וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היערכות לקליטת מאות עולים: "האנטישמיות בכל מקום"

11.1.2015 / 23:20

בעקבות גל הטרור בצרפת, התנועה הקיבוצית נערכת לקליטת 100 עולים בטווח המידי ומאות נוספים בשלושת החודשים הקרובים. גם תנועת הקיבוץ הדתי נערכת. צרפתייה שעשתה עלייה ללא משפחה: "השתגעתי מרוב דאגה"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מתן חדד

הפגנת תמיכה ביהודי צרפת, היום בירושלים

בעוד צרפת מתאבלת על נרצחי גל הטרור שפוקד אותה, בהם ארבעה יהודים שנטבחו במרכול הכשר בבירה פריז, התנועה הקיבוצית בישראל נערכת לקליטת חירום של 100 עולים בטווח בזמן המידי. בתנועה אמרו היום (ראשון) כי הם נערכים לקליטה של מאות עולים נוספים בשלושת החודשים הקרובים.

במסגרת היערכות התנועה, הוחלט על תגבור מידי של תכניות הקליטה המופעלות על ידה במשך כל ימות השנה, דוגמת "קיבוץ אולפן", "בית ראשון במולדת", תכנית "צבר" ותכניות נוספות לקליטת חיילים בודדים. מעבר לכך, פועלת התנועה הקיבוצית לחיזוק הקהילות היהודיות באירופה כולה, ובצרפת בפרט, באמצעות שליחי תנועות הנוער של התנועה (הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר, המחנות העולים) הפעילים בקהילות היהודיות באופן שוטף במשך השנה.

גל טרור בצרפת - כותרות נוספות:
שני מיליון בצעדת הזיכרון לנרצחי מתקפת הטרור בפריז
בלב בריסל: מערכת עיתון פונתה בשל התרעה על פצצה
הדילמה של יהודי צרפת: האם עלייה לישראל שווה את המחיר?

עצרת זיכרון בירושלים לזכר הרוגי הפיגועים בפריז. רויטרס
עצרת זיכרון בירושלים לזכר הנרצחים בפריז, היום/רויטרס

בתכנית "קיבוץ אולפן" נקלטים למעלה מ-700 עולים בשנה. מסגרת התכנית לעולים החדשים כוללת השתלבות באולפן ייעודי למשך חמישה חודשים עם הגעתם ארצה. התכנית פועלת כיום בעשרה קיבוצים ברחבי הארץ המארחים קבוצות של 100-25 עולים.

ליאורה נעים, נערה צרפתייה בת 19, היא אחת מהעולים שנמצאים כיום בתכנית. נעים נמצאת זה חודש באולפן ללימוד עברית בקיבוץ עין השופט שבאזור חיפה. הוריה, שלושת אחיה וחבריה חיים בפריז ואת סוף השבוע האחרון היא מגדירה "סיוט". "בית הוריי נמצא באותה שכונה שבה היה הפיגוע הנורא", היא מספרת. "אני ומכריי עוברים שם כבדרך שגרה. למעלה משעה ניסיתי להתקשר לבית הוריי ולטלפונים הסלולריים שלהם ולא הייתה תשובה בשום מקום. ממש השתגעתי מרוב דאגה".

"קליטה 'חלקה'"

"גרמו לי להרגיש לא רצויה בצרפת"

נעים, שעלתה לישראל בתחילת החודש שעבר, מתארת את האנטישמיות המתמשכת שבה נתקלים יהודי צרפת. "האווירה בפריז מאוד לא קלה", היא אומרת. "האנטישמיות צצה בכל מקום ובכל זמן - בבית הספר, בשכונה, בעבודה. מדובר בעיקר באמירות פוגעות. במרבית המקרים זה לא בעלבונות ישירים, אבל זה כן מתבטא באמירות שגרמו לי להרגיש לא בנוח ובעיקר לא רצויה בצרפת".

בקרוב תטוס נעים לבקר בפריז. היא סבורה כי נושא העלייה של שאר משפחתה ושל חבריה יעמוד במרכז הביקור. היא הביעה תקווה שמשפחתה וחבריה יעשו עליה בעקבותיה מכיוון שלטענתה הפיגוע במרכול היהודי בשכונת ונסאן חייב לזרז את חברי הקהילה בפריז לעלות לישראל.

אחרי חודש בעין השופט נעים ממליצה על מסלול העלייה שהיא עושה באולפן שבקיבוץ. "צורת קליטה זו היא טובה ומאפשרת קליטה 'חלקה' יותר", אמרה. "התכנית הזו מאפשרת הבנה טובה של הניואנסים בחברה הישראלית, וכן מחזקת את הזהות הישראלית אצל העולים החדשים".

מנהיגים בראש הצעדה נגד הטרור בצרפת, פריז. רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד מנהיגי העולם בעצרת בפריז, היום/רויטרס

לדברי מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי, "עשרות קיבוצים ברחבי המדינה נכונים וערוכים לפתיחת אולפנים ולקליטה מסיבית של אלפי עולים במידת הצורך. התנועה הקיבוצית כולה רואה בחיזוק הקשר עם התפוצות משימה לאומית וערך ציוני ופועלת במשך כל ימות השנה לעידוד עלייה, סיוע בקליטה בישראל וחיזוק הקשר עם הקהילות היהודיות. לנוכח גל הטרור הנורא והתגברות מעשי האנטישמיות בצרפת, אנו רואים צורך להתערבות ופעילות נמרצת שתסייע לקליטת העולים מצרפת".

היערכות גם בתנועת הקיבוץ הדתי

גם תנועת הקיבוץ הדתי נערכת לקליטתן של כ-200 משפחות עולים מצרפת, וזאת על פי בקשת מחלקת הקליטה של ההסתדרות הציונית. קיבוצי התנועה מונים כיום כ-12 אלף נפשות ומדובר בתוספת משמעותית של כ-750 בוגרים וילדים.

מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, מסר שקליטת משפחה עם ילדים בגילאי בית ספר היא פעולה מורכבת, המחייבת לא רק איתור דירה מתאימה לגודל המשפחה, אלא גם פתיחת אולפן עברית, מציאת מקומות עבודה להורים וכיתות בבית הספר לילדים ועוד. הכוונה היא לפזר את משפחות העולים בכמה קיבוצים סמוכים, ולכנס את כולם ללימודים באולפן אחד. "פעולות הטרור האחרונות בצרפת מזרזות את כולנו להכשיר אתרי קליטה מהר משחשבנו", הסביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully