וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה קורסת, אירופה מחרימה - והחקלאים נפגעים

חקלאי בקעת הירדן לכודים בין החרם האירופי, שמונע מהם לייצא ליבשת השכנה, למשבר הכלכלי ברוסיה, שהפך את הייצוא לבלתי-רווחי. היקף הנזק: עשרות מיליוני שקלים. "אנשים בחרדה, תהיה קטסטרופה"

דוד לחייאני, ראש מועצת בקעת הירדן. מתוך האתר משקפת, אתר רשמי
"אנשים פה בחרדה אמתית". אלחייני/אתר רשמי, מתוך האתר משקפת

חקלאים במלכוד: החרם אירופי על מוצרים מהתנחלויות בגדה המערבית מצד אחד, וקריסת המטבע הרוסי מצד שני עשויים להציב את החקלאים באזור בקעת הירדן בפני סכנה כלכלית משמעותית. "אנשים פה בחרדה אמתית", אמר אתמול (רביעי) ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, בשיחה עם וואלה! חדשות. כמו כן, גורם במשרד החקלאות הזהיר: "מדובר במצוקה אמתית. המדינה תצטרך להתערב לעזרת החקלאים שנפגעו מהמשבר ברוסיה, וזה לא ייגמר בכסף קטן".

קריסת המטבע הרוסי בשבוע שעבר החריפה את המשבר שמאיים על החקלאות בבקעה, אולם שורשיו נטועים במגמת החרם האירופי על מוצרים מההתנחלויות. בשנתיים האחרונות הלך ופחת הייצוא החקלאי מבקעת הירדן לשווקים באירופה, ובמשרד החקלאות עודדו את החקלאים להיכנס לשוק הרוסי, כאלטרנטיבה לשווקים האירופיים.

עוד בוואלה! חדשות:
גורמים בסביבת נתניהו: "צריך להפיק גז, אך לאפשר גם תחרות"
גרים מעבר לקו הירוק בירושלים? השירות לא יגיע אליכם
דעה | הבוחר הישראלי צריך ללמוד מהמשבר הרוסי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היום התקיימה ישיבה דחופה בנושא במשרד האוצר. שדות בבקעת הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חקלאים רבים בבקעה, בעיקר מגדלי פלפלים ותבלינים, הפכו את רוסיה למוקד הפעילות המרכזי שלהם, אך כעת, הם נאלצים לייצא במחירי הפסד. "בשער הנוכחי והבעייתי של הרובל, לא משתלם לנו לייצא", הסביר ראש המועצה. "זה יגיע למצב של קטסטרופה כלכלית. ביום חמישי אנחנו יושבים עם החקלאים ועם מזכירי היישובים כדי לחפש פתרונות". לדברי אלחייני, "אנשים ממשיכים לעבוד במחירי הפסד".

האפשרות של חזרה לייצוא לאירופה כבר לא קיימת למעשה. "ייצוא לאירופה? אנחנו מוחרמים", הבהיר אלחייני, "אנחנו תלויים ברוסיה לגמרי". עם זאת, גורם במשרד החקלאות המעורה בייצוא החקלאי הסביר כי בשעה שתוצרת חקלאית טרייה מהבקעה אכן מוחרמת באירופה, מגדלי התמרים מהבקעה עדיין מצליחים לייצא סחורה בכמויות נכבדות למדינות היבשת.

לדברי הגורם, רשתות שיווק מסוימות דוחות על הסף תוצרת טרייה מהבקעה, אך ממשיכות לרכוש תמרים מהאזור, בשל איכותם יוצאת הדופן. "זו צביעות אירופית במיטבה", טען אלחייני. "הם לא יכולים להרשות לעצמם להחרים את תמרי המג'הול שלנו, כי אנחנו אחראים ל-40% מהסחורה בשוק, אבל מחרימים את הענפים האחרים".

עבור מגדלי הפלפלים בבקעה, המצב קריטי. "אנחנו שולחים פלפלים ב-200 מיליון שקל בעונה", אמר ראש המועצה. הוא סיפר כי דרש לקיים פגישה עם שר החוץ אביגדור ליברמן, "כדי לבדוק אם אפשר לעשות הקלות במכס או משהו אחר".

עוד באותו נושא

החרם פוגע בחקלאי בקעת הירדן: "ההזמנות נפסקו"

לכתבה המלאה
תמרים תמר מג'הול. זיו ריינשטיין,
"צביעות אירופית במיטבה". תמרי מג'הול/זיו ריינשטיין

חקלאי הבקעה אינם הנפגעים היחידים מהמשבר הכלכלי ברוסיה. משרד החקלאות עודד חקלאים מכל רחבי הארץ להיכנס לשוק הרוסי, ורבים מהם "תקועים" כעת ללא תכנית חלופית, לאחר שהשווקים באירופה כבר מצאו אלטרנטיבות לייצוא הישראלי. לוואלה! חדשות נודע כי היום התקיימה ישיבה דחופה בנושא במשרד האוצר, בניסיון לגבש חבילת פיצוי כלכלית לחקלאים שנפגעו. ההערכה בקרב גורמי המקצוע היא שהיקף הנזק לחקלאים בכל הארץ עשוי להגיע ליותר מחצי מיליארד שקלים.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully