וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסראללה כקבלן משנה: אפשרויות התגובה של אסד לתקיפה

8.12.2014 / 0:38

נשיא סוריה "רץ לספר לחבר'ה" על התקיפה הישראלית לכאורה בשטח מדינתו, אך נראה שגם הפעם הוא לא ימהר להגיב ולהשיב אש בעצמו. ספק אם גם מזכ"ל חיזבאללה יחלץ לעזרתו הפעם. פרשנות

צילום: רויטרס, עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

סוריה אישרה אתמול (ראשון) כי מטוסי חיל האוויר הישראלי תקפו מטרות בשטחה. בשונה מבעבר, הנשיא בשאר אסד, לא ניסה הפעם להסתיר את מה שנראה כעוד תקיפה של ישראל על מחסנים של אמצעי לחימה שיועדו להגיע לידי חיזבאללה. להיפך, אסד, ששולט כיום בשטח מצומצם מאוד של המדינה, "רץ לספר לחבר'ה" בניסיון לגייס את תמיכת הציבור הסורי לצדו.

גורמים רשמיים סוריים סיפקו פרטים על ההפצצה לכלי התקשורת הקרובים למשטר - הטלוויזיה הרשמית וערוץ "אל-מיאדין" של חיזבאללה. לדבריהם, לא הייתה זו תקיפה אחת בלבד, אלא לפחות עשר גיחות של חיל האוויר הישראלי, שנועדו להשמיד שני מחסנים, או האנגרים, האחד בסמוך לשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, והשני בשדה תעופה ממזרח לשם, באזור א-דימאס. לא היו נפגעים, אך השלטונות הסוריים שיכולים היו להסתיר את התקיפה בחרו להגיב – ובמהירות, וטענו שישראל "מסייעת לטרוריסטים שפועלים בסוריה".

עוד בוואלה! חדשות:
איחוד בגוש המרכז-שמאל: האם זה ישתלם בקלפי?
הותר לפרסום: נעצרו חשודים בהצתת בית הספר הדו-לשוני
שר הפנים של צרפת: המלחמה באנטישמיות - מטרה לאומית

הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק. "דמשק עכשיו", צילום מסך
התקיפה בסוריה, היום/צילום מסך, "דמשק עכשיו"

הטענות הללו מצטרפות, מבחינת המשטר, לדיווחי האו"ם שפורסמו ב"הארץ" הבוקר, וצוטטו בהרחבה על ידי כלי התקשורת אוהדי אסד, המתארים את שיתוף הפעולה בין ישראל והאופוזיציה הסורית באזור רמת הגולן. שיתוף הפעולה הזה מוכר וידוע אולם כלי התקשורת הישראליים מנועים היו מלפרסם פרטים אודותיו בגלל מגבלות הצנזורה הצבאית. עד שבאו משקיפי האו"ם וסיפקו לציבור הישראלי מידע שנעלם מעיניהם.

ואולם, הניסיון הילדותי כמעט של אסד לגייס את תמיכת הציבור בו, לא צפוי להצליח. בחינה של התגובות המתקבלות בשלל אתרי האופוזיציה הסוריים, כולל החילוניים, מבהירה עד כמה השנאה לנשיא הסורי גדולה הרבה יותר מהטינה כלפי ישראל. האתרים הללו לועגים לאסד על הפחדנות שהוא מגלה אל מול ההתקפות הישראליות (לפי האתרים, לפחות שש פעמים תקפה ישראל בשטחי סוריה בשנים האחרונות), על אף שהבטיח בעבר שיגיב על התקיפות בשטחו. "אפילו כדור אחד לא ירה המשטר לעבר ישראל", נכתב באחד האתרים הללו על רקע תמונתו של הנשיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

נראה שאסד מעדיף להתעלם

השאלה שנשאלת כעת היא אם הפעם יבחר הנשיא הסורי להגיב, דווקא לנוכח התגובות הנלעגות שהוא זוכה להן. לעת עתה, לא נראה שאסד מסוגל או רוצה לפעול נגד ישראל. ניתן להעריך שאם היה מעוניין בכך, לא היה מפרסם שלל הודעות גינוי לתקיפה ובמקום זאת היה מעדיף לתקוף. ניתן להעריך בזהירות שגם הפעם יעדיף נשיא סוריה להתעלם מהתקיפה הישראלית, כדי שלא להסתבך בחזית נוספת. ועדיין צריך לסייג. במזרח התיכון בן זמננו, קשה עד בלתי אפשרי לחזות מראש כיצד יפעל מנהיג, על אף דפוס הפעולה המובהק שלו מהשנים האחרונות.

לאסד יש עוד אפשרות. הוא יכול להגיב על התקיפה, אך לא ישירות ובאמצעות קבלני משנה, ללא טביעות אצבע מיותרות. או במילים אחרות, לאפשר לחיזבאללה או לאחד מהארגונים המזוהים עמו, לתקוף מטרות ישראליות דרך רמת הגולן הסורית. בתקיפה שהייתה בסוף פברואר השנה על שיירה של חיזבאללה בתוך שטח לבנון, הגיב הארגון השיעי בהפעלת מטענים, בין היתר בגבול ברמת הגולן.

פגישה בין אסד לנסראללה ב-2010. AP
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ונשיא סוריה בשאר אסד/AP

במקרה ההוא, דובר על הפצצה בשטח לבנון וחיזבאללה כבר הבהיר שלא יבליג על תקיפות שכאלה. הפעם, זהו מקרה שונה. התקיפות בוצעו בשטח סורי ולכאורה הארגון הלבנוני אינו מחויב להגיב. פעולה של חיזבאללה עלולה לסבך את המצב הביטחוני של לבנון מול ישראל. בנוסף, על נסראללה מופעל כעת גם לחץ רוסי לשמור על השקט בחזית הפנים-לבנונית. רק אתמול נפגש השליח הרוסי וסגן שר החוץ, מיכאל בוגדנוב, עם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בביירות, ככל הנראה במטרה להרגיע את הרוחות בלבנון. מכאן שספק גדול אם נסראללה ימהר לנסות ולהציל שוב את "טוראי אסד", הפעם מידי ישראל.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

(עדכון ראשון: 22:38)

הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק. "דמשק עכשיו", צילום מסך
הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק/צילום מסך, "דמשק עכשיו"
הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק. "דמשק עכשיו", צילום מסך
הפצצות של חיל האוויר הישראלי ליד דמשק/צילום מסך, "דמשק עכשיו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully