וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי להימנע מהטלת וטו: אובמה ירכך את הצעת הפלסטינים?

4.12.2014 / 20:35

גורם פלסטיני בכיר מסר לוואלה! חדשות כי האמריקנים לוחצים על הפלסטינים לרכך את נוסח הפנייה בעניין הקמת מדינה פלסטינית, כך שארצות הברית תתקשה להטיל עליה וטו. עמדת אובמה בנושא טרם ידועה

ברק אובמה ואבו מאזן בפגישתם בבית הלבן. מרץ 2014. רויטרס
ברק אובמה ואבו מאזן בפגישתם בבית הלבן. מרץ 2014/רויטרס

ממשל אובמה לוחץ על הפלסטינים לרכך את נוסח פנייתם למועצת הביטחון של האו"ם, כדי שארה"ב תוכל להימנע מהטלת וטו - כך אמר לוואלה! חדשות גורם פלסטיני בכיר המעורב במגעים בנושא. לדברי אותו גורם, פקידים בכירים במחלקת המדינה האמריקנית ובבית הלבן תומכים בהימנעות מהטלת וטו על החלטה שתקרא להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967, אולם עמדתו של הנשיא אובמה בנושא טרם ידועה, ולכן בצד הפלסטיני לא ממהרים לרכך את הנוסח שבכוונתם להגיש.

ריכוך נוסח ההצעה כפי שהאמריקנים מבקשים מהפלסטינים לעשות, יהפוך אותו למעשה לדומה יותר לנוסח שהתווה שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. באופן הזה, יתקשה ממשל אובמה להטיל וטו על ההצעה שהוא עצמו סייע בניסוחה. שיקול מרכזי נוסף שמנחה את הממשל בסוגיה זו הוא שיתוף הפעולה בין צבא ארה"ב לצבאותיהן של כמה ממדינות ערב במסגרת המאבק נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). הפנייה הפלסטינית למועצת הביטחון זכתה לתמיכת הליגה הערבית ותוגש רשמית על ידי ירדן, שלוקחת חלק פעיל בלחימה נגד הארגון האיסלאמיסטי הקיצוני. האמריקנים לא מעוניינים לפגוע ביחסים הללו דווקא בתקופה שבה הם זקוקים לגיבוי הערבי נגד דאעש.


עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
תיעוד: פיגוע הדקירה בסניף "רמי לוי" במישור אדומים
לא רק חברתי: מה משה כחלון באמת חושב על השלום?
אהרונוביץ': "חמאס מכווין גורמים במזרח ירושלים לבצע פיגועים"

דגל טורקיה על מגדל תבואה לאחר תקיפה אווירית בכובאני, סוריה. רויטרס
ארה"ב צריכה לשמור את היחסים התקינים עם המדינות שתומכות במאבק בדאעש. תקיפת הקואליציה בכובאני שבסוריה/רויטרס

"לאבו מאזן אין אמון בנשיא אובמה, והוא חושש להיקלע למצב שאחרי שהוא ירכך את השפה, אובמה ייכנע ללחצים של ישראל ויטיל וטו בכל זאת", הסביר הבכיר הפלסטיני. כמו כן, הוא הדגיש כי "בדרג המקצועי בממשל, כמעט כל הפקידים המשפיעים חושבים שזו תהיה טעות להטיל וטו על הצעה שתתבסס על מסמך המסגרת של שר החוץ קרי. אבל כל עוד לא ברור שזו עמדת הנשיא, זה לא מחייב אותנו לדבר".

כחלק מהניסיונות לרכך את ההצעה הפלסטינית, שאמורה להיות מוגשת למועצת הביטחון בתוך כשבועיים, מתגבשת גם הצעה חלופית של מדינות אירופה בראשות צרפת. אמש דווח ב"הארץ" כי גרמניה ובריטניה הצטרפו לצרפתים בניסוח ההצעה, שכעת מתקיים משא ומתן על הנוסח שלה בין רמאללה, פאריז, וושינגטון וברלין. בממשל האמריקני מקווים כי תמורת הימנעות אמריקנית בהצבעה, הפלסטינים יסכימו להצטרף להצעה האירופאית המרוככת ולזנוח את תכניתם להגשת הצעה נפרדת, שתנוסח באופן נחרץ יותר נגד ישראל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 02.12.2014. אמיל סלמן, הארץ
אם פניית הפלסטינית תתקבל - הבידוד הבינלאומי של ישראל יהיה במוקד מערכת הבחירות/הארץ, אמיל סלמן

פקיד בכיר נוסף באחד ממשרדי החוץ הגדולים באירופה סיפר כי בביקור עבודה שערך לפני כשבועיים בוושינגטון, התרשם כי "כל הדרג המקצועי הבכיר שם מעוניין להימנע מהטלת וטו לטובת ישראל". על אף שהביקור התקיים לפני שהוכרזו בחירות חדשות בישראל, הפקיד הבכיר העריך כי המצב לא השתנה: "אם הצעת ההחלטה שתוגש למועצת הביטחון תהיה דומה בנוסח שלה למסמך של קרי, לאמריקנים יהיה קשה מאוד להטיל עליה וטו".

מנקודת מבטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הימנעות אמריקנית מהטלת וטו תהיה התפתחות בעייתית, שכן במצב כזה תתקבל החלטה רשמית של מועצת הביטחון הקוראת להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967. מעבר להשלכות המדיניות המדאיגות, החלטה כזו תציב את הבידוד הבינלאומי של ישראל ואת כישלונות מדיניות החוץ של הממשלה הנוכחית במוקד מערכת הבחירות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully