וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המצב הכלכלי בעזה גרוע מזה שהוביל ל'צוק איתן'"

20.12.2014 / 1:52

אחרי שפרסם חמאס סרטונים מסווגים של צה"ל וקיים תרגיל צבאי נרחב, הרקטה שנורתה היום לישראל היא עוד חלק במסר שהארגון מפנה לישראל: אם המצב לא ישתפר - פנינו להסלמה. פרשנות

צילום: שי מכלוף עריכה: טל רזניק

שיגור רקטת הקסאם אתמול (שישי) לעבר המועצה האזורית אשכול מצטרף לשורה של פעולות שיצאו מרצועת עזה בזמן האחרון במטרה להעביר מסר ברור. באמצעות מעשים כמו הפצת התיעוד המסווג של פשיטת כוח הקומנדו הימי של חמאס, התרגיל הצבאי הגדול ביותר מאז מבצע "צוק איתן" שהתקיים ביום חמישי, הפגנות על גדר רצועת עזה ואירועים נוספים, חמאס מאותת לישראל ולרשות הפלסטינית, שלפיו אם המצב הכלכלי ברצועת עזה יישאר עגום ולא יינקטו מהלכים שיקלו על התושבים – הוא יפנה לאופציה הצבאית.

המצוקה הכלכלית ברצועת עזה היא מהקשות שידעה בעשור האחרון, עד כדי כך שבמערכת הביטחון מספרים כי בשבוע האחרון התנהל ויכוח חריף בין חמאס לפתח ברצועה סביב ההחלטה להעלות את המס על הגז ולגבות מסים על המשאיות המגיעות למעבר כרם שלום. זאת במסגרת ניסיון של שלטון חמאס לגשר על הפערים הכלכליים שנוצרו בעקבות פיצוץ המנהרות מתחת לציר פילדלפי. מוצרי הצריכה התייקרו ב-100% לפחות בשל מהעובדה שהם מגיעים מישראל ואינם מסובסדים ממצרים כמו בעבר. "מבצע 'צוק איתן' נגרם כתוצאה משיא של שבר כלכלי ברצועת עזה", הסביר הערב גורם ביטחוני. "המצב כרגע הרבה יותר גרוע. עד כדי כך גרוע שחלקים מהדרג המדיני של חמאס מקבל הלוואות מבכירי הזרוע הצבאית, הממומנים באופן ישיר על ידי חאלד משעל שיושב בקטאר".

עוד באותו נושא בוואלה! חדשות:
חזק מול החמאס? כשאבו מאזן החליט לפנות לאו"ם I פרשנות
שגרירי אירופה מתחייבים: חמאס יישאר ברשימת ארגוני הטרור
חמאס קיים תרגיל צבאי: "הגדול ביותר מאז 'צוק איתן'"

אתר נפילת רקטה, המועצה האזורית אשכול. שי מכלוף
הרקטה שנורתה היום למועצה האזורית אשכול/שי מכלוף

המנגנון שיצרו מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב מרדכי, שליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, וראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, להעברת חומרי בניין לרצועה גורר גם הוא ביקורת חריפה. הפלסטינים שלפי המנגנון זכאים לבנות בית ומקבלים חומרי בנייה בתמורה לשוברים מעדיפים למכור את המלט במחיר מופקע בשוק, ליהנות מההפרשים ולהמתין כדי לרכוש מלט במחיר סביר. בינתיים, מאות אלפי פלסטינים שבתיהם נהרסו במהלך "צוק איתן" ממשיכים להתגורר ברחובות או בבתי ספר ובמוסדות ציבוריים.

גם רוב התרומות שעליהן הכריזו מדינות רבות כסיוע לשיקום הרצועה, בהיקף של 5.5 מיליארד דולר, מעולם לא הגיעו, למעט מאה מיליון דולר שמימנו ברובם הסקה לבתים לפני שבכלל דובר על בנייה. המדינה היחידה שממשיכה להזרים בכל יום כסף לרצועה היא קטאר, ודווקא היא, שדחפה למבצע אלים נגד ישראל ולהארכתו, עשויה לפוצץ את המציאות השקטה יחסית לצד ישראל, ולהורות על הסלמה נוספת.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בחמאס רוצים לגבות מסים כדי לגשר על הפערים הכלכליים. משאיות מובילות ציוד לרצועה במעבר כרם שלום/מערכת וואלה!, צילום מסך

המצעד שנערך השבוע ברחובות רצועת עזה העיד על כך שאיראן, חיזבאללה ומדינות נוספות עומדות לצד חמאס ומגבות אותו. טילים מסוג קורנט, מהמתקדמים בעולם, שפע של טילי סטרלה, סאגר ורקטות ארוכות טווח הוצגו לראווה. על שאר אמצעי הלחימה שבהם חמאס מחזיק ניתן רק להעריך. איכות הכוחות שהתמודדו נגד צה"ל במשך יותר מ-50 ימים הם מקור לדאגה, וכך גם יכולות הפיקוד והשליטה. אם הם ישודרגו, ברור שלצה"ל צפוי בעתיד עימות מורכב יותר מתמיד, שישלב גם מנהרות שעל פי הערכה נחפרות כבר עתה לכיוון ישראל.

אמנם ישראל אינה הכתובת בכל הנוגע לשיקום הרצועה והקלה על המצב הכלכלי הקשה, אך כשיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מדיר את רגליו מהמתרחש ברצועת עזה בשל מתיחות עם חמאס, ומצרים מכריזה על חמאס כאויב, תושבי הנגב המערבי הם הכתובת היחידה שנותרה לחמאס כדי להעביר את המסר. מסיבה זו, ממשלת ישראל תידרש לפעול כדי לרכך את המצוקה הכלכלית ברצועת עזה ולקדם זירוז של כספי השיקום, שיכולים להפוך למנוע צמיחה אדיר עבור תושבי רצועת עזה, שלפחות על פי כלי התקשורת, יגבו את חמאס אם יחליט ללכת לעימות נוסף עם ישראל.

בינתיים, לפחות על פי המשוואה שהרכיבו שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, צה"ל יידרש להגיב על ירי הרקטה היום לשטח ישראל. לא ברור לפי שעה אם התגובה, כשתגיע, תהיה תקיפה סמלית של שטח פתוח, או שיחליטו לפגוע במבנה של חמאס, שבו רואים כאחראי לכל מה שמתרחש ברצועת עזה.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

(עדכון ראשון: 18:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully