וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין רוסיה למערב: ניצחון דחוק לפרו-אירופים במולדובה

2.12.2014 / 5:28

על אף שהמפלגה הסוציאליסטית הפרו-רוסית זכתה במירב הקולות במדינה המזרח אירופית הענייה, מסתמן כי שלוש מפלגות פרו-מערביות יקימו את הממשלה הבאה. "מולדובה תמשיך להתקדם לעבר אירופה"

תור לקלפיות במולדובה על רקע שלט חוצות של המפלגה הסוציאליסטית, שבה נראה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם מנהיגי המפלגה, 30 בנובמבר 2014. רויטרס
תושבים בדרכם לקלפי על רקע שלט חוצות של הסוציאליסטים ובו מופיע נשיא רוסיה פוטין/רויטרס

המפלגות הפרו-אירופיות במולדובה יוכלו להקים את הממשלה הבאה – כך עולה מתוצאות הבחירות שנערכו במדינה ביום ראשון. זאת על אף שהמפלגה הסוציאליסטית הפרו-רוסית זכתה במירב הקולות. שלוש המפלגות – הליברל-דמוקרטים, הליברלים והדמוקרטים – קיבלו 44% מקולות הבוחרים, שיספיקו להשיג רוב רגיל בפרלמנט שבו 101 מושבים וליצור קואליציה שתמשיך במגמת ההתקרבות לאיחוד האירופי ולמערב. הסוציאליסטים קיבלו 21.5% מהקולות, אולם הם יישארו באופוזיציה.

"החדשות הטובות הן שמולדובה תמשיך להתקדם במסלול לעבר אירופה", אמר יו"ר הפרלמנט לשעבר מריאן לופו, שמנהיג את המפלגה הדמוקרטית. "הרצון של העם לחיות בשלום ולהצטרף לאיחוד האירופי הוא דרישה בסיסית לכל משא ומתן על הקמת קואליציה חדשה", הוסיף.

עוד חדשות מהעולם
עוד הפסד לאובמה: כלא גואנטנמו לא ייסגר
בשל מחסור בכסף: הפליטים הסורים לא יקבלו תלושי מזון
המשבר בהונג קונג: מנהיג המחאה פתח בשביתת רעב

ראש ממשלת מולדובה, יוריה ליאנקה, מצביע בבחירות לפרלמנט, 30 בנובמבר 2014. רויטרס
ראש הממשלה יוריה ליאנקה מצביע בבחירות, ראשון/רויטרס

מנהיג הסוציאליסטים איגור דודון הבטיח שמפלגתו תיצור אופוזיציה שתגרום "לתומכי האיחוד עם אירופה לרעוד מפחד". ההישג של המפלגה מדגיש את העובדה שתושבים רבים במדינה המזרח-אירופית הענייה מעדיפים עדיין לשמר את יחסיהם המסורתיים עם רוסיה. המדינה, שהייתה בעבר חלק מברית המועצות, אישרה בחודש יולי הסכם מדיני וכלכלי עם האיחוד – הצעד עורר את זעמה של מוסקבה והיו שחששו מכך שהמדינה תדרדר לאלימות כמו אוקראינה השכנה.

אם אכן תוקם במולדובה ממשלה פרו-אירופית, מדובר יהיה במכה נוספת לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ש"איבד" את אוקראינה ומדינות שכנות נוספות במהלך מהפכות עממיות שאירעו בשנים האחרונות. על אף שמוסקבה לא התערבה צבאית במדינה כפי שהיא עושה באוקראינה, היא הענישה את השלטונות בקישינב מבחינה כלכלית – היא אסרה על יבוא יין, ירקות ובשר ממולדובה, שכלכלתה נשענת על הייצוא החקלאי.

בשבועות הקרובים צפוי להתנהל המשא ומתן בין המפלגות השונות, כאשר כמעט בוודאות תיקח בו חלק גם המפלגה הקומוניסטית, שהגיעה למקום השלישי. למרות ההיסטוריה של המפלגה וחרף שימור הסמלים הקומוניסטיים המסורתיים, היא תומכת בהתקרבות לאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully