וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוד הנורא של הסלמנדרה הדו-ראשית מחיפה

8.12.2014 / 17:20

הראשן התגלה באוניברסיטת חיפה. לדברי החוקרים, מדובר בעיוות כה נדיר, שפירושו פגיעה חמורה בבית הגידול של הדו-חי, בין היתר בשל עלייה בקרינה או מזיהום. "הסלמנדרות הן האות הראשון"

צילום: ד"ר שי לוי, אוניברסיטת חיפה

ראשן סלמנדרה דו-ראשי נצפה במעבדה לאקולוגיה של בעלי החיים באוניברסיטת חיפה, בראשות פרופ' ליאון בלאושטיין. הסלמנדרה שהשריצה את הראשן נאספה מהטבע.

ד"ר אורי שגב ואנטונינה פלביקוב, חוקרים במעבדה, אמרו כי "מקרים של עיוותים, ובעיקר בגפיים, כבר נצפו בעבר בקרב ראשני סלמנדרה, אך מקרה של שני ראשים הוא נדיר יותר". לדבריהם, הסיבה לעיוות זה אינה ידועה, אך התיאוריות העיקריות הינן של זיהום מקורות המים, שינויים בקרינה וגודל אוכלוסייה קטן. ד"ר שגב, חוקר סלמנדרות אומר כי "כמו יתר הדו-חיים, הסלמנדרות הן אינדיקטור (אות) להפרעות סביבתיות שונות".

בישראל, הסלמנדרה היא דו-חי בסכנת הכחדה, בעיקר בגלל הפרעות סביבתיות כמו זיהום הקרקע והמים והרס מקומות הגידול. במעבדה של פרופ' בלאושטיין באוניברסיטת חיפה מתבצע מחקר ארוך שנים כדי לנסות ולהבין את המנגנונים הביולוגיים של הדו-חיים הייחודי, במטרה לסייע לאנשי רשות הטבע והגנים לשמור על האוכלוסיות הקיימות, ולאושש את האוכלוסיות בסכנה.

ראשן של סלמנדרה בעלת 2 ראשים. ד"ר שי לוי, אוניברסיטת חיפה,
הראשן שהתגלה באוניברסיטת חיפה/ד"ר שי לוי, אוניברסיטת חיפה

לדברי החוקרים במעבדה, הסלמנדרות הן סממן לבריאות הסביבה באופן כללי, מכיוון שהן רגישות ביותר לזיהומים ולשינויים, ולכן הן בעלי החיים שנפגעים ראשונים. הסלמנדרה, חיה מרהיבה שבשמה נשקר מעטה מסתורין והרבה פולקלור, היא בעל חיים מוגן. מדובר בדו-חי: עד הבגרות, הראשנים חיים במים, ואילו הבוגר נושם אוויר וחי בעיקר ביבשה. אורכן של הסלמנדרות הכתומות נאמד בכ-25-15 ס"מ. רגליהן קצרות, גופן שחור ומוארך ועליו כתמים צהובים או כתומים. הן זקוקות ללחות כדי לשמר את גופן במצב לח, ולכן מסתתרות במקומות לחים ונחבאים. עיקר תזונתן מתבסס על תולעים קטנות וחרקים.

כשהסלמנדרה מותקפת היא פולטת מעין ארס מתוך נקבוביות זעירות שנמצאות על גבה. כשהן נעות, גופן זז באיטיות מצד לצד. היא פעילה בעיקר בחורף, בערב ובלילה, ולעתים רחוקות גם בשעות הבוקר המוקדמות. בימות הקיץ החמים, היא מסתתרת באזורים לחים, בנקרות, בבורות מים ובחורים עמוקים בהם הטמפרטורה נמוכה והלחות גבוהה.

באזורנו, הפרעות סביבתיות כגון זיהום הקרקע והמים והרס מקומות הגידול מאיימים להכחיד את הסלמנדרות. הסלמנדרה המצויה, שהרי הצפון והכרמל הם גבול התפוצה הדרומי שלהן, סובלות לא רק מזיהום הקרקע והמים, אלא גם מהתייבשות מקווי מים. בשנים האחרונות אף התגלה, בכמה מקרים, כי ראשנים נטרפו בידי דגי זהב שהשליכו מטיילים למקורות המים שלהם. כמו כן, אחרי השריפות הגדולות ביער ביריה בזמן מלחמת לבנון השנייה, ניכרה באזור ירידה באוכלוסיית הסלמנדרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully