וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קובע: יותר מ-5 טריליון חתיכות פלסטיק צפות בים

מודל מדעי חדש אפשר לחוקרים לקבוע כמה חתיכות פלסטיק צפות בימים ובאוקיינוסים ברחבי עולם. הם מצאו גם כי משקלו הכולל של הפלסטיק עולה על 250 אלף טון וכי הזיהום הפלסטי השתלט על כל חלקה בעולם

אחד העצמים שאותר בדרום האוקיינוס ההודי, כנראה חלק של המטוס המלזי. צילום מסך טוויטר, רשת החדשות CCTV NEWS, צילום מסך
5.25 טון של חלקיקי פלסטיק צפים במי האוקיינוסים והימים. עצם צף באוקיינוס שנחשד כשייך למטוס המלזי שהתרסק/צילום מסך, צילום מסך טוויטר, רשת החדשות CCTV NEWS

זיהום פלסטיק נמצא בכל מקום וגם הימצאותו בסביבה הימית הוא לא דבר חדש, אך עד כה לא היה ברור כמה פלסטיק באמת נמצא בימים ובאוקיינוסים בעולם. מחקר חדש שפורסם אתמול (רביעי) בכתב העת המדעי "פלאס וואן" קובע כי יותר מחמש טריליון חתיכות פלסטיק צפות על פני הים.

המודל האוקיינו-גראפי שעליו התבסס המחקר יוצא מנקודת הנחה שהפלסטיק מגיע לאוקיינוס משלוש סיבות מרכזיות: הזרמת שפכים לים, צפיפות אוכלוסין ופעילות ימית. במשלחות מחקר שנערכו בין השנים 2007 ל-2013 נבדק המודל בחמישה אזורים ימיים תת-טרופיים: צפון האוקיינוס השקט, צפון האוקיינוס האטלנטי, דרום האוקיינוס השקט, דרום האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ההודי, לצד ימים סגורים כמו מפרץ בנגל, חופי אוסטרליה והים התיכון. בסך הכול נבדקו 1,571 אזורים בכל המקומות המדוברים.

עוד בנושא מדע וסביבה:
המשטרה הירוקה החרימה את החלק שדלף בצינור הנפט
הסוד הנורא של הסלמנדרה הדו-ראשית מחיפה
חשש משטפונות שירחיבו את מימדי האסון האקולוגי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בין היתר, מגיע הפלסטיק משפכים המוזרמים לים. שפכים מוזרמים למרינה בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

ממיפוי הפסולת הפלסטית באזורים השונים עולה כי הם מכילים לפחות 5.25 טריליון חלקיקי פלסטיק שמשקלם הכולל הוא 268,940 טון. מדובר, כאמור, בבעיה גלובלית שמופיעה בכל האוקיינוסים, הודות ליכולת הציפה, העמידות ונטייתו של הפלסטיק לספוח רעלנים כשהוא משייט בסביבה. על ידי תהליכים כימיים מסוימים, חתיכות פלסטיק מתאגדות עם חלקיקים נוספים הפזורים באוקיינוס. תהליך דומה של אגירה מתרחש גם במפרצים, לגונות וימים המוקפים ברצועות חוף שמאוכלסות בצפיפות.

בין השאר נבדקה במחקר יכולת התזוזה של הפלסטיק ממקום למקום באוקיינוס. לשם כך השוו החוקרים בין חתיכות הפלסטיק, מהעצומות שבהן ועד לקטנות ביותר. הנתונים מצביעים על כך שהזיהום הפלסטי השתלט על כל חלקה בעולם. עוד נמצא כי כמויות הפלסטיק שנמצאו באוקיינוס הדרומי זהות לאלו שנמצאו באוקיינוס הצפוני - נתון מפתיע לאור העובדה שיש הרבה יותר תנועה בהמיספרה הצפונית. מכך הסיקו החוקרים שזיהום פלסטי נע בקלות רבה בין אוקיינוסים ובין המיספרות, בניגוד למשוער. החוקרים הצביעו על כך שיתכן ויש הצטברויות פלסטיק אדירות בהמיספרה הדרומית שבכלל לא ידענו עליהן. הם אף ציינו כי ההערכות שלהם שמרניות ביותר ויכול מאד להיות שהנתונים גבוהים בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully