וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "לא נצביע בעד חוק הלאום, בחירות - חוסר אחריות"

24.11.2014 / 0:02

שר האוצר ויו"ר יש עתיד הודיע כי הוא ואנשי סיעתו לא יתמכו בחוק השנוי במחלוקת שיעלה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי. בכך, הוא מסתכן בפיטוריו שכן ראש הממשלה נתניהו החליט על משמעת קואליציונית

צילום: באדיבות חדשות 10, עריכה: מתן חדד

שר האוצר ויו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, הבהיר אמש (ראשון) כי הוא ואנשי סיעתו לא יצביע בעד חוק הלאום במתכונתו הנוכחית ביום רביעי, אז תעלה הצעת החוק שאושרה אתמול בממשלה להצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. את הדברים אמר לפיד בכנס של אוניברסיטת תל אביב.

דבריו של לפיד מנוגדים להחלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהחליט לכפות משמעת קואליציונית בהצבעה על החוק בכנסת ולחייב את כל חברי הקואליציה לתמוך בהצעה. אם לפיד, וכמוהו שרת המשפטים ויו"ר "התנועה" ציפי לבני, לא יצביעו בעד החוק, נתניהו יהיה מחויב לפטרם - אחרת יאבד את הסמכות בעיני יתר השרים.

עוד על "חוק הלאום":
בתום התנגחות בין נתניהו ללבני, "חוק הלאום" עבר בממשלה
יורים ומדליפים: המשבר שדרדר את הממשלה לשפל חסר תקדים
"חוק הלאום מרדד את המאפיין הדמוקרטי של המדינה"

שר האוצר יאיר לפיד עם נחמיה שטרסלר בכנס באוניברסיטת תל אביב,23 בנובמבר 2014. אמיר ישראלי, מערכת וואלה! NEWS
שר האוצר יאיר לפיד בראיון לנחמיה שטרסלר באוניברסיטת תל אביב, אמש/מערכת וואלה! NEWS, אמיר ישראלי

"אם ראש הממשלה רוצה לפרק את הממשלה עכשיו זה חוסר אחריות לאומי", אמר לפיד בכנס. "ישראל לא זקוקה לבחירות. אנחנו צריכים להעביר תקציב, אנחנו צריכים להתמודד עם בעיות ביטחוניות מאוד קשות. הוא יכול לעשות מה שהוא מבין, אבל זה יהיה חוסר אחריות לאומי".

לפיד הסביר כי "'יש עתיד' לא נגד חוק לאום, אלא נגד חוק הלאום הזה". לדבריו, "זה חוק שמעמיד את המדינה היהודית לפני הדמוקרטית ומפריד בין השתיים. בן גוריון ומנחם בגין וז'בוטינסקי לא היו מאפשרים את החוק הזה. זה חוק אנטי דמוקרטי ולא אני ולא 'יש עתיד' נצביע בעד חוק הלאום כפי שהוגש".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה בנימין נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

הצעת חוק הלאום אושרה אתמול בממשלה ברוב של 14 שרים, לעומת שישה מתנגדים - שרי יש עתיד ולבני. במהלך הדיון בישיבת הממשלה קרא לפיד לאפשר לחברי הקואליציה חופש הצבעה, בטענה שמדובר בסוגיה הנוגעת לדת ומדינה, אך נתניהו דחה את בקשתו. במקביל, התפתח עימות חריף בין נתניהו ללבני, שהטיחה בראש הממשלה כי הוא מעוניין שחברי סיעתה יצביעו נגד הצעת החוק כדי שיוכל לפטר אותם.

בפתח הישיבה התייחס השר לפיד להצעת החוק ואמר כי סיעתו אינה מתנגדת לרעיון של חוק לאום, מפני שזו מדינה יהודית והיא צריכה להיות כזו, "אבל היא צריכה להיות גם מדינה דמוקרטית", לדבריו. "חוק הלאום שמוגש היום לממשלה הוא חוק גרוע, שמנוסח רע ומיועד רק לצורכי פריימריז בתוך הליכוד". לפיד סיפר כי הוא שוחח בשעות הבוקר עם בני משפחתו של זידאן סייף, השוטר הדרוזי שנהרג בפיגוע בבית הכנסת בירושלים. "מה נגיד לו? מה נגיד להם? שהמנוח הוא אזרח סוג ב'?" תמה לפיד.

השרה ציפי לבני  בישיבת הממשלה, נובמבר 2014. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
שרת המשפטים ציפי לבני בישיבת הממשלה, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

הצעת חוק הלאום המרוככת של נתניהו מבטלת את המדרג בין הזהות היהודית לזהות הדמוקרטית של המדינה, ושתי הזהויות מופיעות באותו סעיף. בדומה להצעות הקודמות, ההצעה אינה מזכירה בפירוש כי למיעוטים בישראל יינתן שוויון זכויות מלא, אך נכתב בה כי "המדינה תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת, גזע או לאום לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו". בהצעת ראש הממשלה גם לא מופיע הסעיף המגדיר כי עברית היא השפה הרשמית במדינה, בזמן שלערבית יינתן מעמד מיוחד. נוסף על כך, נמחק הסעיף הקובע כי המדינה תפעל ליישוב יהודים בתחומיה.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 20:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully