וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ליהודי פריז: "הגיע הזמן להילחם בטרור יחד"

אמיר תיבון, שליחנו לפריז

12.1.2015 / 0:11

ראש הממשלה הגיע לבית הכנסת הגדול שבבירה, לטקס מיוחד של הקהילה היהודית לזכר ארבעת ההרוגים בפיגוע במרכול "היפר כשר". הנשיא הולנד עזב לפני נאומו. "שנאת הדמוקרטיה, שנאת היהודים - זו אותה שנאה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

"חופש הביטוי, חופש המחשבה, חופש האמונה. אלה ערכים שעליהם נבנתה צרפת, ואלה ערכים שראוי להילחם עבורם" - כך אמר אתמול (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטקס מיוחד של הקהילה היהודית בבית הכנסת הגדול שבפריז, לאחר ששכלה הקהילה ארבעה מבניה בפיגוע הירי במרכול "היפר כשר" במזרח העיר, ביום שישי. בטקס השתתפו גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד, בכירי הקהילה היהודית וחלק ממשפחות ההרוגים. מנהיגים מוסלמים ונוצרים השתתפו אף הם בטקס.

נתניהו התקבל בקריאות שמחה בבית הכנסת, וכמה מהנוכחים נופפו בדגלי ישראל. עם זאת, לפני שנשא דברים, עזב את המקום הנשיא הולנד יחד עם מרבית הפוליטיקאים הצרפתים. הטקס נפתח בשירת המזמור "אדון עולם", ובקריאת תפילת הגומל. ההרוגים, יואב חטאב, בן 21, פיליפ ברהאם, בן 40, יוהאן כהן, בן 22, ופרנסואה-מישל סעדה, בן 60, יובאו לקבורה בהר הזיתים שבירושלים ביום שלישי.

עוד בוואלה! חדשות:
שני מיליון בצעדת הזיכרון לנרצחי מתקפת הטרור בפריז
עצרות תמיכה ברחבי המזרח התיכון: "לטרור אין גבולות"
הדילמה של יהודי צרפת: האם עלייה לישראל שווה את המחיר?

טקס זיכרון בבית הכנסת הגדול בפריז, צרפת. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו בנאומו, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

נתניהו הוסיף: "ביום הזה אזרחי ישראל כולם, ויהודים בעולם כולו עומדים ולצידה של צרפת ושל העם הצרפתי. אני מאוד מעריך את עמדתם הנחושה של נשיא צרפת, העמדה הזאת חשובה מאוד לצרפת ולעולם". הוא סיפר: "צעדתי היום ברחובות פריז בשורה אחת עם מנהיגי העולם כדי לומר, די לטרור, הגיע הזמן להילחם יחד בטרור!".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו באירוע הצעדה בפריס. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו יחד עם נשיא מאלי, נשיא צרפת וקנצלרית גרמניה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מוקדם יותר אתמול, צעדו כשלושה מיליון בני אדם ברחבי צרפת, בקריאה לאחדות לאומית ולגינוי סדרת הפיגועים בשבוע האחרון בפריז. יותר משני מיליון מהצועדים התכנסו בכיכר נאסיון (האומה) שבפריז, לאחר שצעדו מכיכר הרפובליקה שבשדרות וולט. נוסף על כך, התקיימו צעדות המוניות נוספות בכמה ערים אירופיות, בהן וינה, דבלין ואנקרה.

"אני אומר שם שכל יהודי שרוצה לעלות לארץ יתקבל כאן בזרועות פתוחות", הדגיש ראש הממשלה טרם המראתו לפריז אתמול בבוקר. מנהיגי הקהילות היהודיות בצרפת שנשאו דברים, הבהירו כי יהודי צרפת רוצים להישאר בארצם - ולא יעלו לישראל "מתוך פחד".

ז'ואל מרגי, נשיא הקהילה היהודית בפריז, הודה בפתח דבריו כי למרות "הכאב והצער הרב" שהוא חש, "יש לי כבוד גדול לקבל את פניכם, כה רבים מכם". הוא אמר: "היום, צרפת יצאה לרחוב – כל צרפת, עבור חופש הביטוי, עבור הדמוקרטיה, עבור 'שרלי', עבור העתיד. אנחנו פה הערב, כדי להגיד לילדינו, אהבו את האחר".

עם זאת, הזהיר הרב קורסיה מפני התעוררות האנטישמיות במדינה, וקרא לנשיא הולנד לפעול בנושא. "חייבים להתעורר, אני לא רוצה לשמוע עוד שהיהודים חיים בפחד", אמר. "שנאת הדמוקרטיה, שנאת היהודים, שנאת המדינה היהודית – זו אותה שנאה. מי שרוצה להשמיד אותנו בטולוז, בבריסל או בפריז, הוא מי שרוצה להשמיד את ישראל".

מרגי התייחס לדבריו של נתניהו, לפיהם יהודי צרפת מוזמנים לעלות לישראל, ואמר: "אם הם רוצים להגיע לישראל, אסור שזה יהיה בגלל שהם מפחדים". הוא הדגיש את הקשר שבין הקהילה היהודית למסורת הדמוקרטית בצרפת, ואמר: "פגיעה ביהודים, זה פגיעה בדמוקרטיה".

עצרת זיכרון בירושלים לזכר הרוגי הפיגועים בפריז. רויטרס
עצרת לזכר ההרוגים, היום בירושלים/רויטרס

הרב הראשי של צרפת, חיים קורסיה, אמר: "הגיע הזמן שנעשה עבודת חינוך וחינוך מחדש". הוא הקריא בפתח דבריו שמותיהם של 17 ההרוגים, והוסיף: "אנו שואלים את האל, כמו משה: 'מדוע הסבל?'". קורסיה הבהיר: "אנחנו לעולם לא נהפוך לעוד דף בהיסטוריה". בסיום דבריו, הודלקו 17 נרות זיכרון, עבור כל אחד מקורבנות הפיגועים, היהודים והלא-יהודים.

שלשום התקיים בתל אביב טקס הזדהות לזכר הנרצחים בפיגוע ב"היפר כשר". עשרות בני אדם השתתפו בטקס, ברובם חברי הקהילה הצרפתית בישראל, יוצאי המדינה, וכן אנשי דיפלומטיה ואנשי ציבור. סגן שר הדתות אלי בן דהן השתתף אף הוא באירוע, ונשא תפילה לזכר ההרוגים.

(עדכון ראשון: 20:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully