וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני בכיר: "מתגבש הסכם רע מאוד עם איראן"

22.11.2014 / 21:37

במערכת הביטחון עוקבים בדאגה אחרי המו"מ בין ארה"ב והמעצמות לאיראן, שצפוי להסתיים בעוד פחות מיומיים. לדברי גורם בכיר, הממשל האמריקני דוחה את דרישת איראן להסיר את הסנקציות כבר עכשיו

ג'ון קרי, מוחמד ג'וואד זריף וקתרין אשטון בווינה, אוסטריה. רויטרס
זריף, אשטון וקרי, היום בווינה/רויטרס

כשנותרו עוד פחות מיומיים עד לפקיעתו של הדד-ליין שהוצב להשגת הסכם עם איראן בסוגיית הגרעין, במערכת הביטחון עוקבים בדאגה אחרי השיחות שמנהלות ארצות הברית והמעצמות עם איראן בווינה, בירת אוסטריה. לטענת גורם ביטחוני בכיר, בעוד ארצות הברית מעוניינת בהסכם מדורג, שבמסגרתו יוסרו חלק מהסנקציות בתקופה הקרובה, וחלק מהן רק בעוד שלוש שנים, לוחצים האיראנים להגיע להסכם כולל כבר כעת.

"המצב הכלכלי של איראן הוא גרוע ביותר, ולכן הם רוצים את הסרת כלל הסנקציות", הסביר הערב (שבת) הגורם הבכיר. "הממשל האמריקני יודע שהקונגרס לא יאשר לו לחתום על הסכם כולל, אלא רק מדורג, ולכן הוא דוחה הסכם מהסוג הזה".

הגרעין האיראני - כותרות אחרונות:
נתניהו יגלה בקרוב אם קמפיין ההפחדה השתלם | פרשנות
קרי: אין כוונה להאריך את שיחות הגרעין עם איראן
קרי על הסכם הגרעין עם איראן: "יש עדיין פערים גדולים"

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז/AP, Vahid Salemi

אולם, למרות ההבנה בישראל כי האמריקנים שומרים על האינטרס הישראלי בכך שהם מתעקשים על סוגיית הסנקציות, במערכת הביטחון מבקרים בחריפות את האופן שבו ארצות הברית מנהלת את המשא ומתן מול איראן, זאת, משום שהוא אינו שם דגש על עצירת פרויקט הגרעין הצבאי.

"האיראנים מדברים על 9,000 צנטריפוגות בזמן שהאמריקנים מדברים על 4,500 צנטריפוגות, אבל זה לא משנה כי בפועל זה נותן לגיטימציה לפרויקט", אמר הגורם הביטחוני הבכיר. "לכן", הדגיש, "מתגבש הסכם רע מאוד". הוא ציין כי להערכתו, "אף אחד מהצדדים לא רוצה פיצוץ, ולכן האמריקנים יאריכו את המשא ומתן בכמה חודשים למרות הלחץ האיראני".

עוד בוואלה!

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

קרי: "הפערים גדולים"

בצהריים התייחס שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, להתקדמות המגעים עם הרפובליקה האיסלאמית, והודה כי ישנם עדיין פערים רציניים בין הצדדים. "אנחנו עובדים קשה", אמר קרי טרם כניסתו לפגישה עם שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, בווינה. "אנו מתקדמים בזהירות, אבל יש בינינו פערים גדולים שאנחנו מנסים לסגור".

קרי נועד אמש עם שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בבירת אוסטריה. אחרי הפגישה היו אמורים השניים לנסוע להתייעצויות, אך ביטלו את טיסותיהם המתוכננות ונשארו בווינה כדי לקיים שיחות נוספות. מקורות המעורבים בשיחות מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי כעת עובדים קרי וזריף על הצעה חדשה שמטרתה להביא לפריצת דרך במשא ומתן, אך לא נמסרו פרטים נוספים. "הדיונים ממשיכים", אמר בכיר אמריקני.


לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully