וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המועצה: "גורמים אינטרסנטיים פעלו לליבוי הרוחות"

15.11.2014 / 14:22

שייח נוואד מישלב כינס מסיבת עיתונאים באבו סנאן, והבהיר: "תמיד חיינו בדו-קיום. אנחנו פועלים להרגעת הרוחות". לגבי הגורם לעימות, אמר: "אין לנו בעיה עם מחאה, אך הכול צריך להיות לפי החוק"

צילום: ג'יאן אלשיח, אדריאן הרבשטיין עריכה:מתן חדד

ראש המועצה המקומית אבו סנאן, שייח נוואד מישלב, אמר היום (שבת) במסיבת עיתונאים בעקבות הקטטה ההמונית בין דרוזים למוסלמים במהלך הלילה: "תמיד חיינו בדו-קיום. מדובר בסכסוך עדתי-פוליטי, ואנחנו פועלים לפעול להרגעת הרוחות". 41 בני אדם נפצעו במהלך הקטטה, אחד מהם באורח אנוש, שפרצה על רקע מתיחות ביישוב לאחר שתלמידים מוסלמים הגיעו לבית הספר התיכון כשהם עוטים כאפייה, לאות הזדהות עם חיר א-דין חמדאן שנהרג לפני שבוע מירי שוטרים בכפר כנא.

לדבריו של ראש המועצה, "אין לנו בעיה עם מחאה, אך הכול צריך להיות לפי החוק". מישלב הסביר: "אם התקנון קובע שאסור להיכנס לבית הספר עם כאפיות יש לכבד את החוק. לצערי, גורמים אינטרסנטיים פעלו לליבוי הרוחות באמצעות רשתות חברתיות ועל כך אין לנו שליטה".

מתיחות באבו סנאן - עוד בוואלה! חדשות:
עשרות נפצעו בגליל: "ראיתי את המשפחה שלי מדממת על הכביש"
תיעוד: הקטטה ההמונית בין הדרוזים למוסלמים באבו סנאן
עקב המתיחות: 37 פצועים בקטטה בין דרוזים למוסלמים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לא תהיה כל הפרדה בין התלמידים הדרוזים למוסלמים". פינוי הפצועים, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטענתו של מישלב, לא ניתן היה לחזות את המהומה שהתפרצה הלילה. הוא הסביר כי שורשיה באירוע דקירה קל בין שני תלמידי תיכון - מוסלמי ודרוזי - שאירע אתמול בצהריים בבית קפה ביישוב.

השניים ככל הנראה התקוטטו בעקבות נאצות הדדיות שנכתבו ברשת החברתית האנונימית "סיקרט". ראש המועצה הדגיש כי לאירוע זה אין קשר להגעת שני התלמידים עטויי הכאפייה לבית הספר, מוקדם יותר השבוע. "לא תהיה כל הפרדה בין התלמידים הדרוזים למוסלמים", סיכם מישלב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עימותים בין דרוזים למוסלמים באבו סנאן  15 בנובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
כוחות משטרה באבו סנאן, הבוקר/אדריאן הרבשטיין
"אני לא יודע מה יהיה מחר, האם יישאר רגוע. במקום להרגיע את הרוחות ולהשקיע בחינוך ובסובלנות, השלטונות לא עושים דבר"

"אני לא יודע מה יהיה מחר, האם יישאר רגוע. אני מאוד מתגעגע לימים מהעבר, לפני 15-10 שנים. לא היו לי רק חברים מוסלמים, כולם היו רק נוצרים ודרוזים", סיפר רופא מוסלמי, תושב הכפר, ששחזר בשיחה עם וואלה! חדשות את מה שהוביל לקטטה הקשה. "אני מאשים את השלטונות שלנו, שבמקום להרגיע את הרוחות ולהשקיע בחינוך ובסובלנות לא עושים דבר. לא אכפת להם מכלום".

לדבריו, הכול החל בשכונה המוסלמית שבה גר אחת מתלמידי התיכון בכפר, שהגיע לבית הספר עם כאפייה. "קבוצת דרוזים הגיעה לשכונה כדי לאיים עליו ולקלל אותו, בערך בשמונה וחצי בערב", שחזר. "באיזשהו שלב, הדרוזים החלו לזרוק אבנים ולקלל. ראש מועצת אבו סנאן היה שם וניסה להרגיע את הרוחות – אבל שום דבר לא עזר".

הוא הוסיף כי הניסיון של התושבים להרגיע את הרוחות עלה בתוהו. "הצלחנו להרגיע את האנשים שהיו בשכונה שלנו (המוסלמים, ע"ח) כמה פעמים, למרות שאנחנו לא מכירים אותם", סיפר. "ארבע פעמים החזרנו אותם אחורה והם ישבו בשקט. אבל הדרוזים חזרו, זרקו אבנים גדולות והיס"מ לא עשה כלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פצוע מהשלכת רימון רסס במהלך הקטטה, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אמא לנער שלומד בבית הספר התיכון שבו התפרץ העימות, וקרובת משפחה של הפצוע באורח אנוש, סיפרה גם היא על אותם הרגעים, שהגיעו בסופו של שבוע מתוח מאוד בין הצדדים. "ביום חמישי, התחדשה הקטטה בבית הספר", אמרה, "בהתחלה היא לא הייתה רצינית. זה התחיל באיומים בפייסבוק, בקללות על הנביא מוחמד ובהכפשת הבנות שלנו עד כדי פגיעה בכבוד המשפחה".

"אני מקווה שיהיה טוב", הוסיפה, "אני היום כבר לא מאמינה לא בחוק, לא בצדק ולא במשטרה. אני לא מרגישה שאני חיה בביטחון במדינה הזאת. מה אני יכולה לעשות אם אין מי שיגן עליי ועל הילדים שלי? אני אזרחית שומרת חוק, כי החוק שומר עליי. אבל היום, אני כבר לא מרגישה ככה. אני לא מרגישה שהחוק מגן עלינו".

עימותים בין דרוזים למוסלמים באבו סנאן  15 בנובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
"התוצאות הרצויות מחייבות אחריות יישובית של כלל המעורבים בשני הצדדים". אבו סנאן, היום/אדריאן הרבשטיין

בעקבות הקטטה קיים מפקד מחוז חוף של המשטרה, ניצב חגי דותן, פגישות עם נציגי הדרוזים והמוסלמים בכפר על מנת להרגיע את הרוחות. כמו כן, הודיעה המשטרה כי הכוחות יישארו בכפר לאורך הלילה וכי במקביל לפעילות ההרגעה, יפעלו צוותי חקירה על מנת להביא את המעורבים בקטטה לדין.

"מדובר באירוע חמור מאד בו נפגעו אזרחים רבים החיים בשכנות", נמסר מהמשטרה. "משטרת מחוז חוף תעשה כל מאמץ על מנת למנוע פעילות אלימה נוספת אך התוצאות הרצויות מחייבות אחריות יישובית של כלל המעורבים בשני הצדדים". לפי החלטת מפקד המחוז, לאחר הערכת מצב שקיים, בימים הקרובים יוצבו בכפר שוטרים רבים על מנת למנוע הסלמה וחיכוך. "התגובה המהירה של כוחות המשטרה בראשית האירוע מנעה תוצאות חמורות יותר. בהסכמת הצדדים ובהמלצת המשטרה הוחלט כי הלימודים בבית הספר לא יתקיימו מחר וייתכן שאף בימים הקרובים, כדי למנוע חיכוך בין התלמידים שיצית שוב את האלימות בכפר".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully