וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה לילית ברוסיה: הבנק המרכזי הקפיץ את הריבית ל-17%

צניחת מחירי הנפט והסנקציות האמריקניות גרמו לרובל להתרסק לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1998. אנליסטים מזהירים: למשקיעים אין כל אמון במערכת, לרשויות אין מדיניות ברורה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הבנק המרכזי של רוסיה הקפיץ במהלך הלילה את הריבית לרמה של 17% מרמה של 10.5%. זו ההעלאה השישית של הריבית השנה, והיא הוכרזה חמישה ימים בלבד אחרי ההעלאה הקודמת.

הצעד הדרמטי מגיע בתגובה לצניחת הרובל לרמתו הנמוכה ביותר זה 16 שנים. המטבע הרוסי התרסק אמש (שני) ואיבד יותר מ-10% מערכו, וננעל ברמה של כ-64.5 רובל לדולר אחד. מוקדם לדעת אם הצעד הדרמטי ירצה את המשקיעים, או ייתפס בעיניהם כסימן לכלכלה השרויה בטירוף מערכות. מתחילת 2014, מוסקבה כבר מכרה יותר מ-75 מיליארד דולרים בניסיון למנוע את התרסקות הרובל ולהיאבק בסכנת האינפלציה, וללא הצלחה עד כה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין – מוסקבה, דצמבר 2014. AP
נשיא רוסיה פוטין, בשבוע שעבר במוזיאון הארמיטאז' בסנט פטרסבורג/AP

אלכסנדר קלימנט, אנליסט מקבוצת יורסיה, אמר כי "אם הצעדים הללו לא יצליחו לאושש את הרובל, יש סבירות גבוהה שנראה מדיניות שתפנה לכיוונים אפילו יותר לא-מקובלים". לדבריו, כמה מהיועצים הבכירים ביותר של הנשיא ולדימיר פוטין "מתעבים בגלוי" את העלאות הריבית המרובות.

ההודעה על העלאת שיעור הריבית התקבלה בתום ישיבת חירום של חבר המנהלים של הבנק המרכזי הרוסי. ההודעה פורסמה בהפתעה, והופצה לכלי התקשורת רק בשעה 01:00 לפי שעון מוסקבה. הריבית החדשה תיכנס לתוקף הבוקר.

כתבות נוספות בוואלה! חדשות:
עשרות תלמידים נהרגו בפיגוע בבית ספר בפקיסטן
פסיכולוג אמריקני שעבד עבור ה-CIA: "דוח הסנאט מעוות"
מנהיג הדרוזים בלבנון: "להפוך השימוש במריחואנה לחוקי"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
משרד להמרת מט"ח במוסקבה – רוסיה, 15 בדצמבר 2014. AP
הרובל צנח לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1998. דוכן להמרת מט"ח, אתמול במוסקבה/AP

הכלכלה הרוסית סובלת בשנה האחרונה מהשלכות הצניחה במחירי הנפט, שרוסיה היא אחת מהספקיות הגדולות ביותר שלו, ומהעיצומים של ארצות הברית והאיחוד האירופי, שהוטלו על המדינה בשל פלישתה לחצי האי קרים. בתוך כך, הבנק המרכזי במוסקבה פרסם תחזית קודרת, ולפיה אם מחיר הנפט יוותר על כ-60 דולרים לחבית, התמ"ג הרוסי צפוי להתכווץ ב-4.5%-4.7% בשנה הבאה.

טימותי אש, אנליסט מבנק סטנדרד בלונדון, סיכם את פעולות הממשלה הרוסית אתמול כ"יום שני האדום", ואמר כי מדובר ב"מפגן של חוסר אמון של המשקיעים בכלכלה הרוסית". בשיחה עם העיתון פייננשל טימס, אמר אש כי "לא מדובר בנפט בלבד. אלה גם הסנקציות, הסיכון הגאו-פוליטי, והיעדר המדיניות של הרשויות הרוסיות".

איאן הייג, שותף בקרן הגידור פיירבירד שמושבה בניו יורק, העוסקת גם בשוק הרוסי, אמר כי "מדובר בכניעה של הצמיחה הכלכלית לטובת שימור המערכת הפיננסית". בשיחה עם האתר בלומברג, העריך הייג כי הרוסים נקטו צעד נכון, "גם אם לא הייתה זו החלטה קלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully