וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנייה הפלסטינית לאו"ם: אבו מאזן משחק שחמט מול נתניהו

15.12.2014 / 21:04

ברשות מבינים שישנה אפשרות סבירה שארה"ב תטיל וטו על הצעת ההחלטה להכיר בפלסטין, וכבר עומלים על תכנית אסטרטגית שנועדה להביך את ראש הממשלה. נשק יום הדין: הפסקת התיאום הביטחוני

מערכת וואלה!

ההחלטה של הרשות הפלסטינית לפנות למועצת הביטחון של האו"ם ביום רביעי בבקשה להכיר במדינה פלסטינית מבלי להפסיק את התיאום הביטחוני, מעידה, עד כמה שיישמע הדבר מוזר, על רצון להימנע מפיצוץ, לפחות בטווח הזמן המידי. הדבר ניכר גם בסוף השבוע האחרון, שבו נשמר השקט היחסי בגדה למרות מותו של השר זיאד אבו עין בהפגנה, תוך עימות עם כוחות הביטחון הישראליים.

ייתכן שלתזמון הרע של מותו של אבו עין, ערב יום השנה להקמת חמאס, היה גם כן חלק בהחלטה של הפתח שלא להוציא הפגנות ענק לנקודות החיכוך מול ישראל. אף אחד ברשות ובפתח לא רצה שתפרוץ אינתיפאדה שלישית ביום החג של האויב מבית.

תהליך השלום | כותרות נוספות:
60% מהיהודים בארץ בעד פשרה טריטוריאלית עם הפלסטינים
ארה"ב לא תטיל וטו באו"ם? כך זה ישפיע על ישראל
ההתחפרות המדינית תוביל להפסד | דני אילון

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, במהלך פגישה עם מזכ"ל הליגה הערבית בקהיר, 16 ביולי 2014. AP
כן להתנגדות עממית ודיפלומטית, אך לא לאלימות. אבו מאזן/AP
בעצם הותרת חלון של שלושה ימים עד ליום רביעי, מאפשרת הרשות הפלסטינית פתח למשא ומתן מול צרפת וארצות הברית

כלי התקשורת בישראל ובעולם התייחסו מטבע הדברים בעיקר לחצי הראשון של החלטת ההנהגה הפלסטינית, שהוא הפנייה למועצת הביטחון, ופחות להמשך. אלא שעצם המסקנה של הרשות כי יש לשמור על התיאום הביטחוני מבהיר שפניה נועדו אולי לעימות דיפלומטי עם ישראל, אך בוודאי שלא לעימות אלים. זו אותה מנטרה שיו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, משנן חזור ופצור: כן להתנגדות עממית ודיפלומטית, אך לא לאלימות. השמירה על התיאום הביטחוני מול ישראל עשויה לסייע בשימור השקט היחסי בגדה.

אם כן, למה בכל זאת ההחלטה היא לפנות כבר ביום רביעי למועצת הביטחון ולא להמתין לבחירות בישראל? ראשית, הצמרת הפלסטינית הבינה שמבחינת דעת הקהל המקומית עליה לעשות מעשה כדי להבהיר שאינה עומדת חסרת אונים אל מול ישראל. נוסף על כך, החשש הפלסטיני בימים האחרונים היה שהממשל האמריקני יחד עם ממשלת צרפת יגישו הצעת החלטה ידידותית יותר לישראל, שתעקר את זו הפלסטינית - הכוללת לוח זמנים ברור של שנתיים לסיום הכיבוש הישראלי, ומכאן הבהילות. ועדיין, בעצם הותרת חלון של שלושה ימים עד ליום רביעי, מאפשרת הרשות הפלסטינית פתח למשא ומתן מול צרפת וארצות הברית כדי לנסח החלטה שתהיה קרובה יותר לעמדה הפלסטינית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 02.12.2014. אמיל סלמן, הארץ
משחק שחמט מול הרשות. נתניהו/הארץ, אמיל סלמן

ברשות מנסים כעת לשחק שחמט מול נתניהו ומול הממשל האמריקני. ברמאללה מבינים שישנה אפשרות סבירה שדווקא לנוכח העמדה הפלסטינית הלכאורה בלתי מתפשרת, יחליט הבית הלבן להטיל וטו על הצעת ההחלטה הפלסטינית. וכאן כבר נרקמים הצעדים הבאים: תכנית אסטרטגית שלמה, שמנסה להתעלם מהבחירות בישראל, אך ללא ספק נועדה גם להביך את נתניהו.

במקרה של כישלון בהצבעה במועצת הביטחון או וטו אמריקני, הרשות תפנה לבית הדין הבינלאומי בבקשה להצטרף אליו. אם ישראל תנסה להעניש את הרשות בעיקר בצעדים כלכליים, הרי שאז יפנו הפלסטינים ל"ברירת שמשון": הפסקת התיאום הביטחוני. לצעד הזה יהיו השפעות דרמטיות על יכולת הרשות לתפקד ולשמר את מעמדה בגדה, אך אפשר לנחש שגם במקרה של הפסקת העברת כספי המיסים לרשות, כצעד ענישה צפוי של ישראל, תתקשה הרשות לתפקד.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully