וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל אירועי הקיץ: משרד החינוך השיק תכנית למאבק בגזענות

התכנית הרב-שנתית, שמושקת לרגל שבוע "האחר הוא אני" שהחל אתמול, תכלול מערכי שיעור המותאמים עבור קבוצות הגיל השונות - מגן ועד תיכון. "פועלים להפוך את הנושא לחלק חשוב מסדר היום הציבורי"

שר החינוך שי פירון בביה"ס לאומנויות ע"ש "א.ד. גורגון", הרצליה. נובמבר 2013. דרור עינב
שר החינוך שי פירון במהלך שיעור כחלק מתכנית "האחר הוא אני", שנה שעברה/דרור עינב

לרגל פתיחת שבוע "האחר הוא אני", שהחל אתמול (ראשון) במוסדות החינוך בארץ, השיק משרד החינוך תכנית שנתית החדשה שנועדה למנוע גזענות בבתי הספק ובגני הילדים. התכנית, שנקראת "התמודדות עם סובלנות, מניעת גזענות וחיים משותפים במערכת החינוך", כוללת מערכי שיעור רב-תחומיים בנושא הסובלנות ומניעת גזענות והיא מהווה חלק מהתכנית התלת-שנתית "האחר הוא אני" שהשיק שר החינוך שי פירון בשנת הלימודים הקודמת.

במשרד החינוך מסבירים כי אירועי הקיץ האחרון, שלוו בהסתה ברשתות החברתיות ובמרחב הציבורי נגד ערביי ישראל והפלסטינים, וכן האלימות במגרשי הספורט, הובילה את המשרד להעמיד לטובת הצוותים החינוכיים בכיתות כבר השבוע תכנית ייעודית לצורך חינוך שנועד למגר את תופעת הגזענות בארץ. זאת, לאחר שכצעד מקדים נערכו בשבועיים הראשונים ללימודים שיחות בין התלמידים לצוותים החינוכיים והפסיכולוגיים על תחושותיהם של התלמידים וגל האלימות שהוביל ל"צוק איתן". כעת, תכני התכנית החדשה יילמדו בגני הילדים ובבתי הספר בארץ לאורך כל שנת הלימודים ויבואו לידי ביטוי בכל תחומי הלימוד, משיעורי היסטוריה, דרך ספרות ואמנות ועד לגאוגרפיה.

"אני נורא מתרגשת", אמרה לוואלה! חדשות מנהלת המטה לחינוך אזרחי ולחיים משותפים במשרד החינוך, דנה פרידמן, "מדובר ב-16 מערכי שיעור חדשים שנועדו לשים את הנושא על סדר היום. לראשונה אנחנו לא עוסקים בזה רק ברגע שקורה משהו, אלא מתחילים לפעול כדי להפוך את העולם שלנו לטוב יותר ואת הנושא לחלק חשוב מסדר היום הציבורי".

עוד בוואלה! חדשות:
"דעו שעזרתי לעם הסורי": מכתבו האחרון של ההרוג בשבי דאעש
חשד לפיגוע בירושלים: בן 32 נדקר במברג ליד העיר העתיקה
רשת המיילים של מחלקת המדינה הושבתה בשל חשד לפריצה

פתיחת שנת הלימודים בבית ספר בלפור בתל אביב, ספטמבר 2014. דרור עינב
"להפוך את העולם לטוב יותר". תלמידים בדרך לבית הספר ביום הראשון ללימודים, השנה/דרור עינב

לדברי פרידמן, התכנית שהושקה אתמול תתפתח בעתיד ותכלול גם הפגשה בין קבוצות ילדים שונות, כמו יהודים וערבים וחילונים ודתיים. במסגרת המפגשים יונחו התלמידים כיצד לנהל שיח רגיש בצורה שתאפשר להתגבר על מחלוקות. כיום מתקיימים מפגשים ספורדיים בלבד והמגמה היא להכניסם למערכת הלימודים השנתית.

התכנית הייעודית תחל כאמור על כלל תלמידי ישראל, מגני הילדים ועד לתיכונים, אך מערכי השיעור החדשים יותאמו לקבוצות הגיל השונות. בכל הגילים נוספו מערכי שיעור תחת קטגוריה "מניעת גזענות" וכן "שבוע הסובלנות", שמערכי השיעור הייעודיים שלו מתפרסמים במקביל ל"יום הסובלנות הבינלאומי" שחל אתמול ומצוין החודש ברחבי העולם.

בין מערכי השיעור החדשים לתלמידי חטיבות הביניים והתיכונים, ניתן למצוא למשל "אירוע האלימות בספורט (נובמבר 2014) בהקשר של סובלנות והתמודדות עם גזענות", על רקע מאורעות הדרבי בתחילת החודש שבו התפרץ אוהד למגרש ותקף את שחקן מכבי תל אביב, ערן זהבי. השיעור יארך מקסימום שעתיים וינסה לתת לתלמידים כלים לזיהוי ומיגור התופעה על ידי כך שיכירו ויבינו מהי משמעותם של אירועי ספורט אלימים, מהם הכלים להתמודד עם אלימות בספורט בארץ ובעולם, וכיצד לעמוד על הקשר שבין אלימות בספורט לתופעות הגזענות במגרשים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ערן זהבי מתעמת עם אוהד הפועל תל אביב. קובי אליהו
גם התקרית בדרבי התל אביבי תילמד במסגרת התכנית/קובי אליהו

מערך שיעור אחר, גם הוא חדש ומיועד לתלמידי החטיבות התחתונות והעליונות, בוחן ביטויי גזענות באקטואליה: כמו למשל ניתוח נאום ההשבעה של הנשיא ראובן ריבלין במהלך מבצע "צוק איתן", בו דיבר על שותפות והקשבה כערכים מובילים ומנחים.

עוד מערך שיעור חדש, המהווה שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין משרד המשפטים למשרד החינוך נוכח אירועי הקיץ האחרון, ייכנסו לכיתות חטיבות הביניים והתיכונים נציגים של משרד המשפטים וישוחחו עם התלמידים על הפן המשפטי והחקיקתי וכן להיבטי האכיפה של מניעת הגזענות בישראל ובכלל. העבודה תעשה בקבוצות ובצורת דיון בסגנון "בית משפט" כאשר כל קבוצה תציג את עמדותיה.

השבעת הנשיא הנבחר ראובן ריבלין בכנסת. יולי 2014. נועם מושקוביץ
נאום ההשבעה לנשיאות יילמד במסגרת התכנית. ריבלין, יו"ר הכנסת אדלשטיין והנשיא לשעבר פרס בטקס ההשבעה, יולי 2014/נועם מושקוביץ

במסגרת התכנית תורגמו לראשונה מערכי שיעור שלמים בנושא סובלנות וגזענות גם לשפה הערבית. זאת על רקע נתוני משרד החינוך האחרונים שלפיהם תופעת האלימות במגזר בעליה. לתלמידי כיתות י"א בחינוך הממלכתי-דתי הוכן מערך שיעור בנושא סובלנות בשם "הרב קוק ומסע המושבות", שיעסוק ביציאתו של הרב בשנת 1913 בראש משלחת רבנים לביקור במושבות בצפון ארץ ישראל ובקבוצות של אנשי העלייה הראשונה.

גם לתלמידי היסודי נבנו מערכי שיעור המבחינים בין מושגים כמו "מהי סובלנות ומה היא דורשת ממני?", מהי משמעותה של סולידריות ועוד. עבור גני בילדים נבנו מערכי שיעור בנושא סבלנות אך לא בנושא גזענות בשל גילם הרך.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully