וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ה-CIA מתגונן: העינויים סייעו לחסל את בן לאדן

במסיבת עיתונאים נדירה שכינס בווירג'יניה הודה ג'ון ברנן כי חלק מהטכניקות שנעשה בהן שימוש בסוכנות היו נתעבות. עם זאת, הוא הגן על שיטות החקירה הקשות: "המידע שהשגנו הציל חיים"

ראש ה-CIA ג'ון ברנן, מרץ 2014. רויטרס
ראש ה-CIA ג'ון ברנן/רויטרס

ראש ה-CIA ג'ון ברנן התייחס אמש (חמישי) לפרסום דוח הסנאט שחקר את שיטות החקירה של הסוכנות אחרי פיגועי התאומים ואמר כי "לא הצלחנו למצות את הדין עם כל הסוכנים שאחראים לטעויות שנעשו". בדוח נחשפו שיטות העינויים של הסוכנות שנקטה כלפי פעילי טרור, שכללו הטבעות וכליאה במתקנים סודיים ולדברי ברנן, הן סייעו לחסל את בן לאדן.

"חלק מהטכניקות שנעשה בהן שימוש קשות, חלקן אף נתעבות", הודה ברנן במסיבת עיתונאים נדירה שכינס בווירג'יניה. "חלק מהסוכנים חרגו מסמכותם בתקופה שאחרי פיגועי ה-11 בספטמבר. אבל רוב הסוכנים מילאו את חובתם".

לקריאה נוספת:
מתכנן פיגועי התאומים ושליח בן לאדן: מעוני ה-CIA נחשפים
דוח הסנאט: עינויים ב-CIA הוצדקו לפי פסיקות בג"ץ
אסירים קפאו למוות ולא ישנו שבוע: "הברוטליות" של ה-CIA

נשיא ארה"ב ברק אובמה – טאלין, אסטוניה – 3 בספטמבר 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
העינויים הופסקו עם כניסתו לבית הלבן. ברק אובמה/מערכת וואלה! NEWS, EPA

עם זאת, ברנן ביקש להגן על הסוכנות ועל שיטות החקירה הקשות. לדבריו, פעילי הטרור שעברו עינויים על ידי אנשי הסוכנות סיפקו מידע שימושי שסייע בחיסולו של מנהיג ארגון אל-קאעדה לשעבר אוסמה בן לאדן. זאת, בניגוד לנטען בדו"ח ועדת המודיעין של הסנאט, שבו נכתב כי מרבית העינויים לא תרמו לחילוץ מידע, ובכלל זה המידע שהוביל לאיתורו של מנהיג אל-קאעדה.

"עשינו הרבה דברים שהיו נכונים בתקופה שבה לא היו תשובות קלות", הוסיף. "ביקורות פנימיות שביצענו מצביעות על כך שתכניות המעצר והחקירה מייצרות מודיעין שימושי וחיוני שסייע לארצות הברית לסכל תכניות התקפה נגדה, ללכוד מחבלים ולהציל חיים".

הדוח שנחשף ביום שלישי סוקר את העינויים שנעשו בעצירים בתקופה שאחרי פיגועי ה-11 בספטמבר 2001. העינויים נפסקו עם כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן ב-2009. מהדוח עולה כי קודמו בתפקיד, הנשיא ג'ורג' בוש, לא היה מודע להיקף העינויים וכי רק סגנו, דיק צ'ייני, קיבל עדכונים בנושא.

בין היתר נחשף כי חלק מהחקירות של 119 האסירים שנבחנו נערכו במשך ימים שלמים ללא הפסקה. בין צורות העינוי השונות, דווח על מקרים של אסירים שנמנעה מהם שינה במשך 180 שעות ברצף, אסירים שהוכרחו לעמוד על רגליים שבורות ואסיר אחד שנחקר בבית כלא כה קר, שהוא למעשה קפא למוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully