וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מנסה להבטיח וטו אמריקני על הכרה בפלסטין באו"ם

10.12.2014 / 17:14

ראש הממשלה יקיים פגישה דחופה עם קרי בתחילת השבוע הבא ברומא, על רקע התגברות הקולות בארצות הברית הקוראים שלא להטיל וטו על הצעה מרוככת של הפלסטינים לקבל הכרה במועצת הביטחון

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. דרור עינב
נתניהו ינסה לשכנע את קרי שלא לתמוך בהצעה מרוככת להכרה במדינה הפלסטינית. נתניהו וקרי במהלך פגישתם בתל אביב, יולי/דרור עינב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייצא בתחילת השבוע הבא לביקור קצר ברומא, שם ישתתף בפגישה דחופה עם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי. זאת, במטרה לנסות ולהגיע להבנות בין ישראל וארצות הברית בנושא הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה להכיר במדינה פלסטינית בגבולות 1967. בירושלים חוששים כי וושינגטון תחליט שלא להשתמש בזכות הווטו השמורה לה ובכך לאפשר להצעה לעבור במועצת הביטחון.

נתניהו ינסה במהלך הפגישה לשכנע את קרי להטיל וטו על כל הצעה שתעלה במועצת הביטחון בנושא, גם אם מדובר בהצעה "מרוככת" שאותה יגבשו מדינות אירופה. עם זאת, בירושלים מודעים לכך שכמעט כל הדרג המקצועי הבכיר בוושינגטון סבור שאם הפלסטינים ירככו את נוסח ההצעה שלהם, או אם יוגש נוסח מרוכך על ידי מדינות אירופה, ארצות הברית צריכה לתת להחלטה לעבור.

עוד כתבות בנושא הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון:
ירדן דורשת: החלטת האו"ם על סיום הכיבוש - עוד החודש
הפלסטינים דחו את הפניה למועצת הביטחון של האו"ם
אבו מאזן: נפנה למועצת הביטחון שתכיר בפלסטין כבר החודש

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
"הרשות תפנה למועצת הביטחון עוד לפני חופשת חג המולד. ישיבת מועצת הביטחון, ספטמבר 2014/רויטרס

בכיר ברשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, אמר הבוקר (רביעי) כי הרשות תפנה למועצת הביטחון עוד לפני חופשת חג המולד, כלומר בשבועיים הקרובים. כמו כן, מדינות אירופה, ובראשן צרפת, מגבשות במקביל הצעה שלהן.

רוב הפקידים הבכירים בממשל אובמה שעוסקים בנושא הישראלי-פלסטיני סבורים שאלא אם ההצעות שיוגשו לבסוף למועצה יהיו קיצוניות בניסוחן, הטלת הווטו תפגע באמינותה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית. הממשל מוטרד גם מכך שמדינות ערב, שעמן הוא מעוניין לשתף פעולה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), יגיבו בזעם להטלת הווטו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אם ההחלטה לא תעבור, הפלסטינים יחתמו על אמנות בינלאומיות

עמדתם של הנשיא אובמה ושל קרי בסוגיה הזו אינה ברורה עדיין. נתניהו מקווה לשכנע אותם להמשיך בקו האמריקני המסורתי של הגנה על ישראל במועצת הביטחון, אולם גם הוא מבין שאם הצעות ההחלטה שיוגשו למועצה יתבססו על אותם ניסוחים בדיוק שמופיעים ב"מסמך המסגרת" של קרי, האמריקנים יתקשו להטיל וטו. עד לפני כמה שבועות, קרי קיווה לנצל את המשבר כדי להוביל למהלך דיפלומטי חדש שידחה את דיונים במועצת הביטחון, אולם הבחירות בישראל והזעם ברחוב הפלסטיני הפכו את האפשרות הזו לבלתי-ריאלית.

בתוך כך, הפלסטינים מתכוננים גם לאפשרות שהאמריקנים יחליטו להטיל וטו על ההחלטה. בחודש שעבר התייחס אבו מאזן לאפשרות ואמר כי במקרה כזה הרשות תבקש להצטרף לשלל הארגונים והאמנות הבינלאומיות, ובכלל זאת תחתום על אמנת רומא, כך שתוכל להצטרף לבית הדין הפלילי הבינלאומי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully