וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקדם להכריז על מלחמת סייבר בין קוריאה הצפונית לארצות הברית

23.12.2014 / 9:24

כל עוד אין ראיות אחרות, ניתן להניח שתקלה גרמה לקריסת הרשת הלילה, ולא מתקפה אמריקנית. בינתיים, ארה"ב ממשיכה להאשים את הקוריאנים בפריצה למחשבי סוני אך מכוונת למדינות אחרות

שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און – פיונגיאנג, אפריל 2014. סוכנות הידיעות הקוריאנית, אתר רשמי
החיבור לרשת בקוריאה הצפונית משובש ממילא. קים ג'ונג און בתרגיל צבאי/אתר רשמי, סוכנות הידיעות הקוריאנית

רוב אתרי האינטרנט בקוריאה הצפונית שבו הבוקר לפעילות תקינה, אחרי שהושבתו אמש (שני) במשך תשע שעות וחצי. השיבושים מתלווים להודעת ה-FBI ובה האשים את פיונגיאנג באחריות לפריצה למחשבי חברת סוני.

בעוד אין ראיות מוכחות לאחריותה של קוריאה הצפונית לפריצה ל"סוני", גם הגורמים להשבתת הרשת במדינה הדיקטטורית והמבודדת נותרו הבוקר בגדר תעלומה. בבית הלבן ובמחלקת המדינה בוושינגטון סירבו לומר אם מתקפת סייבר עומדת מאחורי השיבושים ברשת במדינה הענייה.

ואולם, מקור בכיר בממשל האמריקני אמר הבוקר כי ארצות הברית עדיין מתלבטת כיצד להגיב לפריצה למחשבי סוני, שהובילה לגניזת הסרט הסאטירי על ההתנקשות בקים ג'ונג און. דברים אלה מחזקים את ההערכה ולפיה וושינגטון אינה קשורה לתקלה. מוקדם יותר השבוע הבהיר הנשיא אובמה כי הפריצה היא "מעשה חבלה, ולא מעשה מלחמה".

רשת האינטרנט העולמית בקוריאה הצפונית (WWW) מנותבת כולה דרך סין, והיא נוטה לתקלות גם בימים כתיקונם. הרשת זמינה רק לחברי מפלגת השלטון ולמקורביהם, לאנשי צבא ולתיירים. ייתכן שקריסת הרשת נובעת ממתקפה מקוונת מחוץ לגבולות המדינה, אך ייתכן שגם שיבושי תשתית פנימיים אחראים לה.

ברק אובמה מודיע על שיקום היחסים עם קובה – הבית הלבן, 17 בדצמבר 2014. GettyImages
הממשל ממשיך לדון כיצד להגיב לפריצה לסוני, ולא סביר שכבר יצא למתקפת-נקם/GettyImages

אפשרות נוספת היא שסין אחראית לניתוק הרשת. פיטר סינגר, ממחברי הספר "אבטחת סייבר ומלחמת סייבר", אמר לוול סטריט ג'ורנל כי ייתכן שבייג'ינג מעוניינת להזכיר לשכנתה "מי יושב על הברז".

לא מן הנמנע שקוריאה הצפונית נהגה כמשטרים טוטליטריים אחרים בעולם כגון טורקיה, והשביתה מיוזמתה את הרשת. בשנה שעברה, תעבורת האינטרנט במדינה המבודדת הושבתה לזמן קצר במהלך המתיחות הגרעינית עם קוריאה הדרומית וארצות הברית. פיונגיאנג האשימה בשעתו את המערב במתקפת סייבר, אך מומחי אבטחה אמרו אז כי המשטר הקוריאני כנראה השבית את הרשת כצעד אבטחה מפני מתקפה חיצונית.

באוגוסט האחרון חשף אדוארד סנודן כי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) השביתה בשוגג את רשת האינטרנט של סוריה בנובמבר 2012. בעבר רווחה ההנחה כי משטר אסד היה אחראי להשבתת הרשת למשך כמה ימים, בניסיון לשבש את רשתות הקשר של המורדים. ממשלת סוריה הכחישה בתוקף את הטענות, והאשימה "גורמי טרור" באחריות להשבתת האינטרנט במדינה.

בראיון למגזין "ווירד" אמר סנודן כי ה-NSA ניסה לפרוץ למחשבי ספקית האינטרנט הגדולה בסוריה כדי להשתיל בה "סוס טרויאני", שיאפשר לממשל ארצות הברית לרגל אחרי המשטר הסורי. אלא שמומחי המחשב האמריקנים גרמו בטעות לעומס יתר על המחשבים הסורים ו"צלו" אותם, וכך השביתו את האינטרנט של המדינה כולה. לדבריו, אנשי הסוכנות נהגו להתלוצץ כי אם תתגלה מתקפת הסייבר, "תמיד ניתן יהיה להאשים את ישראל".

באותו ריאיון חשף סנודן כי ה-NSA מפעילה תוכנה המכונה MonsterMind, שנועדה להגן על ממשל ארצות הברית ממתקפות סייבר. כשהתוכנה מזהה ניסיון לפרוץ למחשבי הממשלה ומצליחה לחסום אותה, היא משגרת אוטומטית מתקפת סייבר נגד המקור המשוער של המתקפה.

ומעבר לגבול:

פצחנים פרצו למתקני הגרעין של קוריאה הדרומית

לכתבה המלאה

הפריצה למחשבי סוני: אין אקדח מעשן

בתוך כך, מומחי אבטחה רבים מעלים ספק בטענות ה-FBI שלפיהן קוריאה הצפונית אחראית לפריצה למחשבי סוני. בעוד למשטר הקוריאני יש, לכאורה, מניע לנקום בחברת סוני בשל תכני הסרט "ריאיון סוף", מומחה האבטחה בריאן הונאן אמר ל-BBC כי "אין ראיות שישכנעו את בית המשפט מעבר לספק סביר".

ה-FBI מסתמך על כך שמאפייני הפריצה דומים לאלה של פריצה שאירעה בשנה שעברה למחשבים בקוריאה הדרומית. ב-BBC מציינים שגם תולעת המחשב "סטוקסנט", שפותחה בישראל ובארצות הברית כדי לפוגע בתכנית הגרעין האיראנית, ככל הנראה שוכפלה בידי הביון הרוסי ומשמשת אותו כיום בגרסאות שונות.

אלן פרידמן, חוקר מהמכון למדיניות הסייבר של אוניברסיטת וושינגטון, אמר בשיחה עם כתב העת "אטלנטיק" כי מבחינת הממשל האמריקני, מדובר באסטרטגיה נבונה להאשים את הקוריאנים. לדבריו, מדובר בחשיבה לטווח ארוך שאינה מתמקדת רק בפרשה הנוכחית, אלא גם בהרתעה נגד מדינות אחרות ששוקלות לאיים עליה במתקפת סייבר. בראשן עומדת סין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully