וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצוד בפריז: הרשויות יפצחו את "רשת הסיוע הג'יהאדיסטית"?

יום וחצי לאחר פיגוע הירי במערכת "שרלי הבדו", החשודים סעיד ושריף קואשי טרם נתפסו. בשנים האחרונות הם טיפחו רשת ענפה של קשרים לגורמים איסלאמיסטיים. המשטרה תלכוד אותם לפני הפעולה הבאה?

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

המרדף אחר שני "הגיבורים הג'יהאדיסטים", כפי שכונו אתמול (חמישי) בשידורי הרדיו של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ואשר טבחו ב-12 בני אדם ופצעו 11 נוספים במערכת העיתון "שרלי הבדו" שלשום בצרפת, נמשך. עם זאת, התמונה סביב המבצעים מתחילה להתבהר. אף שטרם התברר אם שני האחים, סעיד ושריף קואשי, פעלו במסגרת דאעש או ארגון ג'יהאד אחר, תחנת הרדיו "אל-ביאן" הבהירה כי מעשיהם היו "נקמה בשמו של הנביא מוחמד".

כוחות המשטרה עצרו שלשום כמה מקרובי משפחתם, וחוקרים פליליים ביצעו חיפוש בדירה שבה התגוררו השניים, אזרחי צרפת בני 32 ו-34, בעיר ריימס. הרשויות בצרפת אמרו כי סעיד ושריף "חמושים ומסוכנים", והזהירו כי עשויה להיות להם "רשת תמיכה", שתסייע להם להימלט ואולי אף לבצע פיגוע נוסף.

עוד בוואלה! חדשות:
הפיגוע בפריז חשף את הפרצוף הכפול של ארדואן
שגריר בצרפת לשעבר: "אויב פנימי רצח, צריך בדק בית"
מצוד בצרפת: כוחות משטרה גדולים באזור בו נראו המחבלים

חיפושים אחר החשודים בירי במערכת "שרלי הבדו", בעיר קורסי. רויטרס
כוחות משטרה צפונית מזרחית לפריז, מחפשים אחר החשודים/רויטרס

במהלך הלילה הסגיר עצמו למשטרה מוראד חמיד, מכר של שריף, בן 18, ששמו הוזכר בדיווחים שונים כחלק מאותה רשת סיוע. עם זאת, במשטרה הבהירו כי הוא אינו חשוד במעורבות במקרה, ונגבתה ממנו עדות. עדויות נוספות נגבו משכנים ומכרים נוספים, בניסיון לפצח את אופן פעולתם ואת תכניותיהם של השניים.

שר הפנים של צרפת, ברנאר קזנוב, הודה אמש כי שריף היה מוכר לרשויות. שמו נקשר במעורבות ברשת טרור בצרפת, והוא אף הורשע בעבר בשליחת לוחמים לארגוני הג'יהאד בעיראק. אחיו, סעיד, "זוהה בתיעוד המתקפה", הוסיף קזנוב. "הוא מעולם לא היה מבוקש, אולם ככל הנראה, פעל לצד אחיו - המוכר כאמור לשירות הביטחון למלחמה בטרור". קזנוב הוסיף כי תשעה בני אדם עוכבו לחקירה, והרשויות חקרו יותר מ-90 עדויות שהתקבלו.

על פי הדיווח בעיתון הצרפתי "לה מונד", שריף, שכונה "אבו עיסן", היה חלק מארגון שהיה מ"חלוצי" הג'יהאד בצרפת, ושמו נקשר בפרשות רבות במדינה ובמדינות נוספות. חבריו מתקופת הלימודים באוניברסיטה סיפרו כי הוא היה אלים ואימפולסיבי במיוחד, והוסיפו כי תכנן בזמנו לבצע מתקפות נגד יהודים בפריז. הוא החל לבצע פשעים "קטנים", בהם גניבה ועבירות סמים, ובשנת 2003, החלה משיכתו לג'יהאד. במסגד עדאווה שבפריז, הוא פגש את פריד בניטו, שעתיד להיות מי שיביא אותו ללחימה בעיראק.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מפגינים בכיכר הרפובליקה בפריז אחרי הטבח במערכת השבועון הסאטירי "שרלי הבדו", ינואר 2015. רויטרס
הפגנה בפריז, שלשום/רויטרס

הפלישה האמריקנית והבריטית לעיראק והדיווחים שהחלו להתפרסם בשנות ה-2000 המוקדמות על עינויים בכלא האמריקני "אבו גרייב" שבבגדאד, עודדו את שריף ואת חבריו לפעול. הם סיפרו למשפחותיהם שהם רוצים "לשפר את הערבית" שלהם, ויצאו למזרח התיכון. אולם שריף נעצר בדרכו, ומעולם לא יצא מצרפת.

בכלא הכיר את ג'מאל בגאל, שכונה "אבו המזה", ואשר תכנן מתקפה נגד שגרירות ארצות הברית בפריז. הוא נעצר בשנת 2001. שריף השתחרר באוקטובר 2006, וחידש את קשריו עם גורמים ג'יהאדיסטיים. הוא נעצר בשנית בשנת 2010, ושוחרר כעבור פחות מחצי שנה, בשל חוסר ראיות. "בזמנו, לא יכולנו להוכיח את מסוכנותו", סיפר גורם בתביעה ל"לה מונד".

ברלין/GettyImages

"לא יכולנו להרשיע אותו על בסיס משחק כדורגל", הוסיף, בהתייחסות ל"ראיות" המפלילות ביותר שהיו בידי התביעה - תיעוד שלו משחק כדורגל עם גורמים נוספים שהורשעו בפעילות ג'יהאדיסטית. עם המשך המרדף אחרי שריף וסעיד, מתחילים להיחשף פרטים נוספים על פעילותם ועל קשריהם עם עולם הג'יהאד באירופה, בעיראק ובמדינות צפון אפריקה.

על פי דיווחים מסוימים, אדם שנתקל בהם זמן קצר לאחר הירי במערכת "שרלי הבדו" סיפר כי הם אמרו לו שהם "מאל-קאעדה", ושהם בעלי קשרים לתימן. אל-קאעדה בחצי האי ערב, הפעיל במיוחד בתימן, נחשב לזרוע האכזרית ביותר של ארגון הג'יהאד העולמי, אולם הפרטים המלאים ככל הנראה יובנו רק כשייתפסו לבסוף השניים.

(עדכון ראשון: 20:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully