וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח העינויים: "עשרות אסירים עונו על ידי ה-CIA בטעות"

הניו יורק טיימס מפרסם כי לפי נתוני סוכנות הביון המרכזית לפחות 26 בני אדם הוחזקו במעצר לשווא ולאחר מכן שוחררו עם פיצוי כספי. "ארה"ב גרמה הרבה סבל לאנשים שלא היוו שום איום"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אובמה מתייחס לדוח העינויים, השבוע)

כמה ימים לאחר פרסום הדוח של ועדת הסנאט לענייני מודיעין בנוגע לשיטות החקירה של סוכנות המודיעין המרכזית (CIA) ממשיכים להיחשף פרטים מעוררי מחלוקת מתוכו: הניו יורק טיימס מפרסם היום (שבת) כי על פי מסמכי ה-CIA, עשרות אסירים הוחזקו במעצר ועונו בטעות בתקופה שלאחר פיגועי ה-11 בספטמבר.

חברי צוות הסנאט, שכתבו את הדוח בן 6,000 העמודים ציינו בו כי 119 אסירים הוחזקו על ידי ה-CIA במעצר במהלך השנים שאחרי סדרת הפיגועים הקטלנית. מחברי הדוח מצאו כי אנשי סוכנות המודיעין המרכזית התייחסו ל-26 מהם ככאלו שהוחזקו במעצר בטעות, כשחלקם שוחררו לאחר מכן תוך שהם זוכים לקבל פיצוי כספי.

דוח הסנאט על עינויי ה-CIA - כותרות נוספות:
אסירים קפאו למוות ולא ישנו שבוע: "הברוטליות" של ה-CIA
דוח הסנאט: עינויים ב-CIA הוצדקו לפי פסיקות בג"ץ
מתכנן פיגועי התאומים ושליח בן לאדן: מעוני ה-CIA נחשפים

ברק אובמה בוועידת G20 – אוסטרליה, 16 בנובמבר 2014. רויטרס
הפרטים מעוררי המחלוקת ממשיכים להיחשף. הנשיא אובמה/רויטרס

ה-CIA מסר לסנאט בתגובתו הרשמית שהמספר האמיתי של האסירים שהוחזקו בטעות "נמוך באופן משמעותי" מ-26, אך יחד עם זאת לא נקב במספר מדויק. פעילי זכויות אדם, אשר עקבו אחרי תכנית שיטות החקירה של ה-CIA מאמינים כי יותר מ-26 אסירים הוחזקו במעצר שלא לצורך.

"ארה"ב גרמה הרבה סבל לאנשים שלא היוו שום איום", אומרת אן פיצ'ג'רלד, ראש מערך מחקר ותגובות למשברים בארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל. "אמות המידה הבינלאומיות קיימות מסיבה מסוימת – הן אמורות להגן על כל אחד מאיתנו".

הפגנות נגד שיטת העינויים ווטרבורדינג. Manuel Balce Ceneta, AP
הפגנה בארה"ב נגד הטבעה כשיטת חקירה/AP, Manuel Balce Ceneta

מבין האסירים שנמצא כי הם הוחזקו שלא לצורך, מזכיר הניו יורק טיימס את חאלד אל-מסרי, אזרח גרמני שאנשי ה-CIA בלבלו אותו עם אדם אחר בעל שם דומה. הוא נעצר במקדוניה והוטס לאפגניסטן, שם שהה ארבעה חודשים במתקן כליאה אמריקני.

אסיר נוסף שמוזכר הוא לאיד סעידי, אזרח אלג'יריה, שהוחזק בטעות באפגניסטן במשך 16 חודשים. על פי הדוח של ועדת הסנאט, סעידי "עונה על ידי רחצה באמבטיות קרח, וכן על ידי כך שחויב לעמוד במשך 66 שעות רצופות, ושוחרר בהמשך אחרי שה-CIA גילה שהוא לא האיש שהם האמינו שהוא".

עוד מציין הדוח, בין השאר, כי "אדם מאותגר שכלית" הוחזק על ידי אנשי הביון האמריקנים לצורך הפעלת לחץ על בן משפחתו למסור מידע שהם חפצו בו. באחד מסעיפי הדוח, מבהירים המחברים כי "נתוני ה-CIA לא מספקים מספיק מידע אשר יצדיק את החזקתם במעצר של רבים אחרים".

"יש כאן סוכנות ביון שמציגה את עצמה לקונגרס ולציבור בראש ובראשונה כמאוד מקצועית", אומר ג'ון סיפטון, מנהל הסברה במשמר זכויות האדם. "הדוח מראה כי מדובר באנשים שפעלו אינטואיטיבית, בלי שום תכנית סדורה. הם פשוט עשו את הדברים תוך כדי תנועה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully