וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוגתו של המחבל מפריז תועדה באיסטנבול: "טורקיה לא אשמה"

אמיר תיבון, שליחנו לפריז

12.1.2015 / 18:00

חייאת בומדיין, בת זוגו של מבצע הפיגוע במרכול הכשר בפריז, הצליחה לחמוק באין מפריע לסוריה לאחר שהחלו הפיגועים בבירה. "תקשורת קבועה וממושכת" בין בומדיין לבת הזוג של מבצע הפיגוע ב"שרלי הבדו"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

חייאת בומדיין, בת זוגו של אמדי קוליבאלי, המחבל שביצע את הפיגוע במרכול "היפר כשר" במזרח פריז, נתפסה במצלמות האבטחה של שדה התעופה הבינלאומי אטאטורק שבאיסטנבול, בדרכה לסוריה, כשבוע לפני המתקפה בצרפת. בתיעוד שנחשף היום (שני), נראית בומדיין בעמדת ביקורת הדרכונים, יחד עם נוסע נוסף שזוהה על ידי הרשויות בטורקיה כמהדי סברי בלחוסין, בן 23, שככל הנראה סייע לה.

ראש ממשלת טורקיה אחמט דאווטאולו אמר היום כי "לא ניתן להאשים את טורקיה" בכך שבומדיין עברה לסוריה דרך המדינה, לפני שהחלו הפיגועים בפריז. היא חשודה בסיוע לקוליבאלי, ונערך אחריה מצוד נרחב ברחבי צרפת, בטרם התגלה כי היא עזבה את המדינה. לדבריו, הרשויות בטורקיה היו זקוקות למידע מודיעיני על מנת למנוע את מעברה.

עוד בוואלה! חדשות:
בקור מקפיא: נחשפו תמונות בני הערובה במקרר המרכול בפריז
סרטון שנחשף מעיד: המחבל מפריז נשבע לדאעש לפני מותו
עצרות תמיכה ברחבי המזרח התיכון: "לטרור אין גבולות"

המחבל אמדי קוליבאלי וחברתו לחיים לשעבר חייאת בומדיין. לה מונד, צילום מסך
בומדיין וקוליבאלי בצרפת/צילום מסך, לה מונד

עם זאת, דווח כי בן זוגה, כמו גם בלחוסין, שטייל עמה, הופיעו ברשימות גורמים החשודים בטרור שפרסמו כמה סוכנויות מודיעין זרות. במסיבת עיתונאים שכינס דאווטאולו בברלין, בשיתוף עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הבהיר כי טורקיה גירשה עד כה בין 1,500 ל-2,000 אזרחים זרים, ששמם הופיע ב"רשימה השחורה" שהועברה לרשויות על ידי סוכנויות ביון זרות.

מעברה של בומדיין לסוריה מהווה תעלומה נוספת בניסיונות להבין כיצד חמקו התכנונים של מבצעי הפיגועים בפריז מעיניהן של סוכנויות המודיעין. קוליבאלי, כמו גם האחים שריף וסעיד קואשי, שעשו את פיגוע הירי במערכת העיתון הסאטירי "שרלי הבדו", היו מוכרים היטב לרשויות, אולם כידוע לא הצליחו למנוע את פעילותם.

בומדיין, בת 26, כונתה "האישה המבוקשת ביותר בצרפת" - עד שהתברר באיחור כי היא לא במדינה. על פי הערכת המשטרה, הייתה תקשורת "קבועה וממושכת" בין בומדיין לבת הזוג של שריף קואשי, מבצע פיגוע הירי במערכת "שרלי הבדו". התובע הכללי של פריז, פרנסואה מולאן, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "יותר מ-500 שיחות טלפון" נוהלו בין השתיים במהלך שנת 2014.

עוד באותו נושא

הפיגוע במרכול: "האישה המבוקשת בצרפת" עזבה את המדינה

לכתבה המלאה
מדליקים נרות לזכר הרוגי הפיגועים בפריז, ינואר 2015. רויטרס
אזרחים בפריז הדליקו נרות והניחו זרים לזכר קורבנות ההרוגים/רויטרס

שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואולו אישר היום כי בומדיין הייתה בטורקיה חמישה ימים לפני פיגוע הירי הראשון בפריז, ועברה את הגבול לסוריה דרך מעבר אקצ'קלה, הסמוך לעיירה הסורית תל אביאד, ב-8 בינואר. צ'בושואולו אמר את הדברים בריאיון לסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה", והוסיף כי היא הגיעה ממדריד ב-2 בינואר.

שר החוץ הבהיר כי לא התקבלה כל בקשה מפריז למנוע ממנה כניסה לטורקיה. "יש תיעוד שלה משדה התעופה", אמר. "מאוחר יותר, היא שהתה בבית מלון עם אדם נוסף, וחצתה את הגבול הסורי ב-8 בינואר. אנחנו יודעים זאת לפי רשומות הטלפון שלה". לפיכך, בומדיין הייתה בטורקיה כשהותקפה מערכת "שרלי הבדו", ועברה לסוריה במהלך המבצע הנרחב בפריז לאיתור המחבלים.

תיעוד: המחבל מהפיגוע במרכול בפריז נשבע אמונים לדאעש. צילום מסך
הסרטון הועלה מ"בירת" דאעש בסוריה. קוליבאלי/צילום מסך

ברשת הטלוויזיה הממלכתית של סוריה נמסר מפי גורם במשרד החוץ בדמשק, כי דבריו של צ'בושואולו הם "וידוי רשמי וברור כי טורקיה היא נקודת המעבר המרכזית של טרוריסטים לעבר סוריה". דמשק האשימה בעבר פעמים רבות את אנקרה בתמיכה בארגוני המורדים האיסלאמיסטיים בסוריה.

בסרטון שפורסם אתמול ברשתות חברתיות שונות המקושרות לג'יהאד העולמי, נראה קוליבאלי, המזדהה בכינויו המוסלמי, אבו-בסיר עבדאללה אל-אפריקי, ונשבע אמונים לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). על פי הדיווח ברשת "פראנס 2" היום, הסרטון הועלה לרשת מהעיר א-רקה, "בירת" דאעש בסוריה. אם מקור הסרטון אכן מא-רקה, גוברים הסיכויים כי הארגון הקיצוני אכן עומד מאחורי המתקפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully