים בפעילות זו, ונחקרו בנושא על ידי המשטרה בשנת 2005.

בימים האחרונים, המשטרה בפריז מעמיקה את החקירה בנוגע לרשת הטרור של הרובע ה-19. בין חבריה הבולטים, מחבל יליד תוניסיה שתכנן בשנת 2001 פיגוע בשגרירות האמריקנית בפריז, והפך לידיד אישי של האחים קואשי ושל קוליבאלי, אותו הכיר במהלך שהות משותפת במעצר. גם שמו של עלי בלקאג'ם, שהיה מעורב בפיגוע ברכבת התחתית של פריז ב-1995, נקשר בתא בוט שומון, ועל פי הדיווחים בצרפת, האחים קואשי ושותפם קאליבולי תכננו בשנה שעברה לבצע פיגוע מיקוח על מנת לדרוש את שחרורו מהכלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

שכונה ללא תקווה

"הרבה צעירים היו באים למסגד הזה, ואחר כך יוצאים לעשות ג'יהאד, עד שהמשטרה התערבה"

מספיק ביקור קצר בשכונה כדי להבין מדוע גורמי ג'יהאד עולמי מצליחים לגייס בה פעילים בקלות. מדובר בשכונה ענייה, שהבנייה בה צפופה ואפורה. ערבית ושפות אחרות נשמעות בה לא פחות מאשר צרפתית. חמאדה, תושב השכונה בשנות ה-50 לחייו, סיפר לוואלה! חדשות: "החיים פה קשים, וזה מושך הרבה אנשים צעירים למקומות האלה. אני היגרתי מתוניסיה לכאן לפני הרבה שנים וגם אז היה קשה, אבל הייתה תקווה שהמצב ישתפר. היום אין את זה".

הרובע ה-19 הפך למוקד להגירה מרחבי העולם במהלך המאה הקודמת, כולל יהודים רבים. בשנים האחרונות, החלה להיות מורגשת מתיחות קשה בין תושבי הרובע היהודים למוסלמים, שלוותה בתקריות אלימות. המפורסמת שבהן הייתה הכאתו האכזרית של רודי חדד, נער יהודי בן 17, על ידי כנופיה של צעירים מוסלמים בשנת 2007. חדד נכנס למצב של תרדמת, והתקרית גררה תגובה נזעמת מנשיא צרפת דאז ניקולא סרקוזי. אירועים כאלה גרמו לקהילה היהודית ברובע להצטמצם בגודלה, אולם הנוכחות היהודית בו עדיין משמעותית.

חנות לספרי איסלאם ברובע ה-19 בפריז לצד מספרת נשים. אמיר תיבון, מערכת וואלה!
חנות לספרי איסלאם ברובע ה-19, לצד מספרת נשים/מערכת וואלה!, אמיר תיבון

המסגד שבו נהגו להתפלל האחים קואשי פעל ברחוב טנג'יר מספר 39, וכיום נעשים בו שיפוצים מסיביים מתוך כוונה להקים מסגד חדש. בסמוך אליו, יש חנות של ספרות איסלאמית, שמציעה ספרים, כתבי עת וקלטות שמע של מטיפים מוסלמים בשפות שונות.

כאשר המסגד פעל בכתובת הזו, הוא זכה לביקורים תכופים ממשטרת צרפת, על רקע הקשרים בין הנהלת המסגד לבין "לשכת הגיוס" של ארגון אל-קאעדה בעיראק. אחד התושבים שמתגוררים בסמוך למקום סיפר כי "הרבה צעירים היו באים למסגד הזה, ואחר כך יוצאים לעשות ג'יהאד, עד שהמשטרה התערבה".

"אני לא יודע אם האחים קואשי התפללו פה, אבל אנחנו נגד טרור"

"המוסלמים פה רוצים רק לחיות את חייהם. יש הרבה גזענות ואפליה, וזו הבעיה האמתית שבגללה יש טרור"

לאחר סגירת האתר ברחוב טנג'יר, נפתח מסגד חדש בעל שם זהה, "הדעווה" - "הקריאה לתפילה", במרחק כמה רחובות משם, צמוד לתחנת הרכבת התחתית פורט דה לה וילט. עלי, יליד אלג'יריה, שמתפלל במסגד בכתובת החדשה, סיפר: "זה אותו מסגד שהיה ברחוב טנג'יר, ועכשיו הוא עבר לכאן והולכים להרחיב אותו. אני לא יודע אם האחים קואשי התפללו פה, אבל אנחנו נגד טרור. אני מתנגד לטרור וכל מי שמתפלל פה מתנגד לטרור".

התקשורת הצרפתית מגלה בימים האחרונים עניין מוגבר במקום. לאור תשומת הלב שהופנתה אליו, פרסמה הנהלת המסגד הודעה רשמית בה גינתה את הפיגועים, בניסיון להרחיק את המסגד מעברו. "אין קשר בין המסגד שלנו למסגד שפעל בכתובת הקודמת", הסבירו. המסגד עצמו סגור מאחורי גדרות ושער אלקטרוני. הצוות מסרב לתת לעיתונאים הסקרנים להיכנס פנימה, אבל מאפשר למתפללים לשוחח עם הכתבים.

מסר אחד חוזר על עצמו כל הזמן: מה שהיה בעבר, שייך לעבר. "הייתה בשכונה הזאת ובמסגד הזה פעילות בעייתית, אבל זה לא אומר שצריך להכתים את כל האוכלוסייה", אמר מתפלל בשם עבדול. "המוסלמים פה רוצים רק לחיות את חייהם. יש הרבה גזענות ואפליה, וזו הבעיה האמתית שבגללה יש טרור".

צוותי תקשורת צרפתיים בסמוך לאתר החדש של המסגד של האחים קואשי בפריז. אמיר תיבון, מערכת וואלה!
צוותי תקשורת צרפתיים בסמוך לאתר החדש של המסגד: "באנו לצלם את המסגד של האחים קואשי"/מערכת וואלה!, אמיר תיבון

אלא שחלק מהמתפללים טוענים אחרת, וגם התקשורת הצרפתית לא משתכנעת. בעת ביקורי במקום שהו בו כמה צלמי עיתונות, שהסבירו כי המשימה שלהם הייתה "לצלם את המסגד בו התפללו האחים קואשי".

האלימות והקיצוניות ברובע ה-19 אינן תופעה חדשה. כבר בשנת 2008 פורסמה כתבה נרחבת בנושא בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס", תחת הכותרת "יריבות קשה מאיימת על כור ההיתוך הצרפתי". הכתב הוותיק של העיתון בפריז, סטיבן אגלנגר, תיאר אז את הרובע ה-19 כ"אחד המקומות המרתקים בפריז, וגם המסוכנים ביותר". התיאור הזה נכון גם כיום, ועל רקע הפיגועים בשבוע שעבר, נראה שהוא רלוונטי מתמיד.

(עדכון ראשון: 21:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully