וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסערה בגבעתי: המח"ט נחקר באזהרה בחשד שידע וטייח

18.12.2014 / 19:35

אלוף משנה עפר וינטר נחקר במשטרה הצבאית בחשד שידע על הפרשות הפליליות לכאורה שהתרחשו בגדוד צבר, שבהן היה מעורב לפי החשד המג"ד לירן חג'בי - אולם לא דיווח הלאה. "הוא הכחיש את החשדות ואמר שהחקירה חשובה"

צילום: שלומי גבאי, אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל

(צפו: עורך הדין של מג"ד צבר על החלטתו של מרשו לצאת לחופשה)

מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה עפר וינטר, נחקר היום (חמישי) תחת אזהרה במשטרה הצבאית בחשד שידע על הפרשות הפליליות לכאורה שהתרחשו בגדוד צבר, שבהן היה מעורב לפי החשד המג"ד לירן חג'בי - אולם לא דיווח הלאה.

לדברי סנגורו, עו"ד עודד סבוראי, וינטר שיתף פעולה עם חוקריו ואמר כי "החקירה חשובה". סבוראי הכחיש את הטענה כאילו וינטר טייח את הפרשה, וטען שהוא העביר את המידע הלאה, ולא שמר זאת אצלו.

עוד ידיעות בנושא צבא וביטחון בוואלה! חדשות
תיעוד: חייל גונב רכוש במהלך חיפוש במשאית של פלסטיני
וידאו נדיר: צה"ל מטפל במורדים שנפצעו בסוריה
חמאס קיים תרגיל צבאי: "הגדול ביותר מאז 'צוק איתן'"

אלוף משנה עופר וינטר, מח"ט גבעתי. שלומי גבאי
אל"מ וינטר/שלומי גבאי

בשבועות האחרונים חוקרת מצ"ח עשר פרשות שונות בגדוד צבר, בהן הטרדות מיניות, גניבת נשקים, אי-דיווח על תאונה של המג"ד ונסיעה ברכב ממוגן ללא האישורים המתאימים. על רקע הפרשה, עלה החשד שחלק מהמידע הועבר למפקד חטיבת גבעתי, ושזה לא העבירו לגורמים המקצועיים על מנת שיטפלו בעניין.

חג'בי עצמו, החשוד בשורת עבירות, ובהן הטרדה מינית ומעשה מגונה בשתי חיילות ששירתו תחתיו, הודיע אמש למפקדיו על החלטתו לצאת לחופשה בת עשרה ימים כדי להתמודד עם חקירת מצ"ח בעניינו. לפי החשד, חג'בי נישק את אחת החיילות בניגוד לרצונה. לדברי מקורביו, הוא ביקש לעבור בדיקת פוליגרף ואף היה זה שקרא לערוך עימות עם החיילת - אשר התקיים אתמול בבוקר. הם הוסיפו שחג'בי דבק בגרסתו לאורך כל הדרך ושהוא הכחיש את טענותיה להטרדה. "לא היה ולא נברא", אמר המג"ד. בנוסף לכך יש חשד לשיבוש הליכי משפט מצדו של סא"ל חג'בי בגין הדחה של פקוד למתן עדות שקר.

מדובר צה"ל נמסר היום כי הערכת המצב המטכ"לית נפתחה היום באמירה ברורה של הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ בעניין החקירות בגבעתי. "אנו נעניק לגופים הנוגעים בדבר גיבוי מלא בכל אשר יידרש על מנת להגיע לחקר האמת ולמיצוי הדין במידה הנדרשת", אמר גנץ והדגיש כי הוא "מעניק חשיבות עליונה להתנהגות ערכית ונטולת רבב הנדרשת מכל קצין בצה"ל ובוודאי שמשורת הפיקוד הבכירה שלנו".

2 חיילים שהוטרדו מינית לכאורה טענו שהתלוננו בפני המח"ט

אתמול נודע שהמח"ט וינטר שוחח עם מפקדים בכירים ביחידות השונות והבהיר את עמדתו בנוגע לחקירות ולחג'בי, כמו גם בנוגע לשאר המפקדים והקצינים בגדוד שנחקרו. "זה מצב קשה ורע לחטיבה", טען גורם צבאי. "מדובר במספר רב של אירועים באותו גדוד ובחשדות נגד מג"ד, אבל אסור למהר ולשפוט אותו. צריך לתת לחוקרים למצות את החקירה. בשלב זה, עד שיוחלט אחרת, הוא מקבל גיבוי".

גורמי צבא נוספים העריכו כי גם אם החשדות להטרדה מינית מצד חג'בי יימצאו כלא נכונות, יהיה קשה למפקד החטיבה ולפיקוד הבכיר להתעלם מהאירועים החמורים המרובים שנחשפו בגדוד, ובהתאם לכך הם יידרשו לנקוט צעדי משמעת חריפים.

מג"ד צבר סא"ל לירן חגבי מורה לפרוץ לבית בג'נין. אמיר בוחבוט ושלומי גבאי, מערכת וואלה! NEWS
סא"ל חג'בי/מערכת וואלה! NEWS, אמיר בוחבוט ושלומי גבאי

הפרשות נחשפו לאחר שסגן מפקד הגדוד הודח מתפקידו והחליט בתגובה לכתוב מכתב ולפרט את השתלשלות האירועים שקדמו לכך, בדגש על התנהלות המג"ד וגורמים שונים בגדוד. מפקד הפיקוד החליט להקפיא את ההדחה של הסמג"ד, שהיה ביחסים רעועים עם מפקדו הישיר, והורה לפתוח בחקירת מצ"ח לבירור הטענות. עם הזמן הלכה והסתעפה החקירה, והחוקרים גילו פרטים על אודות פרשות נוספות בגדוד.

נוסף על ההטרדה המינית, נבדקת טענה שחג'בי לא דיווח על נזק לג'יפ שנפגע במהלך מרדף בפעילות מבצעית, אשר הסתכם במאות שקלים. בחקירה התברר שהוא נסע בכלי הרכב לסירוגין, יחד עם הנהג הצבאי כשלצדם הגשש, ובמהלך מרדף מבצעי הידרדר הג'יפ. הנהג מילא דוח נזק ודיווח על המקרה, אך עלה החשד כי המג"ד הסתיר את העובדה כי הוא זה שנהג בג'יפ. זאת ועוד, התברר בחקירה כי חג'בי נהג בג'יפ אף שלא חידש את הרישיון.

חקירה נוספת העלתה כי במהלך ביקורת נמצא שארבעה כלי נשק נגנבו מהנשקייה בגדוד. הנגד שאחראי על הנשקייה בגדוד זומן לחקירה, אולם טרם התייצבותו הוא התאבד, והחקירה לא העלתה פרטים נוספים באשר לגניבה. כמו כן, חייל בשירות סדיר צולם כשהוא מאונן בשירותים ולאחר פרסום הסרטון התאבד החייל. במקרה נוסף שאירע בגדוד התלוננו שני לוחמים נגד מפקד מחלקה על כך שדיבר אליהם באופן המוגדר כהטרדה מינית ואף נבדק חשד כי התקיים ביניהם גם מגע פיזי. לטענתם, התלונה הועברה למג"ד ולמח"ט, אך אלו בחרו שלא לדווח על כך למצ"ח - ולהדיח אותו מהגדוד.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully