וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: "רוב ערביי ישראל נאמנים, לא אתן יד לאפליה"

שר הכלכלה הביע התנגדות להחלטת ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני להפסיק העסקת ערבים בגנים. שמעוני הגן על החלטתו: "קשוב לרחשי הציבור". ארגון למען זכויות ערבים: נתבע את ראש העיר

צילום: יהודה עשור, עריכה: יאיר דניאל

שר הכלכלה נפתלי בנט יצא הבוקר (חמישי) נגד החלטת ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני להפסיק את עבודתם של פועלים ערבים בבניית ממ"דים במוסדות חינוך בעיר. "כשר הכלכלה לא אתן יד לפגיעה בשום עובד על רקע דת או גזע", אמר בנט בפתיחת ועידת התעשייה 2014 באילת. "לכן הנחתי את אנשיי להגביר את האכיפה בתחום האפליה. הדמוקרטיה נמדדת במצבים קשים והמבחן שלנו הוא דווקא בימים הקשים".

בנט התייחס למצב הביטחוני הקשה בישראל בתקופה האחרונה, ואמר כי אין ערובה לכך שהמתיחות תחלוף, אולם ביקש להדגיש: "99.9% מערביי ישראל נאמנים למדינת ישראל, ויש מיעוט קטן מאוד שפועל נגד. לכן המדיניות של מדינת ישראל תהיה יד קשה למחבלים ויד מחבקת לנאמנים. את הקו התקיף הזה אני מוביל בקבינט בשורה של צעדים שאנחנו מוציאים".

עוד בוואלה! חדשות:
ארה"ב: מחבלת פלסטינית שהורשעה דורשת להשתחרר ממעצר
הרופאים נגד ועדת גרמן: "תפגע ברפואה הציבורית"
אילו חברות הן המזהמות ביותר בישראל?

נפתלי בנט בוועידת התעשייה 2014 באילת, נובמבר 2014. יהודה עשור,
"הדמוקרטיה נמדדת במצבים קשים והמבחן שלנו הוא דווקא בימים הקשים". נפתלי בנט בוועידת התעשייה/יהודה עשור

מוקדם יותר הסביר ראש העיר שמעוני את החלטתו השנויה במחלוקת. "אני קשוב לרחשי הציבור ובמיוחד להורי ילדי הגנים שבהם מועסקים עובדים ערביים בבניית ממ"דים", אמר שמעוני לוואלה! חדשות. לדבריו, בימים האחרונים הוא קיבל עשרות פניות מהורים מודאגים שלא ראו בעין יפה את העובדה שפועלים ערבים שוהים במחיצת ילדיהם בגנים ללא אבטחה, וחלקם אף איימו להוציא את הילדים מהגן. "בימים קשים אלו אני מבקש לחזק את תחושת הביטחון של ההורים, הילדים והצוותים החינוכיים, בתקווה שבזמן הקרוב נוכל כולנו לחזור לשגרה", הוסיף.

אף ששמעוני ציין את ההורים כגורם להחלטתו, יו"ר ועד הורים באשקלון, אביבית סימני, טוענת כי הוא קיבל את ההחלטה ללא ידיעת ועד ההורים העירוני וללא התייעצות עמו. "נכון שביקשנו להגביר את הערנות ולהוסיף מאבטחים במוסדות החינוך שבהם או יש עבודה ובנייה בתחומי הגן, אך לא הזכרנו את גירוש העובדים", אמרה סימני. "נראה שראש העיר 'התלהב' יתר על המידה, וכרודף פרסום רצה לקבל את ההד התקשורתי , שלצערי מנחה אותו בכל החלטה פופוליסטית ולא ריאלית כמו ההחלטה הזו".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
איתמר שמעוני, ראש העיר אשקלון, בוועידת במשפט באשקלון, אוגוסט 2014. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"איימו להוציא את הילדים מהגן". איתמר שמעוני/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

בעקבות הצעד מעורר המחלוקת, פנתה שרת המשפטים ציפי לבני ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה שזה יבדוק את חוקיות ההחלטה. "מדובר בהוראה החותרת תחת עקרונות יסוד של שוויון ומניעת הפליה, ועומדת בניגוד לחוק שוויון זכויות בעבודה", אמרה לבני. "הפליית עובדים או דורשי עבודה על רקע לאום או דת היא אסורה, ויש לטפל בכך במלוא חומרת הדין".

כמו כן, מרכז "מוסאוא", ארגון הפועל למען זכויות אזרחי ישראל הערבים, הודיע הבוקר כי בכוונתו לתבוע את ראש עיריית אשקלון על הסתה להפרת חוק איסור האפליה בתעסוקה. מהמרכז נמסר עוד כי אילו היו יהודים עובדים בבנייה לא היו מעסיקים ערבים וכי השבתה של כוח העבודה הערבי תשתק את השירותים ותגרום להפסדים של יותר ממאה מיליון שקלים ביום.

ח"כ גלאון: "מנציח אלימות ושנאה בדורות הבאים"

יו"ר מרצ זהבה גלאון פרסמה פוסט בפייסבוק ובו גינתה את ההחלטה. לדבריה, היא מבינה את החששות של ההורים באשקלון, אשר נובעים לדעתה מהעובדה ש"שרי הממשלה גוזרים דין שווה בין המחבלים מהימים האחרונים לבין כל ערבי באשר הוא". עם זאת, אמרה גלאון כי בעוד התפקיד של ההורים הוא לפחד על הילדים שלהם, התפקיד של מנהיגים אמיתיים הוא לשכך את הפחדים, ו"לא לבחור באופציה הקלה, שנכנעת להסתה לגזענות", כפי שעשה ראש עיריית אשקלון.

לטענתה, מלבד העובדה שהמהלך אינו מוצדק מבחינה ביטחונית ומהווה עבירה גסה על החוק, "ההחלטה של ראש העיר שמעוני, שהתקפל בפני ההורים והחליט להרחיק ערבים באשר הם מגני הילדים בעיר, היא מאותם הדברים שמבטיחים לנו הנצחה של האלימות והשנאה גם בדורות הבאים, והיא בדיוק ההפך מאומץ ומנהיגות. כך גם ההשתלחויות חסרות האחריות של נתניהו, וליברמן, ובנט, וכל השאר, שמעודדים הורים בישראל לחשוב שפועלי בניין הולכים לרצוח להם את הילדים".

זהבה גלאון בוועידת המשפט- פאנל בנושא האח הגדול. בן קלמר
"נתניהו, ליברמן ובנט מעודדים הורים בישראל לחשוב שפועלי בניין הולכים לרצוח להם את הילדים". זהבה גלאון/בן קלמר

ח"כ דב חנין (חד"ש) קרא להתנגדות לצעדים לא שוויוניים, וקישר את הצעד של ראש העיר לקידום "חוק הלאום" בידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כשראש עירייה מקדם גירוש של עובדים ערבים מעירו וראש הממשלה מקדם חוק יסוד שקובע שישראל איננה גם מדינתם של אזרחיה הערבים ומוציא ממנו כל התייחסות לשוויון – זה הזמן לאנשים הגונים, יהודים וערבים, להתייצב יחד ולהתנגד", אמר ח"כ חנין.

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד), גינתה אף היא את המהלך ואמרה כי מדובר בהחלטה מסוכנת וחמורה. "דווקא בימים אלו, שבהם האווירה נפיצה מאין כמוה, החלטה מסוג זה היא בגדר תוספת שמן למדורה, העשויה רק להחמיר את המצב הביטחוני ולא להביאו לרגיעה", אמרה ח"כ תמנו-שטה. "לא נכון שתוכלל חברה שלמה על סמך האירועים האחרונים".

חולדאי: "מתבייש בקריאות לפיטורי ערבים"

לא רק בקרב חברי הכנסת התייחסו לצעד, גם ברשויות מקומיות מתחו עליו ביקורת. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי אמר בתגובה: "אני מתבייש בקריאות הנשמעות בימים האחרונים לפיטורי ערבים אך ורק בשל מוצאם. דווקא אנחנו, היהודים, צרכים להיזהר מהתנהגות שכזו. אני גאה בעובדה שעיריית תל אביב-יפו מעסיקה מאות עובדים ערביים מסורים וכך יהיה גם בעתיד". סגניתו מיטל להבי הוסיפה: "נידוים של ערביי ישראל והדרתם מעבודה מהווה הידרדרות במערכת היחסים ופוגעים בזכויותיהם כאזרחים שווים במדינת ישראל".

גם בעיריית חיפה יצאו נגד הדרת הפועלים הערבים מהעבודה. "אצלנו לא תהיה אפליה בין גזע, דת ומין, ואנחנו לא לוקחים נורמות ששייכות למחוץ לעיר", הבהיר דובר עיריית חיפה עידו מינקובסקי. "אנחנו נמשיך קיום אחד כמו ב-110 השנים האחרונות".

גלי גינת השתתפה בהכנה הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully