וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכולוג אמריקני שעבד עבור ה-CIA: "דוח הסנאט מעוות"

16.12.2014 / 5:25

ג'יימס מיטצ'ל, פסיכולוג לשעבר בחיל האוויר, טוען כי השתמש בשיטת ה"הטבעה" בחקירתו של אדריכל המתקפה על מגדלי התאומים, חאלד שייח מוחמד. עם זאת, הוא התעקש כי "הדוח מציג באופן מכוון ראיות שיוצרות תמונה מעוותת"

חאלד שייח מוחמד הנאשם בתכנון הפיגועים במגדלי התאומים. AP
"83 שפיכות מים ולא 183 הטבעות". חאלד שייח מוחמד/AP

ג'יימס מיטצ'ל, פסיכולוג לשעבר בחיל האוויר האמריקני, ואחד מהחוקרים שמעשיהם מתוארים בדוח ועדת הסנאט בנוגע לשיטות החקירה של ה-CIA, הודה לראשונה שהוא השתמש בשיטת ה"הטבעה" בחקירתו של חאלד שייח מוחמד, מי שנחשב לאדריכל המתקפה על מגדלי התאומים. לדבריו, הוא והקולגה שלו לשעבר בחיל האוויר, הפסיכולוג ברוס ג'נן, היו חתומים על חוזה עם ה-CIA לפיו התחייבו לבצע "טכניקות חקירה מוגברות" לחשודים המשתייכים לאל-קאעדה, אשר נשבו לאחר 11 בספטמבר והוחזקו בבתי כלא סודיים.

"כן הטבעתי את השייח מוחמד", אמר מיטצ'ל בריאיון ל-VICE שפורסם אתמול (שני), בהתייחסו לחקירה הברוטלית שהוגדרה כעינוי על ידי ארגוני זכויות אדם ותוארה בפירוט רב בדוח. "אני הייתי חלק מצוות גדול יותר שהטביע מספר קטן של עצורים", הוסיף. עוד עולה מהריאיון כי מיטצ'ל וחבריו שיחקו תפקיד מכריע בניהול החקירות, למרות שלא היה להם שום ניסיון קודם כחוקרים.

עוד על דוח הסנאט בוואלה! חדשות:
מתכנן פיגועי התאומים ושליח בן לאדן: מעוני ה-CIA נחשפים
אסירים קפאו למוות ולא ישנו שבוע: "הברוטליות" של ה-CIA
דוח הסנאט: עינויים ב-CIA הוצדקו לפי פסיקות בג"ץ

מיצג שמדגים עינוי באמצעות הטבעה, 2008. GettyImages
מיצג המדמה עינוי באמצעות הטבעה/GettyImages

מיטצ'ל העריך כי "היו התעללויות באתרים השחורים" (מתקנים של ארה"ב בפולין וברומניה) שבהם הוחזקו האסירים. עם זאת, הוא התעקש כי הוא וג'סן הם החוקרים המצוינים בדוח כמי שהתריעו על שימוש בטכניקות שאינן מורשות לשימוש.

לדבריו, הדוח מציג באופן מכוון ראיות שיוצרות יחדיו תמונה מעוותת של תכנית החקירות. הוא ציין כי ההטבעה של שייח מוחמד, שלפי הדוח חזרה על עצמה 183 פעמים, הורכבה למעשה מ-83 שפיכות של מים, "שנמשכו כל אחת בין שניה לעשר שניות". מיטצ'ל גם שלל את קביעת הדוח שלפיה הוא וג'סן קצרו 81 מיליון דולר מעבודתם עבור ה-CIA בין 2009-2005. הוא ביקש להבהיר כי רוב הכסף הוקצה להוצאות תפעול ומשכורות לעובדים. "לא חייתי מהיד לפה, אבל לא מדובר ב-81 מיליון דולר", ציין. לפי דוח הסנאט, הוא וג'סן הרוויחו 1,800 דולר ליום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את מחנה המעצר גואנטנמו. רויטרס
הפגנת מחאה מול הבית הלבן בדרישה לסגור את הכלא הביטחוני גואנטנמו/רויטרס

דוח הסנאט סוקר את העינויים שנעשו בעצירים בתקופה שאחרי פיגועי 11 בספטמבר 2001. העינויים נפסקו עם כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן ב-2009. מהדוח עולה כי קודמו בתפקיד, הנשיא ג'ורג' וו.בוש, לא היה מודע להיקף העינויים ולעובדה כי מרביתם לא חילצו מידע מודיעיני מועיל, וכי רק סגנו, דיק צ'ייני, קיבל עדכונים בנושא. הדוח פורסם בתום חמש שנים וחצי של חקירה מאומצת, שהובלה על ידי ראש הוועדה, הסנאטורית דיאן פיינסטיין, והוא כולל לא פחות מ-6,000 עמודים.

הדוח מתעד "שיטות חקירה ברוטליות", לצד הטעיה מצד בכירי ה-CIA בנוגע לתכנית החקירה, שלא מסרו לכאורה לחברי בית הנבחרים ולבכירים בבית הלבן מידע מדויק. בין היתר, נחשף כי חלק מהחקירות של 119 האסירים שנבחנו נערכו במשך ימים שלמים ללא הפסקה. בין צורות העינוי השונות, דווח על מקרים של אסירים שנמנעה מהם שינה במשך 180 שעות ברצף, אסירים שהוכרחו לעמוד על רגליים שבורות, ואסיר אחד שנחקר בבית כלא כה קר, שהוא למעשה קפא למוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully