וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3.7 מיליון בצעדות הזיכרון לנרצחי מתקפת הטרור בצרפת

המוני המשתתפים צעדו מכיכר הרפובליקה לעבר כיכר נאסיון, לזכר 17 הנרצחים במתקפה שנפרסה על פני שלושה ימים. נתניהו, ליברמן ובנט משתתפים בצעדה. בהמשך יתקיים טקס של הקהילה היהודית

צילום: רויטרס, לע"מ, עריכה: מתן חדד

יותר משני מיליון בני אדם נאספו היום (ראשון) בצהריים בכיכר נאסיון (האומה) שבפריז, לאחר שצעדו מכיכר הרפובליקה שבשדרות וולטר, כדי להשתתף בצעדת האחדות הלאומית, לזכר נרצחי מתקפת הטרור בפריז בשבוע שעבר. 2,200 אנשי כוחות הביטחון מאבטחים את הצעדה. הנשיא פרנסואה הולנד ומנהיגים מכל העולם שהגיעו היום לצרפת כדי להביע הזדהות עם האבל במדינה משתתפים אף הם בצעדה. קרוב לשני מיליון אזרחים צועדים בצעדות מקבילות ברחבי צרפת, ומספרם הכולל של הצועדים עומד על כ-3.7 מיליון. נוסף על כך, מתקיימות צעדות המוניות נוספות בכמה ערים אירופיות, בהן וינה, דבלין ואנקרה.

מישראל הגיעו לפריז ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הכלכלה נפתלי בנט. עוד ישתתפו בעצרת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן; מנהיגים רבים ממדינות אירופה, ובהם ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב; התובע הכללי של ארצות הברית אריק הולדר, כמה ראשי מדינות מאפריקה ומנהיגים ממדינות ערב – עבדאללה מלך ירדן, ראש ממשלת תוניסיה מהדי ג'ומעה ושר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, שייח עבדאללה בן זיד א-נהיאן.

בקהל נראו צעירים רבים, והצועדים אוחזים בשלטים, עליהם נכתב בין היתר "אני שרלי", "אני שוטר", "אני יהודי", ו-"אני חושב, משמע אני שרלי". כמו כן, הם קוראים "אני שרלי" ושרים את ה"מרסייז", ההמנון הצרפתי. דגלי צרפת רבים נראו בצעדה, לצד דגלים של מדינות נוספות ושל האיחוד האירופי.

מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", מארין לה פן, התבקשה על ידי המארגנים שלא להשתתף בעצרת. רבים בשמאל הצרפתי רואים בה גורם מתסיס, הנוגד את ערכי האחדות שניסו המארגנים להדגיש. היא קראה לתומכיה להצטרף לצעדה נפרדת, בבוקר שבדרום צרפת, מצפון-מזרח למונפלייר.

מתקפת הטרור בפריז - כל הכותרות:
דעה | הצרפתים לא שמעו לאזהרות שלנו
סרטון שנחשף מעיד: המחבל מפריז נשבע לדאעש לפני מותו
הצתה במערכת עיתון בגרמניה שערך מחווה ל"שרלי הבדו"

אנשים מתחילים להתכנס בכיכר הרפובליקה בפריז לצעדה לגינוי גל הטרור, ינואר 2015. AP
מתאספים בכיכר הרפובליקה/AP

גם לחלק ממשתתפי הצעדה הייתה ביקורת על המשתתפים בה. זכאריה מואמני, צרפתי-מרוקני בן 34, שהגיע לכיכר הרפובליקה כשהוא עוטה על עצמו דגל צרפתי, טען כי: "ראשי מדינות מסוימים לא אמורים להיות פה, כשהם פועלים נגד חופש הביטוי. זה צבוע".

מאוחר יותר, ב-19:00, יתקיים טקס מיוחד של הקהילה היהודית בצרפת בבית הכנסת הגדול בפריז במעמד הנשיא הולנד, ובו ישתתף גם ראש הממשלה נתניהו. "אני אומר שם שכל יהודי שרוצה לעלות לארץ יתקבל כאן בזרועות פתוחות", הדגיש ראש הממשלה טרם המראתו לפריז הבוקר.

במהלך סיור שערך במרכול שהותקף, גינה בנט את הפיגוע והזמין את יהודי צרפת לעלות לישראל. "אנחנו נמצאים ליד הסופר ורואים מחזות שקיווינו שלא נראה עוד פעם, של בתי עסק סגורים, בתי כנסת נטושים, יהודים שאורזים את החפצים בשביל לעזוב את אירופה. הבעיה היא לא רק של היהודים אלא של אירופה ושל העולם החופשי כולו. לא ניתן ש-2015 תהפוך להיות 1938", אמר בנט. "מדינת ישראל רואה את עצמה אחראית לשלומם וביטחונם של היהודים בכל העולם. מדינת ישראל היא הבית של היהודים בכל העולם, ואנחנו נקבל באהבה כל מי שיחליט לעלות לארץ ונפתור את הבעיות שיש - ויש בעיות טכניות".

פרנסואה הולנד מקבל את פניו של אבו מאזן באליזה שהגיע עקב גל הטרור בצרפת בימים האחרונים,צרפת. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ונשיא צרפת פרנסואה הולנד, היום/רויטרס

נסיעתו של נתניהו לפריז באה אחרי בלבול מסוים ומסרים סותרים למארגני העצרת בדבר הייצוג הישראלי הצפוי בה. תחילה דווח כי ראש הממשלה לא ישתתף בעצרת משיקולים ביטחוניים, ובהמשך הוא אף הודיע רשמית כי לא ישתתף. אולם לאחר ההודעה מלשכתו של ליברמן על כוונתו להשתתף באירוע, שינה ראש הממשלה את עמדתו וביקש לבחון מחדש את הנסיעה. לבסוף יצאה אמש הודעה על כך שבכוונתו להשתתף בעצרת. בסביבת נתניהו דחו את הטענות שלפיהן הוא החליט לנסוע בגלל ליברמן. לדברי הגורמים, נתניהו ביקש למצוא פתרון שיאפשר לו לטוס ולאורך כל הזמן הזה נעשו מאמצים על מנת שהוא יוכל להשתתף בעצרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפת מסלול הצעדה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמש התקיים בתל אביב טקס הזדהות לזכר הנרצחים בפיגוע בסופרמרקט היהודי "היפר כשר". עשרות בני אדם השתתפו בטקס, ברובם חברי הקהילה הצרפתית בישראל, יוצאי המדינה, וכן אנשי דיפלומטיה ואנשי ציבור. סגן שר הדתות אלי בן דהן השתתף אף הוא באירוע, ונשא תפילה לזכר ההרוגים.

מתקפת הטרור שהכתה את פריז בשבוע שעבר, והתפרסה על פני שלושה ימים, גבתה את חייהם של 17 בני אדם. ביום רביעי נכנסו שני מחבלים, האחים סעיד ושריף קואשי, למערכת המגזין "שרלי הבדו" וירו למוות ב-12 בני אדם. ביום חמישי רצח מחבל נוסף, אמדי קוליבאלי, שוטרת בדרום העיר, ויום לאחר מכן הוא התבצר במרכול כשר במזרח העיר ושם רצח ארבעה בני אדם נוספים. שלושת המחבלים חוסלו בידי כוחות הביטחון.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 15:38)

מנהיגים בראש הצעדה נגד הטרור בצרפת, פריז. רויטרס
מנהיגים מרחבי העולם שהובילו את הצעדה בידיים שלובות/רויטרס
שלטים לזכר הרוגי הפיגוע ב"שרלי הבדו" בכיכר הרפובליקה בפריז, ינואר 2015. רויטרס
שלטים לזכר ההרוגים ב"שרלי הבדו" בכיכר הרפובליקה/רויטרס
תולים כרזות ליד כיכר הרפובליקה בפריז לקראת עצרת ההמונים לגינוי הפיגועים בעיר, ינואר 2015. GettyImages
תולים כרזות לקראת העצרת/GettyImages
אנשים מתחילים להתכנס בכיכר הרפובליקה בפריז לצעדה לגינוי גל הטרור, ינואר 2015. GettyImages
אנשים מתחילים להתכנס בכיכר הרפובליקה בפריז לצעדה לגינוי גל הטרור, ינואר 2015/GettyImages
אדם מניף דגל צרפת לפני הצעדה לגינוי הטרור בפריז, ינואר 2015. רויטרס
אדם מניף דגל צרפת לפני הצעדה לגינוי הטרור בפריז, ינואר 2015/רויטרס
קהל מתאסף בכיכר הרפובליקה לקראת העצרת לזכר קורבנות הטרור מהימים האחרונים, פריז. AP
קהל מתאסף בכיכר הרפובליקה לקראת העצרת לזכר קורבנות הטרור מהימים האחרונים, פריז/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully