וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובד זר וחולה סופני מוחזק במעצר - אף שביקש לשוב לארצו

19.11.2014 / 12:09

ו', חולה סרטן שהגיע לארץ מרומניה לפני שני עשורים, נעצר על ידי רשות ההגירה לפני חצי שנה. היות שיש נגדו תיקים בהוצאה לפועל, הוא אינו יכול להיות מגורש. "חייב להימצא פתרון אנושי"

כלא גבעון. ניר קידר, הארץ
לא נמצא לו מקום מגורים חלופי. בית הכלא גבעון/הארץ, ניר קידר

אטימות: ו', עובד זר מרומניה וחולה סרטן סופני, נעצר על ידי רשות האוכלוסין וההגירה לפני כמה חודשים והוא מוחזק במעצר בבית הכלא גבעון שברמלה. על אף שניתן לשחררו, אין לו לאן ללכת במספר החודשים המועט שנותר לו לחיות – על פי הערכות הרופאים, נותרו לו בין שישה לשמונה חודשים בלבד.

ו', בן 55, הגיע לישראל בשנת 1994 עם אשרת עבודה בבניין. במהלך השנים הוא הכיר אזרחית ישראלית ובשנת 1998 נישאו ברומניה ושבו לארץ. הזוג פתח בהליך לקבלת מעמד עבור ו', אולם בשנת 2004 התגרשו וההליך הופסק כשבשנת 2006 אשרתו של ו' פגה. הוא המשיך לשהות בישראל שלא כדין ואף עבד ללא היתר. במאי האחרון נעצר על ידי פקחי רשות האוכלוסין וההגירה ואחרי שימוע הוצא נגדו צו הרחקה מישראל. ו' הושם בבית הכלא גבעון זאת על אף שמיום המעצר הראשון הודיע על רצונו לשוב לארצו בהקדם האפשרי ואף נלקח לטיסה.

בשלב זה התגלה כי הוצאו ל-ו' צווי עיכוב ליציאה מהארץ בשל תיקים בהוצאה לפועל, ולכן אינו יכול לעלות על הטיסה לרומניה. ברשות האוכלוסין וההגירה לא ידעו על קיומם של הצווים בזמן הניסיון להרחיקו, ומזה חמישה חודשים מנסים לפעול להסרתם, ללא הצלחה. בעקבות המצב הודיע דיין בית הדין לביקורת משמורת, מרט דורפמן, כי הוא מוכן להורות על שחרורו של ו' אם ימצא מקום מגורים כחלופת מעצר.

עוד ידיעות בנושא רווחה
יותר מחצי מתקציב העמותות של משרד הרווחה - לחרדים
סקר: 20% נגד מתן זכות בחירה לבעלי מוגבלות שכלית
"הקמתי עסק מצליח והכל במו ידיי"

בנסיבות אלו פנה הדיין לארגוני סיוע שהתבקשו לבחון אפשרות לחלופת מעצר עבור ו', אך עד כה לא התקבלה תשובה בעניין. "התרשמותי ממראהו החיצוני היא כי מצבו של המוחזק רע, וכמובן שבית הסוהר אינו מקום ראוי לחולה סופני במצבו של המוחזק", אמר בשבוע שעבר הדיין בדיון בעניינו של ו'. "עם זאת, אינני יכול להורות על שחרור של המוחזר ל'רחוב', שכן ברור כי בהיעדר מגורים, תמיכה וטיפול, לא ישרוד בחוץ ולו יום אחד והדבר גם בלתי אנושי".

דורפמן פנה בשנית לארגוני הסיוע בבקשה לבחינת אפשרות לאיתור הוספיס שיהיה מוכן לקלוט את ו'. כמו כן, ביקש הדיין לבחון אפשרות של ייצוגו של ו' על ידי הלשכה לסיוע משפטי של משרד המשפטים מול רשויות המדינה, במטרה לבטל את צווי עיכוב היציאה מהארץ. כרגע, כאמור, לא חל שינוי במצבו המשפטי של ו' ודורפמן נאלץ להשאיר אותו בכלא.

"פועלים נמרצות לביטול צו עיכוב היציאה"

בעקבות פניית וואלה! חדשות יצרה עו"ד עדי לוסטיגמן, יועצת משפטית של ארגון רופאים לזכויות אדם, קשר עם ו' ונפגשה עמו בכלא במטרה לסייע לו. "לא הגיוני שאדם שרצה לחזור לארץ מוצאו, מצא עצמו כלוא למעלה מחצי שנה בגלל שהוצאו נגדו צווים", אמרה.

"משום שחלה, אנו מקווים שמדינה לא תאפשר מצב פסול זה ותיקח אחריות על חוסר הישע שלו", הוסיפה. "חייב להיות פתרון אנושי שבו יקבל ו' טיפול רפואי וסיעודי מחוץ לכלא ועם סיומו יתאפשר לו' לחזור בהקדם לרומניה - אדם לא יכול למות בכלא בלי האנשים הקרובים אליו, רק בשל צווי עיכוב יציאה מהארץ".

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "מידע על צווי עיכוב יציאה הקיימים נגד אדם זה או אחר הם מידע חסוי, ועל כן לרשות האוכלוסין אין מידע למי מהשוהים בישראל ישנו צו שכזה. רק בעת ביצוע ההוצאה מהארץ מובא בפנינו המידע. כך או כך, אנו פועלים נמרצות מול הרשויות לצורך ביטול צו עיכוב היציאה, כדי שנוכל לממש את צו ההרחקה".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully