וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: חרף המאמצים הדיפלומטיים - הפלסטינים יפנו לאו"ם

בתום פגישה טעונה בין בכיר הרשות עריקאת לשר החוץ האמריקני קרי, החליט אבו מאזן שהבקשה להכרה בפלסטין בגבולות 67' תוגש למועצת הביטחון כבר היום. ארה"ב תטיל וטו, אך הודיעה: "מבינים את התסכול". עריקאת: "אין לנו מה להפסיד"

צילום: רויטרס, לע"מ, עריכה: שניר דבוש

(נתניהו: "הניסיונות לכפות תנאים על ישראל ידרדרו את האזור")

למרות ניסיונו של ראש הממשלה נתניהו להדוף את המהלך, אתמול (שלישי) נודע שהרשות הפלסטינית החליטה בכל זאת לפנות למועצת הביטחון של האו"ם בבקשה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967, ובקריאה לסיום הכיבוש תוך שנתיים.

ההחלטה הפלסטינית, אף שאינה סופית, התקבלה בתום פגישה טעונה בין בכיר הרשות סאיב עריקאת ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי בלונדון בירת בריטניה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, קרי הודיע לעמיתו כי "וושינגטון תטיל וטו על הצעת ההחלטה לסיום הכיבוש הישראלי". "זהו רגע רגיש במיוחד, אנחנו מבינים את התסכול של הפלסטינים", הוסיף קרי, "הם לא רואים דרך אחרת בשלב הזה". לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", עריקאת אמר לקרי כי נתניהו לא הותיר ברירה בידי הפלסטינים, אלא לפנות למועצת הביטחון.

עוד בנושא
נתניהו: "לא יכתיבו לנו מהלכים חד-צדדיים"
הפנייה הפלסטינית לאו"ם: אבו מאזן משחק שחמט מול נתניהו
"הניסיון לכפות תנאים ידרדר את המצב"

"לפלסטינים כבר אין שום דבר להפסיד", אמר הבכיר הפלסטיני והוסיף כי במקרה של הטלת וטו אמריקני תפנה הרשות לכלל הארגונים הבינלאומיים ובראשם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כדי להתקבל אליהם במעמד של מדינה.

יו"ר הרשות אבו מאזן בנאום בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
אבו מאזן באו"ם/רויטרס

מקורות פלסטינים מסרו לוואלה! חדשות כי בתום הפגישה הכושלת החליט אבו מאזן להסמיך את המשלחת הפלסטינית בניו יורק להגיש את ההצעה כבר היום באו"ם. זאת, לאחר שנכשלו ניסיונות התיווך והמגעים - בין היתר עם צרפת ועם הממשל האמריקני - במטרה להגיע לנוסח הצעה מוסכם ומרוכך. יועצו של אבו מאזן, נימר חמאד, הבהיר אתמול בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית: "נעביר מחר את היוזמה שלנו למועצת הביטחון של האו"ם".

מועד הדיון במועצת הביטחון עדיין אינו ברור ותלוי בהחלטת מזכירות מועצת הביטחון. "נכון לעכשיו, אנחנו מנסים לקיים דיון בונה עם כל הצדדים, על מנת למצוא את הדרך הטובה ביותר להתקדם הלאה – וזאת כדי ליצור את האווירה הפוליטית שתאפשר לשוב למו"מ (בין ישראל לרשות)", הוסיף קרי בשיחה עם כתבים בלונדון. "בסופו של דבר, זה לא בידי הקהילה הבינלאומית, או בידי אחרים. זה צריך להיקבע על ידי הישראלים והפלסטינים".

יו"ר התנועה, ומי שהייתה ממונה על המו"מ עם הפלסטינים -ח"כ ציפי לבני, שוחחה אתמול עם קרי וביקשה ממנו שארה"ב תפעל למנוע את קבלת ההצעה הפלסטינית במועצת הביטחון. לבני הסבירה כי ההצעה הפלסטינית "רעה גם לדעת אלה בישראל שרוצים להגיע להסדר הוגן בעתיד וחלוקים עמוקות עם נתניהו באשר לדרך ההתנהלות המדינית".

לבני הוסיפה: "יש לדחות יוזמות חד-צדדיות כמו הצעת ההחלטה הפלסטינית או פניה לבית הדין הבינלאומי בהאג". לדבריה, "עמדה זאת מייצגת את האינטרסים של ישראל ללא קשר לשייכות פוליטית. פעולות חד-צדדיות יפגעו ביכולת לקבל את ההחלטות המדיניות הנכונות גם אם יהיו חילופי שלטון".

האמריקנים חוששים ממהלך שיתפרש כהתערבות בבחירות בישראל

פביוס: "ההחלטה לא תוכל לעבור, ומצד שני סביר שיהיו צעדי תגובה מהצד הפלסטיני"

במקביל, גורמים דיפלומטיים אמרו לוואלה! חדשות כי צרפת סיימה לנסח את ההצעה החלופית והמרוככת שלה, שמקובלת על ארה"ב והמדינות החשובות באירופה. אלא שהאמריקנים מעדיפים כרגע לא להעלות את ההצעה הצרפתית להצבעה בגלל הבחירות בישראל, מחשש שהעלאת ההצבעה בעת הזו תיתפס כהתערבות בבחירות. גם נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, אמר זאת אתמול בפגישה עם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. הצרפתים עדיין לא החליטו אם להישמע לפרס ולאמריקנים או לפעול למרות זאת לקידום ההצעה שלהם.

ההצעה הצרפתית המרוככת אמורה לכלול גם היא הקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, אולם היא תציין בפירוש שיהיו חילופי שטחים, ותדגיש גם את חשיבות ביטחונה של ישראל. כמו כן, ההצעה הצרפתית עשויה לכלול התייחסות לזהותה היהודית של ישראל, והיא לא תציב דד-ליין קשיח לנסיגת ישראל מהשטחים, בניגוד להצעה הפלסטינית. בממשל האמריקני התלבטו זמן רב אם לקדם את ההצעה הזו כאמצעי לחסימת המהלך הפלסטיני, אולם כעת נראה שהחשש מצעד שייתפס כהתערבות בבחירות בישראל, הכריע את הכף נגד מהלך מסוג זה.

על ההצעה הפלסטינית האמריקנים - כאמור - צפוים בכל מקרה להטיל וטו, כיוון שהנוסח שלה נחשב קיצוני מדי בעיניהם. במקביל לווטו, ובניסיון למנוע משבר מול מדינות ערב השותפות בקואליציה נגד ארגון דאעש, האמרקינים עשויים לפרסם הצהרה בנושא מחויבותם לפיתרון שתי המדינות ולהקמת מדינה פלסטינית באמצעות משא ומתן.

ביום שני הבהיר פביוס כי צרפת מעוניינת ב"פתרון דיפלומטי משותף" לסכסוך. הוא התייחס לאפשרות של וטו אמריקני ואמר: "מצד אחד, ההחלטה לא תוכל לעבור, ומצד שני סביר שיהיו צעדי תגובה מהצד הפלסטיני".

ראש הממשלה נועד שלשום בנושא עם קרי ברומא. "אני מאוד מעריך את המאמצים של שר החוץ למנוע הידרדרות באזור", אמר נתניהו בתום הפגישה. "אמרתי בפגישה שהניסיונות של הפלסטינים ושל כמה מדינות באירופה לכפות תנאים על ישראל רק ידרדרו את המצב באזור ויסכנו את ישראל ולכן נתנגד לזה בתוקף".

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com
לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:21)

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי במהלך שימוע בסנאט על המאבק בדאעש, 09 בדצמבר 2014. רויטרס
קרי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully