וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכנן פיגועי התאומים ושליח בן לאדן: מעוני ה-CIA נחשפים

בדוח הסנאט על שיטות החקירה של סוכנות המודיעין עלו כמה עצירים בולטים שהוחזקו במתקנים הסודיים של ארה"ב ועברו עינויים קשים, בהם "המוח" שמאחורי פיגועי ה-11 בספטמבר, שהוטבע 183 פעמים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בדוח של ועדת הסנאט לענייני מודיעין בנוגע לשיטות החקירה של סוכנות המודיעין המרכזית (CIA) בתקופה שלאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, שפורסם השבוע, עלו כמה שמות של עצירים בולטים שהוחזקו במתקנים הסודיים של ארה"ב ועברו עיוניים קשים. בין היתר, עלו שמותיהם של מי שנחשב ל"אדריכל" המתקפה על מגדלי התאומים ואחיינו שמימן את הפיגועים הקטלניים.

לקריאה נוספת בנושא
דוח הסנאט: כך סייעה פסיקת בג"ץ להצדקת תוכנית העינויים של ה-CIA
אסירים קפאו למוות ולא ישנו שבוע: "הברוטליות" של ה-CIA

חאלד שייח מוחמד, בכיר באל-קאעדה שנחשב למתכנן פיגועי התאומים, לפני העינויים שעבר על ידי ה-CIA ולאחר מכן. AP
חאלד שייח מוחמד, לפני מעצרו/AP

חאלד שייח מוחמד, שהודה בתכנון הפיגועים, נעצר בשנת 2003 בפקיסטן. בזמן שהיה בידי ה-CIA, הוא הוטבע 183 פעמים בחודש. בשנת 2008 הודה ראש ה-CIA דאז מייקל היידן על השימוש בשיטת ההטבעה ואמר לקונגרס כי "האמנו שמתקפות הרסניות נוספות על אדמת ארה"ב הן בלתי-נמנעות". לדבריו, "היה לנו מידע מוגבל על אל-קאעדה ועל פעולותיו, אך הדברים האלו השתנו מאז". מוחמד הוחזק ב"אתרים השחורים" של ארה"ב בפולין וברומניה וכרגע הוא עצור במתקן גואנטנמו. הוא אחד מחמשת האסירים שם שמואשמים על ידי בית משפט צבאי בקשר למעורבותם בפיגועים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עמאר אל-בלוצ'י, שעונה על ידי ה-CIA. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הוחזק ב"בור המלח". עמאר אל-בלוצ'י/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

עמאר אל-בלוצ'י, אחיינו של שייח מוחמד, נעצר ב-2003 והוחזק ב"בור המלח", מתקן כליאה סודי בסמוך לקאבול, בירת אפגניסטן. הוא הוטבע בתוך אקווריום מלא במי קרח, כשחוקרי ה-CIA החזיקו את ראשו בכוח מתחת למים, כשהוא מתקשה לנשום, והכו אותו ללא הפסקה באמצעות אלה והטיחו את ראשו בקיר. הוא הועבר לגואנטנמו ב-2006. הוא מואשם ששלח כסף לחוטפי המטוסים וסייע להם מבחינה לוגיסטית על אדמת ארה"ב. "הוא לימד את החוטפים את כל אורחי החיים של המערב", טענה ועדת החקירה לפיגועי ה-11 בספטמבר.

עציר נוסף הוא אבו זוביידה, החשוד הראשון שנעצר על ידי נתפס בפקיסטן בחודש מרץ 2002, נחשב למפקד בכיר באל-קאעדה. זוביידה הסעודי הועבר לאתר כליאה אמריקני בתאילנד, והושם בבידוד למשך 47 ימים, שבמהלכם ככל הנראה כלל לא נחקר. בתום התקופה החלו סוכני ה-CIA לחקור אותו, כשהם מטיחים אותו בקירות, כופים עליו להיכנס לחללים קטנים ומטביעים אותו – עד שהקיא והחל להראות "עוויתות בלתי-רצוניות בבטן ובגפיים". הוא עצור במשך שמונה השנים האחרונות בגואנטמנו.

טרוריסט אחר שהוזכר הוא עבד א-רחים א-נשירי, אזרח ערב הסעודית שהואשם בתכנון הפיגוע במשחתת קול האמריקנית בשנת 2000. הוא הוחזק במשך שנים ב"אתרים השחורים" של ה-CIA, שהודתה כי במהלך החקירות הוא הוטבע וכי סוכנים ירו ליד ראשו, הפשיטו אותו מבגדיו ואיימו לתקוף מינית את אמו. הוא מוחזק בגואנטנמו ומואשם בפשעי מלחמה.

אבו פארג' א-ליבי, אזרח לוב, שנחשב לשליחו הרשמי של מנהיג אל-קאעדה לשעבר אוסמה בן לאדן ומואשם שתכנן לפוצץ מטוס ב-2006. א-ליבי נעצר במאי 2005 והיה אחד מהעצורים "האיכותיים" האחרונים שנשלחו למערכת מתקני הכליאה החשאיים של ה-CIA ברחבי העולם. א-ליבי מוחזק כרגע גם בגואנטנמו ועל פי גורמי מודיעין, העינויים שעבר סייעו בחיסול בן לאדן.

(עדכון ראשון: 23:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully