וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הציעה לאיראנים להאריך את שיחות הגרעין: "לא אמור להפתיע"

שרי החוץ קרי וזריף דנו בהזזת תאריך היעד להסכם, אולם הצדדים סירבו לחשוף היכן עומדים המגעים בנוגע לסוגיות הליבה. "הגיוני שביממה שלפני תאריך היעד נדון במגוון אפשרויות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(נתניהו: "אסור שאיראן תתקבע כמדינת סף גרעינית")

במשך חודשים רבים העולם חיכה בציפייה דרוכה לפקיעת תאריך היעד לשיחות הגרעין בין איראן למעצמות - שנקבע להיום (שני), 24 בנובמבר - ולראות מה יכלול ההסכם בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. אולם אמש, בכיר במחלקת המדינה האמריקנית מודה כי ההסכם לא יושג בזמן שנקבע, וכעת הצדדים פונים למגעים בנוגע להארכת המשא ומתן.

"המיקוד שלנו נשאר בנקיטת צעדים לקראת הסכם, אולם זה אך הגיוני ש-24 שעות לפני תאריך היעד, אנו דנים במגוון אפשרויות", מסר הבכיר, הנמצא במשלחת האמריקנית לשיחות בווינה. "הארכת המגעים היא אחת מהאפשרויות האלה. זה לא אמור להפתיע שאנו דנים באפשרויות האלה גם עם עמיתינו האיראנים".

כשלון שיחות הגרעין - עוד בוואלה! חדשות:
עד לרגע האחרון: "נקודת מפנה" בשיחות הגרעין - הערב
גורם ביטחוני בכיר: "מתגבש הסכם רע מאוד עם איראן"
פרשנות | שיחות הגרעין: כיצד איראן הצליחה להשיג כ"כ הרבה ויתורים?

ג'ון קרי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון – שיחות הגרעין, וינה – 20 בנובמבר 2014. רויטרס
שר החוץ האיראני זריף עם שר החוץ האמריקני קרי ונציגת האיחוד האירופי אשטון/רויטרס
גרמניה: "אנו שואפים להגיע להסכם, אך אם זה לא יקרה נבדוק את האפשרויות כדי שלא נגיע למבוי סתום"

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נועד מוקדם יותר אתמול עם מקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף, והשניים שוחחו בין היתר על הארכת השיחות, ככל הנראה בכמה חודשים. עם זאת, טרם נמסרה הודעה רשמית מאף אחת מהמשלחות בווינה, וההחלטה הסופית צפויה להתקבל רק מחר.

גורמים במשלחות השונות אישרו את המגעים לקראת הארכת השיחות, אך לא נמסרו דברים על התקדמות כלשהי במשא ומתן בנוגע לסוגיות העומדות במרכז חילוקי הדעות בין הצדדים, ובעיקר בין ארצות הברית לאיראן. מספר הצנטריפוגות שיותר לאיראן להפעיל ועתידו של כור המים הכבדים באראק הן הסוגיות המרכזיות שנותרו על שולחן המו"מ, לקראת הסרת הסנקציות הבינלאומיות.

"אנו שואפים להגיע להסכם, אך אם זה לא יקרה יש לבדוק אפשרויות כדי שלא נגיע למבוי סתום וכדי שהתהליך יימשך", הוסיף שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, שהגיע אתמול לווינה, בריאיון לטלוויזיה הגרמנית. בהמשך הערב, שר החוץ הצרפתי לורן פביוס ושר החוץ הבריטי פיליפ המונד הצטרפו גם הם למשלחות בבירה האוסטרית.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בתום פגישה עם מקבילו הסעודי. רויטרס
קרי בסיום פגישה עם שר החוץ של ערב הסעודית, במהלכה עדכן אותו בפרטי השיחות, שלשום/רויטרס

חבר במשלחת האיראנית הזהיר מוקדם יותר אתמול מפני "נקודת מפנה" בשיחות. לדבריו, בשלב זה, השיחות מתמקדות במשא ומתן בנוגע להארכת המגעים, במקום ניסיון לצאת מהמבוי הסתום ולהתגבר על חילוקי הדעות הקשים בין הצדדים בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן.

השיחות יתמקדו בהגעה ל"הסכם מדיני כללי", שבו יפורטו הסוגיות שהצדדים מחויבים לפתור, הוסיף. הגעתו של קרי לאירופה בשבוע הראשון של דצמבר לטובת פגישה עם שרי החוץ של נאט"ו בבריסל והשתתפות בוועידה בינלאומית בלונדון עשויה להיות ההזדמנות לפגישה ראשונה בין הצדדים לאחר תאריך היעד המקורי.

מוחמד ג'וואד זריף ועבאס ערקאצ'י בשיחות הגרעין בווינה. רויטרס
זריף וראש המשלחת האיראנית, עבאס עראקצ'י, שלשום בווינה/רויטרס

"נדמה כי הגעה להסכם כולל אינה אפשרית", הוסיף גורם אירופי המעורה בפרטי המשא ומתן. "גם אם היה בידינו הסכם מדיני, הנספחים הטכניים אינם מוכנים". גורם אירופי נוסף הבהיר כי טרם התקבלה החלטה סופית בנוגע להארכת השיחות. "זה נתון להחלטת השרים", אמר, "מגעים להארכת השיחות עשויים להתחיל כבר ביום ראשון או שני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששוחח אמש עם קרי בנוגע להתקדמות השיחות בווינה, התייחס לכך אתמול בריאיון לתכנית "השבוע הזה" של רשת ABC האמריקנית. "חשוב שלא ייחתם הסכם רע", אמר נתניהו. "הסכם רע ישאיר בידי איראן אלפי צנטריפוגות, שבהן היא תוכל להשתמש להעשיר אורניום הנחוץ לפצצה גרעינית. העיקרון המנחה צריך להיות שאסור להסיר את הסנקציות לפני שמפרקים את יכולתה של איראן לייצר פצצה גרעינית".

(עדכון ראשון: 22:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully