וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מהם משקר

18.11.2014 / 12:19

השב"כ טוען שהעביר הצרעה על מלחמה בקיץ כבר בחודש ינואר השנה, ובצה"ל טוענים שלא היו דברים מעולם. ההבהרה של ראש הארגון יורם כהן כאילו התריעו רק על "פיגוע גדול" היא לעג לרש

אירוע רודף אירוע ופרשה רודפת פרשה. אין זמן להעמיק, לחקור, להסיק מסקנות. למרבה הצער, חלק מן האירועים נוגע בחיי אדם, בעצבים הרגישים ביותר של ביטחון ישראל. כך פרשת ההתגוללות המכוערת, הבלתי אחראית עד כדי סיכון חיי אדם, בין ראש השב"כ לבין הרמטכ"ל בעקבות הכתבה בתכנית "עובדה" שעסקה בפרסת התיאום בין השב"כ לבין צה"ל. ניכר היטב הניסיון לקבור את הפרשה עמוק כדי לא לעורר מהומות. אלא שבעקבות הכתבה והוויכוח הבלתי מכובד באמצעי התקשורת, מתחייבת בדיקה יסודית, מעמיקה וללא משוא פנים של מה שקרה במהלך מלחמת "צוק איתן".

מישהו מבין שני ראשי הארגונים משקר, והקברניטים הפוליטיים, קרי - ראש הממשלה ושר הביטחון, מחרישים. על כף המאזניים מונחים אמינותם של הארגונים החיוניים ביותר ויושרם של העומדים בראשם. אין חטא גדול יותר מאשר אובדן האמון הציבורי בצה"ל והשב"כ. אין הציבור מוכן לקבל את מלחמת האגו בין העומדים בראש המערכות הביטחוניות, וגם לא תרגילי ההסחה וההסתרה המבוצעים במיומנות של טירונים.

שאלות קשות ממתינות לתשובות ברורות, גם אם לא בפרהסיה. ישנם פורומים וגורמים אשר באחריותם המלאה לשאול את השאלות ולהתעקש לקבל תשובות. השאלה הראשונה עליה חייבים להשיב האחראיים היא מי נתן את האישור לבכירי השב"כ להתראיין לכתבה של אילנה דיין? אין לעלות על הדעת שהמרואיינים, עובדי השב"כ, התראיינו על דעת עצמם. בלתי סביר יהיה שראש השב"כ לא ידע על הכנת הכתבה והשתתפותם של אנשיו בה בצורה פעילה. לכן, ראש השב"כ נושא באחריות עליונה על עצם החריגה המדהימה מדרך התנהלות השב"כ מול התקשורת.

הרמטכ"ל בני גנץ וראש השב"כ יורם כהן. ראובן קסטרו, עומר מירון, עיבוד תמונה
אחד מהם משקר. גנץ וכהן/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, עומר מירון

שנית, יש לזכור היטב שמי שאחראי על השב"כ מבחינה מיניסטריאלית הוא ראש הממשלה. ראש הממשלה חייב להשיב לשאלה, האם ידע על הכנת הכתבה או האם אישר לראש השב"כ לחרוג ממנהג הארגון? אם ראש הממשלה לא ידע - הוא אחראי. אם ידע ולא מנע - הוא אחראי. ברם, במדינה שבה אחריות היא מילה מגונה, אין לצפות למעשים נאצלים מצדו של ראש הממשלה. ועוד שאלה: האם הצנזורה הצבאית אישרה את שידור הכתבה? אם כן, יש כאן כשל איום. אם לא, נשאלת השאלה איך בכל זאת שודרה הכתבה? חובת המענה על הצנזורה.

ראש גזרת דרום בשב"כ אמר במו פיו לאילנה דיין, בהאי לישנא: העברנו לדרגים הבכירים ביותר את המידע על היערכות חמאס לקראת מלחמה עוד בחודש ינואר 2014. גם האנליסטית בשב"כ טענה בדיוק אותו הדבר. אין כל אפשרות לסלף את דבריהם. רק ראש שב"כ המבקש לכסות על טעויותיו האיומות מסוגל להוציא הודעה לפיה הדברים של המרואיינים לא הובנו כהלכה, ושבעצם הם התכוונו ל"פיגוע גדול". די כבר לציניות ולשחצנות. כל העולם טיפש?

אין מדינה דמוקרטית בעולם שבה ראש שירות ביטחון כללי היה נשאר בתפקידו ולו יום אחד לאחר מעשה מטופש כמו זה של התערטלות מוחלטת של ארגון חשאי. בישראל לא יקרה כי ראש הארגון לא יתפטר והממונה עליו, ראש הממשלה עסוק בהישרדות פוליטית, למרות מליצותיו על "הביטחון מעל הכול".

פרופ' רוזנברג הוא מומחה לביטחון לאומי

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully