וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שיעור בדמוקרטיה": המבחן הגדול של צרפת

אמיר תיבון, שליחנו לפריז

12.1.2015 / 11:16

מיליוני האנשים שהגיעו אתמול לעצרת בפריז כדי להביע הזדהות עם קורבנות הפיגועים הציפו את העיר במסר אופטימי של אחדות. אבל ביום שאחרי, אף אחד לא יודע עד כמה המסר הזה יחזיק מעמד. שליח וואלה! חדשות לפריז מדווח

כתבתו של שליח וואלה! חדשות בפריז, אמיר תיבון; צילום: אמיר תיבון, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

ההנהגה הצרפתית הגדירה את הפגנת ההמונים שהתקיימה אתמול (ראשון) בפריז כ"יום המבחן" של הציבור הצרפתי. אם לשפוט על פי כמות האנשים האדירה שנדחקה במהלך היום למסלול הצעדה במרכז העיר - כ-3.7 מיליון איש, הציבור עמד במבחן בהצלחה. אלא שהמבחן האמתי של צרפת מתחיל הבוקר, בפתח שבוע חדש, והשאלה היא אחת: האם מסר האחדות והתקווה שיצרה העצרת יצליח לשרוד?

תוך כדי שיטוט בין המפגינים בכיכר אמש, אפשר היה להיתקל בצרפתים מכל הגילאים, הדתות והגזעים. המסר הנפוץ ביותר בכיכר היה הבעת הזדהות עם קורבנות הטבח במערכת העיתון הסאטירי "שארלי הבדו", אבל נראו גם לא מעט שלטי הזדהות עם קורבנות הפיגוע בסופרמרקט הכשר במזרח העיר. שלט אחד תפס את תשומת לבנו במיוחד: "אני שרלי, שוטר, יהודי ומוסלמי", נכתב, לאות הזדהות עם כל הקורבנות של המתקפות שאירעו בשבוע שעבר.

מתקפת הטרור בפריז - כל הכותרות:
התקשורת בצרפת לגלגה על "הרגע המדהים" של נתניהו. צפו
נתניהו ליהודי פריז: "הגיע הזמן להילחם בטרור יחד"
היערכות לקליטת מאות עולים: "האנטישמיות בכל מקום"

שלט על גב צועדים בו כתוב "אני שוטר אני שארלי" בצעדה נגד הטרור בפריז. רויטרס
"אני שוטר, אני שרלי", מפגינים בעצרת בפריז, אתמול/רויטרס

בקהל המפגינים נראו ילדים רבים - חלק שהגיעו בגלל שלהורים לא היה בייביסיטר, ואחרים בתור "שיעור בדמוקרטיה". אחד המפגינים הצעירים ביותר הסביר מול המצלמה שלנו שהגיע לכיכר כדי "להזדהות עם האנשים בארלי הבדו". מפגינה צעירה אחרת, בכיתה ב', הסבירה על חשיבות חופש הביטוי. מסביב עמדו מפגינים מבוגרים, מוקסמים מההסבר המלומד, וצילמו תמונות בטלפונים הסלולריים שלהם.

אחד המשפטים הנפוצים ביותר שעלה בשיחות עם אנשים בכיכר היה "זו הפעם הראשונה שאני משתתף בהפגנה". אחד המפגינים ששוחחנו איתו אמר: "אני בן 48, חי כל החיים בפריז ואף פעם לא הרגשתי צורך לצאת להפגין. הפעם זה שונה. האירוע הזה כל כך משמעותי, הרגשתי שאני חייב להיות פה היום. באנו כל המשפחה כדי לתמוך במסר האחדות".

מעל האופטימיות והתקווה של המפגינים בכיכר ריחפו שני גורמים מאיימים - האיסלאם הקיצוני מצד אחד, והימין הקיצוני הצרפתי מצד שני. מארגני ההפגנה ביקשו מאנשי "החזית הלאומית" של מרין לה-פן לא להגיע לכיכר, וניסו לעומת זאת להביא אנשי דת מוסלמים מתונים שגינו את האלימות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
איש עם תחפושת של עיפרון עליו כתוב "חופש הביטוי" בצעדה בפריז. רויטרס
מפגין מחופש לעיפרון שעליו כתוב "חופש הביטוי", אתמול/רויטרס

אן, תושבת פריז בשנות הארבעים לחייה, אמרה לנו כי היא חוששת מעליית הימין הקיצוני בעקבות הטרור, אבל גם מבינה את המשיכה של אנשים לכיוון הזה: "אני מקווה שזה לא יקרה, אבל זה יכול לקרות. אנשים פשוט רוצים שזה ייפסק. האנשים כאן רוצים לחיות ביחד, אבל בלי לוותר על הערכים שלנו". משימה לא פשוטה בכלל בימים אלה.

בשורה הראשונה של ההפגנה צעדו שורה של מנהיגים מרחבי העולם, בהם ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אבל מה שהצרפתים יזכרו מהיום הזה, יותר מהנוכחות הבינלאומית, זה את ההתגייסות שלהם עצמם לצאת לרחובות ולהציף את העיר במסר אופטימי. אף אחד לא יודע לומר, עם זאת, עד כמה המסר הזה יצליח לשרוד. הייתה הרבה אופטימיות אתמול בכיכר, אבל מתחתיה בלטה גם לא מעט חרדה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully