וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לא תטיל וטו באו"ם? כך זה ישפיע על ישראל

15.12.2014 / 15:26

ראש הממשלה ושר החוץ האמריקני דנים כיצד למנוע החלטה חד-צדדית באו"ם. ישראל מעדיפה שארה"ב תטיל וטו על כל יוזמה שהיא, אך האמריקנים מעדיפים לקדם יוזמה מרוככת עם אירופה

מערכת וואלה!

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת הבוקר (שני) באיטליה וייפגש בשעות הצהריים עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. בפתח פגישתם של השניים הייתה אמורה להתקיים הצהרה משותפת לעיתונות, אולם האמריקנים החליטו לבטל אותה, ככל הנראה מחשש לעימות פומבי בין שני האישים. ביטול ההצהרה המשותפת מצביע על המתיחות סביב הפגישה.

הפעם האחרונה שבה האמריקנים ביטלו הודעה משותפת לעיתונות בפתח פגישה מסוג זה הייתה בנובמבר 2013, אז נפגשו נתניהו וקרי בנתב"ג כדי לדון בהסכם הגרעין בין איראן למעצמות. אותה פגישה הייתה אחת הקשות והמתוחות ביותר בין השניים, וצפוי שגם הפגישה היום ברומא לא תהיה קלה. לישראל ולארה"ב מטרה משותפת - למנוע ממועצת הביטחון של האו"ם לאשר את ההצעה הפלסטינית להקמת מדינה בגבולות 1967 בתוך שנתיים - אולם הן מתקשות להסכים על הדרך לעשות זאת.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
מכרזים תפורים ובחישה מבחוץ: החשדות בעיריית רמת גן
חצי יממה למצור בסידני: החטופים מוחזקים בחשיכה
התכנית: מחבלת מחופשת להרה תתאבד בתל אביב

בשעה שישראל דורשת מארה"ב להטיל וטו על כל הצעה מסוג זה, האמריקנים חוששים שהטלת וטו על ההצעה הפלסטינית תפגע ביחסים בין ארה"ב למדינות ערב, שתומכות במהלך הפלסטיני. ארה"ב זקוקה בעת הזו לתמיכת המדינות הללו לצורך המאבק בארגון הטרור "המדינה האיסלאמית" (דאעש). כדי להימנע ממשבר ביחסים עם המדינות הללו, האמריקנים שוקלים לקדם הצעת החלטה חלופית להצעה הפלסטינית, שגם בה יוזכרו גבולות 1967, אך הניסוח הכללי שלה יהיה נוח יותר לישראל.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר האמריקאי ג'ון קרי ברומא. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
קרי ונתניהו בפגישתם/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

נתניהו, מצדו, מסרב להתרשם מההצעה החלופית שארה"ב מגבשת יחד עם מדינות אירופה. אף שההצעה הזו כוללת סעיפים החשובים לישראל כגון חילופי שטחים, סידורי ביטחון והכרה בזהותה היהודית של ישראל, נתניהו מתנגד לכל הצעת החלטה שכוללת בתוכה את גבולות 1967. הוא ינסה לשכנע את האמריקנים לדחות את הדיון בנושא עד לאחר הבחירות בישראל, אולם הפלסטינים מאיימים כי אם זו ההחלטה שתקבל וושינגטון, הם יפנו בכל זאת למועצת הביטחון, ולאחר שייתקלו בווטו האמריקני, יפנו לבית הדין הבינלאומי בהאג.

התסבוכת הדיפלומטית הזו רחוקה מפיתרון, אולם בתום פגישתו עם נתניהו צפוי שר החוץ קרי להמשיך לפגישות עם שרי החוץ של אירופה וכמה ממדינות ערב, בניסיון להגיע לפשרה שתוסכם על כל הצדדים. הסיכוי לכך כרגע נראה נמוך. לפחות אחד מהצדדים יהיה לא מרוצה בסופו של יום, אך עדיין לא ברור במי מדובר.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully