וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הקלת הסגר על עזה - 10 משאיות לייצוא תקועות בכרם שלום

24.11.2014 / 4:33

המשאיות, שמכילות סחורה חקלאית והגיעו אתמול בבוקר למעבר, מעוכבות בשל מחלוקת בין מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומשרד החקלאות, ללא צפי לפיתרון. "הכלכלה בעזה חבולה, יש לפתור הבעיות לאלתר"

פועל פלסטיני ליד משאית שמכניסה מלט לרצועת עזה במעבר כרם שלום, אוקטובר 2014. AP
משאית במעבר כרם שלום, בחודש שעבר/AP

עשר משאיות שהגיעו אתמול (ראשון) למעבר כרם שלום מרצועת עזה ובהן כמאה טון של תוצרת חקלאית, מעוכבות משעות הבוקר, בשל מחלוקת בין משרד החקלאות ומתאם פעולות הממשלה בשטחים. המשאיות, ששתיים מהן מיועדות לערב הסעודית והשאר לחברון, מכילות עגבניות, כרוב, מלפפונים וסחורות נוספות שככל שנוקפות השעות מאבדות מטריותן ומרקיבות.

מעבר המשאיות התאפשר עד כה כחלק מההקלות לתושבי הרצועה במסגרת הפסקת האש לאחר מבצע "צוק איתן". לראשונה זה שבע שנים הותר ייצוא סחורות מעזה בתחילת החודש. הייצוא מתבצע על ידי מעבר משאיות דרך מעבר כרם שלום, כשההגבלה היא על עשר משאיות ביום בלבד. הנוהל הוא שאחרי שאותן משאיות עוברות את המחסום, הסחורה שבהן נבדקת ולאחר מכן היא מועברת למשאיות ישראליות, ומשם ליעדן. באופן זה יצאו 26 משאיות עם סחורות שונות - מתוצרת חקלאית דרך פרטי לבוש ועד לרהיטים ומשטחי עץ - מהרצועה לעבר הגדה המערבית. הייצוא מעזה מאפשר לתושביה למכור את תוצרתם, דבר המספק מקומות עבודה ומקטין את תלות הרצועה בסיוע חיצוני.

מהמתאם לפעולות הממשלה בשטחים נמסר כי הסחורות תקועות בגלל שמשרד החקלאות לא מפקח ובודק את הסחורות על פי הנוהל, בנימוק שנדרשים להם תקנים נוספים של בודקים. מנגד, במשרד החקלאות טוענים כי לא נושא התקנים הוא הבעיה, אלא חוסר במקום פיזי על מנת לבצע בדיקה של הסחורות שמגיעות מהרצועה ועוברות דרך מעבר כרם שלום.

עוד בוואלה! חדשות:
ארה"ב הציעה לאיראנים להאריך את שיחות הגרעין: "לא אמור להפתיע"
לפיד: "לא נצביע בעד חוק הלאום, בחירות - חוסר אחריות"
ארה"ב: בן 12 נופף באקדח צעצוע - ונורה למוות על ידי שוטר

משאיות המכניסות לעזה חומרי בנייה דרך מעבר כרם שלום. תיאום פעולות הממשלה בשטחים,
"אם יש בעיות לא ניתן לפתור אותן מעכשיו לעכשיו"/תיאום פעולות הממשלה בשטחים

לא ברור אם מכשיר שיקוף שקיים במעבר כרם שלום, אותו תרמה ממשלת הולנד לטובת בידוק הסחורות המיועדות לייצוא מהרצועה, משמש את בודקי משרד החקלאות, שמתעקשים על בידוק פיזי.

נכון לרגע זה המשאיות עדיין נמצאות במעבר כרם שלום, וכרגע לא ברור מתי ניתן יהיה להסיע את הסחורות שבהן ליעדן.

"מצער שסיבות שלא רלוונטיות לאיכות התוצרת פוגעות במהלך המחודש של שיווק סחורה מעזה לגדה"

מארגון זכויות האדם "גישה", העוסק בחופש התנועה של אנשים וסחורות לרצועת עזה וממנה, נמסר: "מצער שסיבות שלא רלוונטיות לאיכות התוצרת פוגעות במהלך המחודש של שיווק סחורה מעזה לגדה. רוב הסוחרים שממהרים כבר בשלבים המוקדמים האלה לקחת חלק בשיווק התוצרת החקלאית מבטאים בעיקר את הצורך העצום בחיבור הכלכלי בין שני חלקי הטריטוריה הפלסטינית, שנגדע מאז הטילה ישראל איסור על שיווק מוצרים מעזה לגדה ב-2007. יש לפתור את הבעיות לאלתר, גם כי הן גורמות נזק לכלכלה חבולה, שמוסכם על כולם ששיקומה הוא אינטרס של כלל האזור".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully