וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: יעד התקיפה בסוריה - טילי נ"מ מתקדמים מסוג s-300

גורמים סורים דיווחו כי שתי ההפצצות הישראליות בשדה התעופה אל-דימאס כוונו לפגוע באתר שבו מאוחסנים טילים רוסים שיועדו לחיזבאללה. ישראל רואה בטילים הללו נשק שובר שוויון

צילום: צילומי חובבים שהועלו לרשת, רויטרס, עומר מירון; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

יום אחרי התקיפה בפאתי דמשק שיוחסה לישראל, דווח הבוקר (שני) בתקשורת הערבית כי יעד ההפצצה היה מחסן של טילים מתקדמים נגד מטוסים, ככל הנראה מסוג s-300. גורמים סורים מסרו לעיתון "אל-קודס אל-ערבי" כי שתי ההפצצות הישראליות אתמול בשדה התעופה אל-דימאס נועדו להשמיד את הטילים הרוסים החדישים, אשר היו צפויים להיות מועברים לחיזבאללה בלבנון. לדברי הגורמים, על פי הערכות, באתר מאוחסנים טילים שהגיעו לאחרונה מרוסיה. ישראל רואה בטילים הללו נשק שובר שוויון, ובעבר כבר דווח שמערכת ההגנה האווירית הזו הייתה יעד תקיפה.

העיתון "אל-אחבאר" המקורב לחיזבאללה הוסיף כי שמונה מטוסים של צה"ל הפציצו האנגרים של הצבא הסורי בשני יעדים: אחד בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק והשני סמוך לשדה התעופה אל-דימאס, שממערב לדמשק. לפי הדיווח, לא היו נפגעים בהפצצות. לפי העיתון, מדובר בפעם השביעית שישראל תוקפת בשטח סוריה, מאז תחילת מלחמת האזרחים במדינה ב-2011.

גורמים רשמיים בסוריה אמרו אתמול שיותר מעשרה יעדים הופצצו באזור שבין הבירה דמשק לגבול עם לבנון, ושכוחות הצבא השיבו בירי נ"מ לעבר המטוסים הישראליים. גורמים רשמיים המזוהים עם משטרו של בשאר אסד בדמשק אישרו את הדיווח אתמול, אולם לא התקבל לכך אישור מישראל. רמטכ"ל צבא סוריה, עלי עבדאללה איוב, אמר כי "התקיפות מהוות תמיכה בטרוריסטים, ושהן תקיפה גסה של הריבונות הסורית". כמו כן, נאמר כי "התקיפות הללו לא יעצרו את המשך העמידה שלנו מול הטרור".

עוד ידיעות בוואלה! חדשות
נקודת האל-חזור: הכנסת תצביע היום סופית על פיזורה
נסראללה כקבלן משנה: אפשרויות התגובה של אסד לתקיפה
תומכי סער אוספים חתימות שיאפשרו את התמודדותו מול נתניהו

מטוס f-16i של חיל האוויר. דובר צה"ל
מטוס F-16 ישראלי/דובר צה"ל

מפעם לפעם מדווחת התקשורת בסוריה ובלבנון על תקיפות של חיל האוויר הישראלי בשטח המדינה. הדיווח האחרון על תקיפה ישראלית בשטח סוריה היה בחודש פברואר האחרון, אז דווח כי ישראל הפציצה יעדים של חיזבאללה סמוך לגבול עם לבנון. מקורות בלבנון אמרו כי מטרת התקיפה היתה שיירה שהובילה טילים בין שתי המדינות.

מערכת ה-s-300 היא מערכת טילי קרקע מתקדמת מתוצרת רוסיה, שפיתוחה החל בשנות השבעים ברקע מלחמת יום הכיפורים. המערכת כוללת מכ"ם גילוי לטווח של כ-200 ק"מ, המאפשר לזהות כלי טיס גם בנמל התעופה בן גוריון או בבסיסי חיל האוויר הישראלי, כבר בשלב ההמראה. בכל סוללה יש שמונה משגרים, שמותקנים על רכב גלגלי המאפשר לנוע ממקום למקום בטווח זמן קצר, כדי להקשות על האויב לעקוב אחר הסוללה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק. "דמשק עכשיו", צילום מסך
אזור התקיפה בפאתי דמשק/צילום מסך, "דמשק עכשיו"

על רקע החשש מפני פגיעה בעליונות של חיל האוויר הישראלי באזור, חשפה בשנה שעברה יצרנית מערכות הלחימה המתקדמות הישראלית "רפאל" בביתן הישראלי בסלון האווירי בפריז כמה טכנולוגיות חדשות, ביניהן פצצה מסוג "ספייס-250" שאמורה לתת מענה למערכות הגנה אוויריות מתקדמות כמו ה-s-300. מדובר בפצצה קטנה וחכמה ממשפחת ה"ספייס-1000" וה"ספייס-2000". ה"ספייס-250" שוקלת 150 קילוגרמים (250 פאונד, ומכאן שמה - א"ב). הפצצה נטולת המנוע, שתהיה מוכנה לפעילות מבצעית בעוד כשנה, פותחת כנפיים עם הטלתה ממטוס הקרב ומסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד מאה קילומטרים.

יפתח שפיר, מומחה נשק במזרח התיכון במכון למחקרי ביטחון לאומי, הביע הסתייגות בשיחה עם וואלה! חדשות באשר ליעד התקיפה. "לא ידוע לנו על כך שהרוסים סיפקו מערכת s-300 לצבא הסורי, ולכן לא נראה שזה מה שלכאורה תקף חיל האוויר בתקיפה המיוחסת לו", אמר. לדבריו, "חשוב להבין כי שדות התעופה הנמצאים בשליטתם של הצבא הסורי, מהווים ציר במסלול להעברת אמצעי לחימה איכותיים מאיראן לידי חיזבאללה. ניתן להעריך כי חיזבאללה עדיין מעוניין במערכות הגנה אוויריות, כמו SA-17, כפי שהותקפו על פי פרסומים זרים לפני יותר משנה בסוריה, או טילים מסוג פתאח 110, המדויקים וארוכים יותר ממש שיש כיום בידי חיזבאללה. יש דברים שישראל מעלימה מהם עין, אבל יש מערכות ואמל"חים שמבחינת ירושלים מהווים קו אדום".

הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק. "דמשק עכשיו", צילום מסך
הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק/צילום מסך, "דמשק עכשיו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully