וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 עצורים בקטטה באבו סנאן; הדרוזים מתריעים מפני טיוח

17.11.2014 / 17:39

החשודים נעצרו שלושה ימים אחרי העימות האלים בין דרוזים למוסלמים בכפר שבצפון. צפויים עוד מעצרים. הדרוזים זועמים: "הרשויות לא טיפלו בהסתה נגדנו, הפורעים המוסלמים ניצלו הכאוס"

צילום: סרטון חובבים שהועלה לרשת, עריכה: יאיר דניאל

שוטרי תחנת עכו עצרו בצהריים (שני) ארבעה צעירים בשנות ה-20 לחייהם בחשד למעורבות בקטטה ההמונית שפרצה בין דרוזים למוסלמים בכפר אבו סנאן ביום שישי בלילה. מדובר בחשודים ממוצא דרוזי וחשודים שאינם דרוזים, חלקם תושבי הכפר. מחר תבקש המשטרה להאריך את מעצרם בבית משפט השלום בעכו. מפקד תחנת עכו, סגן-ניצב קובי קרני, ציין כי צפויים מעצרים נוספים.

בקטטה, שפרצה בשל מתיחות בין שתי העדות שבכפר, נפצעו 43 בני אדם. 14 עדיין מאושפזים במרכז הרפואי לגליל בנהריה: אחד במצב קשה מאוד, אחד במצב קשה, שניים במצב בינוני-קשה, שניים בינוני והשאר קל.

מפקד מחוז חוף, ניצב חגי דותן, התייחס לחקירה וציין כי לאור חומרת האירוע, שבמהלכו הושלך רימון רסס, הטיל את החקירה על חוקרי היחידה המרכזית במחוז. לדבריו, המשטרה לא תחסוך באמצעים כדי לחשוף את כל המעורבים, ועל מנת להעמידם לדין.

עוד בנושא
באבו סנאן מקווים: המתח יפחת בשל שיפור במצב הפצוע אנוש
התגרה באבו סנאן: בתגובה לכאפיות - "הדרוזים שלפו מגן דוד"
תיעוד: הקטטה ההמונית בין הדרוזים למוסלמים באבו סנאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פינוי הפצועים אחרי הקטטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שלושה ימים חלפו מאז העימות האלים. ברחובות אבו סנאן שורר שקט, אך המתיחות בכפר עדיין גבוהה והחשש מהתלקחות מחודשת קיים. חרף המעצרים, גורמים בכירים בעדה הדרוזית אמרו כי חקירת המשטרה היא זו שעלולה לחזור ולהבעיר את הכפר.

מנדי ספדי, יו"ר עמותת "דרוזים למען ישראל", ומי שהיה ראש הלשכה של סגן השר איוב קרא, שלח מכתב לשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' שבו התריע כי לחקירה המשטרתית משקל מכריע בעתיד היחסים ובהנמכת גובה הלהבות בין שני המגזרים. "למחרת המהומות באבו סנאן הצהיר מפקד המחוז שתתבצע חקירה של האירועים, ייבדקו מצלמות אבטחה ויבוצעו מעצרים, וכאן המקום להזהיר את המשטרה מטיוח הסיבות העיקריות שהביאו להתפרצות הר הגעש הדרוזי", כתב ספדי. "במקום לטפל בשורש הבעיה, נטפלים לענפים. בשל כך אנו צפויים לשידור חוזר של האירועים במוקדם או במאוחר וכן להתנגדות למעצרים לא הוגנים והענשת הש"ג".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"השיא במתח - אחרי חיסול המחבל בכפר כנא"

לטענת ספדי, האירועים שהתרחשו באבו סנאן לא התחילו בתגובה להופעת התלמידים המוסלמים עם כאפיה בבית הספר התיכון בכפר, אלא בסבב הלחימה האחרון של ישראל בעזה. "זה החל במלחמת 'צוק איתן' בהסתה פרועה ואינטנסיבית ברשתות החברתיות נגד העדה הדרוזית, נגד בניה המשרתים בצה"ל ובהאשמת מח"ט גולני אלוף-משנה רסאן עליאן כאילו החליט להכריז מלחמה על עזה", המשיך ספדי. "חודש אחרי המלחמה הייתה ירידה מסויימת בהסתה, וזו חזרה להתעצם עוד יותר אחרי פיגוע הדריסה בו שנהרג קצין מג"ב הדרוזי ג'דעאן אסעד".

השיא שקדם לפיצוץ באבו סנאן, כך לדבריו, הגיע עם חיסול הצעיר המוסלמי בכפר כנא (לו קרא ספדי "מחבל"). "גם כאן נטען שהוא חוסל על ידי שוטר דרוזי".

עימותים בין דרוזים למוסלמים באבו סנאן  15 בנובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
כוחות משטרה באבו סנאן/אדריאן הרבשטיין

ספדי הפנה אצבע מאשימה נגד המדינה, שלא עושה די לטענתו כדי לגבות את האוכלוסייה הדרוזית ולהגן עליה. "ההסתה נגד הדרוזים לא מצאה מענה מרשויות החוק, והפורעים המוסלמים ניצלו את הכאוס הזה והחריפו את ההסתה, עד שזו הגיעה לפתחם של תושבי אבו סנאן", אמר. "הדרוזים חשו פגיעה בכבודם ובבנותיהם. בשעה שרשויות החוק מפקירות את האזרח לא נותרה בידו אלא לקום ולהגן על ביתו. כמו במקרה של שי דרומי גם באבו סנאן הייתה הצדקה להגנת הדרוזים על קיומם. אנו עדה קטנה הנרדפת מאז המאה ה-11 לספירה".

בסוף המכתב חזר ספדי והזהיר כי אם המשטרה לא תפעל למגר את ההסתה המוסלמית, העדה הדרוזית תפעל "בכל האמצעים העומדים לרשותה להרשעת השוטרים בסיוע לסוכן זר נגד אזרחים נאמנים המשרתים את המדינה בכל זרועותיה", כלומר - סיוע למוסלמים.

עוד כתב: "זוהי נורה אדומה שבני העדה הדרוזית מניחים לפתחה של משטרת ישראל, ובידינו סימוכין מספיקים להרשעת מסיתים רבים מכל רחבי הארץ. אם המעצרים לא יתחילו מביתו של ראאד סלאח אנחנו נתנגד לכל תוצאה של חקירה".

השייח' מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל מבקר את הפצועים מהתקרית האלימה באבו סנאן מלווה במנהל המרכז הרפואי בנהריה ד"ר מסעד ברהום, נובמבר 2014. רוני אלברט-המרכז הרפואי לגליל, נהריה,
"מגנה בכל תוקף את האירועים". השייח טריף בבית החולים/רוני אלברט-המרכז הרפואי לגליל, נהריה

מנגד, בניסיון להרגיע את הרוחות, ביקר היום השייח מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, את הפצועים מהאירוע שעדיין מאושפזים במרכז הרפואי לגליל בנהריה. "כולנו נושאים תפילה משותפת להחלמת הפצועים ולחזרתם הביתה בריאים ושלמים", אמר. "אני מגנה בכל תוקף את האירועים שהתרחשו בכפר, וקורא לכל הצדדים לנהוג באיפוק ובאחריות על מנת להשיב את החיים המשותפים למסלולם. אמשיך ואפעל ככל יכולתי למען סולחה בכפר".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

המכתב ששלח יו"ר "דרוזים למען ישראל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully