וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם רומניה סייעה בעינוי עצירים כדי להתקבל לנאט"ו?

ראש הביון הרומני הודה כי בוקרשט אירחה מתקני חקירה חשאיים של ה-CIA אך טוען כי לא ידעה מה נעשה בתוכם. ייתכן ששיתוף הפעולה החשאי סייע לרומניה בקבלתה לברית הצפון-אטלנטית

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אובמה על דוח ה-CIA: "זה לא מי שאנחנו, מודאג מההשלכות"

בכיר רומני לשעבר מודה לראשונה כי ה-CIA הפעיל "לפחות" תא מעצר סודי אחד במדינה. יואן טלפש, שהיה מנהל השירות למודיעין חוץ (SIE), אמר כי סוכנות הביון האמריקנית הפעילה מתקנים ברומניה, ובהם מתקן מעצר, שבו עצירים הוחזקו לפני שהועברו בין מתקני חקירות ברחבי העולם.

טלפש הוא הבכיר הרומני הראשון שמאשר את הפרטים שהתפרסמו בדוח הסנאט בשבוע שעבר, שציין את קיומם של "אתרים שחורים" ברחבי העולם, שבהם עצירים הוחזקו - וככל הנראה גם עונו. עד כה, פולין הייתה המדינה היחידה שהודתה בשיתוף פעולה שכזה עם האמריקנים.

לקריאה נוספת
מתכנן פיגועי התאומים ושליח בן לאדן: מעוני ה-CIA נחשפים
דוח הסנאט: עינויים ב-CIA הוצדקו לפי פסיקות בג"ץ

מתקן חקירה של ה-CIA  בפרברי בוקרשט - רומניה. AP
אחד האתרים בבוקרשט ששימש כמתקן חקירות של ה-CIA/AP

טפלש, בן 70, עמד בראש ה-SIE, שירות מודיעין המקביל למוסד הישראלי. הוא היה מנהל השירות עד 1997, ובשנים 2004-2000 שימש כיועץ לביטחון לאומי בלשכת הנשיא בבוקרשט. בראיון לכתב העת הגרמני "דר שפיגל", אמר טלפש כי ברומניה היו "מיקום אחד, וככל הנראה שניים", שבהם הוחזקו עצירים. "הם טופלו בצורה לא-אנושית", הודה. דבריו מתייחסים לשנים 2006-2003.

נשיא רומניה לשעבר, יון איליאסקו, שכיהן בתפקיד עד 2004, הכחיש בשבוע שעבר כי ידע על מתקני ה-CIA, אך טפלש אמר ל"דר שפיגל" כי שוחח בעצמו עם איליאסקו על "פעילויות מסוימות" שמבצעים האמריקנים בשטח רומני.

חאלד שייח מוחמד הנאשם בתכנון הפיגועים במגדלי התאומים. AP
חאלד שייח מוחמד, "אדריכל" הפיגועים במגדלי התאומים. תכנן שואב אבק במתקן החקירה בבוקרשט./AP

שואב האבק ששמר על השפיות

טפלש הבהיר כי הרומנים אמנם התירו ל-CIA לפעול בשטחם, אך הדגיש כי "לא ידענו היכן הם נמצאים" והבהיר כי לא ידע אם בוצעו עינויים במתקנים הללו. "זה היה העסק של האמריקנים, מה שהם עשו שם".

רומניה הצטרפה לנאט"ו ב-2004. בשנים שלפני כן, בוקרשט שיתפה פעולה עם ארה"ב בשלל תחומים, כדי שוושינגטון תסייע לה להצטרף לברית.

במשך השנים האחרונות הכחישה רומניה כמה פעמים כי אירחה "מתקנים שחורים", ובין היתר דחתה את מסקנות דוח אמנסטי בנושא. אחד מהעצירים המפורסמים ביותר השוהים בגואנטנמו, שייח חאלד מוחמד, ככל הנראה הוחזק ברומניה בשלב מסוים.

בשנה שעברה פורסם תחקיר של אי-פי, בו נחשף כי מוחמד, מתכנן פיגועי 11 בספטמבר, הוחזק במתקן ליד בוקרשט לתקופה ארוכה וללא סיבה נראית לעין. מוחמד, מהנדס במקצועו, אף הורשה לתכנן שואב אבק בזמן שהוחזק במרתפי המתקן "כדי שישמור על שפיותו", כך לדברי אחד הסוהרים.

פסיקות בג"ץ סייעו להצדיק עינויים

לפי דוח הסנאט, עצירים הוחזקו בין היתר במתקני חקירה ברומניה, בפולין, בתאילנד ובליטא. מתוך אלפי עמודי הדוח, הותרה לפרסום רק תמצית באורך 528, שגם בה צונזרו משפטים שלמים. הדוח מתאר כמה מקרים שבהם הוחזקו עצירים בתנאים מזעזעים. בין היתר, העציר הסעודי אבו זוביידה נכלא בקופסה שרוחבה 53 סנטימטרים, עומקה 76 סנטימטרים וגובהה 76 סנטימטרים. הוא נאלץ לשהות בקופסה במשך 29 שעות. לאחר מכן הועבר לקופסה דמוית ארון קבורה למשך 266 שעות.

כדי להצדיק את העינויים, ה-CIA הסתמך, בין היתר, על פסיקות בג"ץ, ובהן הפסיקה מ-1999 שאסרה על שימוש בטלטולים בחקירות השב"כ. מסמך מרכזי בדוח מציין את "הדוגמה הישראלית" כתקדים שלפיו ניתן לומר כי "עינויים הם הכרחיים כדי למנוע נזק מיידי, משמעותי או פיזי" במקרה שאין בנמצא אמצעי זמין אחר.

שיטות האלימות המוזכרות בדוח כוללות מקלחות במי קרח, הטבעה במים, תלייה בתנוחות מכאיבות, החדרה של ארוחות נוזליות דרך פי הטבעת ומניעת שינה למשך שישה ימים ברציפות. באחד מהמקרים המפורטים בדוח, מוזכר חוקר שאיים על עציר כי יגרור את אמו לתא החקירה ויאנוס אותה לעיניו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully