וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות נפצעו בגליל: "ראיתי את המשפחה שלי מדממת על הכביש"

15.11.2014 / 11:15

תושבי אבו סנאן שבגליל המערבי הביעו זעם רב על המשטרה, שלטענתם לא עשתה די כדי להרגיע את הקטטה האלימה בין דרוזים למוסלמים: "עד שהם באו נזרקו אלפיים אבנים". רופא מקומי שטיפל בפצועים: "לא זיהיתי תושב מרוב דם על פניו"

צילום: ללא קרדיט עריכה: מתן חדד

עם הירגעות הרוחות בכפר אבו סנאן שבגליל המערבי לאחר השעות הקשות שעברו על תושביו, מתחילה להתבהר תמונת המצב לגבי נסיבות הקטטה האלימה שאירעה הלילה (שבת) באחת השכונות המוסלמיות ביישוב, בין דרוזים למוסלמים. הקטטה, שהביאה לפציעתם של 41 בני אדם אשר אחד מהם נפצע באורח אנוש ושמונה באורח קשה, החלה ככל הנראה עוד בשעות הערב המוקדמות. אלא שלדברי התושבים, המשטרה לא הגיעה בזמן על מנת להרגיע את המתפרעים, וגם כשהגיעה – עמדה במרוחק מהאירוע והשתמשה ממרחק באמצעים לפיזור הפגנות.

עימותים בין דרוזים למוסלמים באבו סנאן  15 בנובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
כעס רב על מהירות התגובה של המשטרה. אבו סנאן, הבוקר/אדריאן הרבשטיין
כוחות משטרה בכניסה לבית החולים גליל מערבי נהריה לאחר קטטה המונית באבו סנאן, נובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
כוחות משטרה מחוץ למיון בית החולים בנהריה, הלילה/אדריאן הרבשטיין

רופא מוסלמי, תושב הכפר, שיחזר בשיחה עם וואלה! חדשות את הערב, שהחל כשקט והפך תוך שעות ספורות לזירה שותתת דם. לדבריו, הכול החל בתוך השכונה המוסלמית שבה גר אחת מתלמידי התיכון בכפר, שהגיע השבוע לבית הספר עם כאפייה לאות הזדהות עם חיר א-דין חמדאן שנהרג לפני שבוע מירי שוטרים בכפר כנא, ועורר את חמתם של הדרוזים. "קבוצת דרוזים הגיעה לשכונה כדי לאיים עליו ולקלל אותו, בערך בשמונה וחצי בערב", שחזר. "באיזשהו שלב, הדרוזים החלו לזרוק אבנים ולקלל. ראש מועצת אבו סנאן היה שם וניסה להרגיע את הרוחות – אבל שום דבר לא עזר".

צוותי מד"א מפנים פצועים לאחר הקטטה ביישוב אבו סנאן, שבגליל המערבי, 15 בנובמבר 2014. ערן לפל, מד"א
"העמסנו את הפצועים אחד אחד והעברנו אותם לאמבולנסים" . פינוי הפצועים מאבו סנאן, הלילה/מד"א, ערן לפל

"כששמעתי את הפיצוץ (מרימון הרסס שהושלך לעבר הצד המוסלמי, ע"ח), קראו לי מכל מקום – 'דוקטור, דוקטור, תגיע דחוף'. הגעתי, ולא ידעתי איפה להתחיל", סיפר הרופא. "היו הרבה פצועים שרועים על הרצפה ודיממו, הגעתי לאחד שדימם מקנה הנשימה. כולם מסביבי צרחו: 'תגיע לפה, תגיע לשם', וראיתי קרובי משפחה שלי מדממים. היה שם מישהו מחוסר הכרה שאפילו לא זיהיתי אותו מרוב הדם שהיה על הפנים שלו".

עימותים בין דרוזים למוסלמים באבו סנאן  15 בנובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
בוקר מתוח בכפר. אבו סנאן, היום/אדריאן הרבשטיין

הוא המשיך וסיפר כי משימת פינוי הפצועים הייתה לא פשוטה כשלעצמה. "התחלנו להרים את הפצועים אחד אחרי השני בידיים, רצנו איתם בערך קילומטר עד שמצאנו רכב כדי לצאת איתו מהשכונה. הגענו לשער ברוחב חצי מטר והתחלנו להוציא אותם עם כלי רכב פרטיים, העמסנו אותם אחד אחד. ביציאה מהכפר ראיתי אמבולנסים, והתחלנו להעביר את הפצועים מכלי הרכב הפרטיים אליהם".

פצוע בשטח בעקבות הקטטה באבו סנאן, נובמבר 2014. ספק 500
"הנשים צרחו, ראו איך האהובים שלהם נופלים אחד אחד". אחד הפצועים לאחר פיצוץ הרימון, הלילה/ספק 500

לדבריו, הנוכחות המשטרתית באירוע הייתה לקויה. "אני, באופן אישי, הזעקתי את המשטרה, והיו עוד רבים", סיפר הרופא, "אבל לקח להם זמן רב – עד שהם הגיעו עפו באוויר יותר מאלפיים אבנים. לפני שנזרק הרימון, ראיתי שנזרקו כבר שני רימוני גז מדמיע ולפי זה הבנתי שהמשטרה הייתה שם, אבל איך היא לא נכנסה להפריד את הכוחות? איפה הם היו?". הוא הוסיף כי כשיצא לפנות את הפצועים אל האמבולנסים, ראה ניידות במרחק של שלושה-ארבעה קילומטרים מזירת הקטטה. "למה יש לנו משטרה בכלל?", אמר בזעם. "יש בשכונה נשים וילדים שהיו חשופים לכל האירוע הקשה הזה. הנשים היו נסערות, הן צרחו. הן ראו איך האהובים שלהן נופלים אחד אחרי השני".

הוא הוסיף כי הניסיון של התושבים להרגיע את הרוחות עלה בתוהו. "הצלחנו להרגיע את האנשים שהיו בשכונה שלנו (המוסלמים, ע"ח) כמה פעמים, למרות שאנחנו לא מכירים אותם", סיפר. "ארבע פעמים החזרנו אותם אחורה והם ישבו בשקט. אבל הדרוזים חזרו, זרקו אבנים גדולות והיס"מ לא עשה כלום".

כוחות ביטחון מחוץ למיון בית החולים בנהריה בעקבות הקטטה שאירעה בכפר אבו סנאן, נובמבר 2014. אדריאן הרבשטיין
"חסרה לנו אכיפה". כוחות הביטחון מחוץ לחדר המיון בנהריה, הלילה/אדריאן הרבשטיין

הרופא התייחס גם לדו-קיום ששרר בכפר עד לפני שנים ספורות, אך כיום הפך ליריבות. "אני לא יודע מה יהיה מחר, האם יישאר רגוע. אני מאוד מתגעגע לימים מהעבר, לפני 15-10 שנים. לא היו לי רק חברים מוסלמים, כולם היו רק נוצרים ודרוזים", סיפר. "אני מאשים את השלטונות שלנו, שבמקום להרגיע את הרוחות ולהשקיע בחינוך ובסובלנות לא עושים דבר. לא אכפת להם מכלום. יש לנו מדינה נהדרת. עם ישראל הוא עם נהדר על כל העדות והדתות שלו, זה יכול להיות המקום הכי טוב בעולם, אבל חסר לנו חוק, חסרה לנו אכיפה. אני בהלם גדול מכל מה שקרה הערב".

"זה היה נראה כמו זירת פיגוע"

"אני אזרחית שומרת חוק, כי החוק שומר עליי. אבל היום, אני כבר לא מרגישה שהחוק מגן עלינו"

גם שאמי מוסעד, מוסלמי תושב הכפר שנפצע באורח קל במהלך הקטטה, התייחס לזירה הקשה שנגלתה לעיניו בלילה. "זה היה יותר גרוע מעזה", שחזר. גם לדבריו, המשטרה עמדה חסרת אונים על מול ההמון הזועם. "חוץ מזה שזרקו עלינו רימון, היו שלושה-ארבעה דרוזים שנכנסו לשכונה עם רובה M-16 וכיוונו לעבר האנשים מבלי לירות. המשטרה לא עשתה שום דבר, הם רק עמדו בצד וירו גז מדמיע לעברינו. אמא שלי, אחותי ודודה שלי לא יכלו לראות בגלל הגז, אמא שלי נפלה על הרצפה. המראות שם היו מזעזעים, ראיתי אדם שנכרתה לו הרגל כמעט לגמרי. אנשים שכבו על הרצפה פצועים ומדממים, זה היה נראה כמו זירת פיגוע".

אמא לנער שלומד בבית הספר התיכון שבו התפרץ העימות, וקרובת משפחה של הפצוע באורח אנוש, סיפרה גם היא על אתם הרגעים, שהגיעו בסופו של שבוע מתוח מאוד בין הצדדים. "ביום חמישי, התחדשה הקטטה בבית הספר", אמרה, "בהתחלה היא לא הייתה רצינית. זה התחיל באיומים בפייסבוק, בקללות על הנביא מוחמד ובהכפשת הבנות שלנו עד כדי פגיעה בכבוד המשפחה".

"אני מקווה שיהיה טוב", הוסיפה, "בן הדוד שלי, שהוא בן יחיד להוריו, נמצא עכשיו בטיפול נמרץ במצב מאוד קשה ונשקפת סכנה לחייו. אני מתפללת שהוא ייצא מזה". לדבריה, "אני היום כבר לא מאמינה לא בחוק, לא בצדק ולא במשטרה. אני לא מרגישה שאני חיה בביטחון במדינה הזאת. מה אני יכולה לעשות אם אין מי שיגן עליי ועל הילדים שלי? אני אזרחית שומרת חוק, כי החוק שומר עליי. אבל היום, אני כבר לא מרגישה ככה. אני לא מרגישה שהחוק מגן עלינו".

המשטרה: "פעלנו מתחילת האירוע תוך סיכון חיי שוטרים"

רב-פקד ערן שקד, דובר מחוז חוף של המשטרה, מסר בתגובה לטענות תושבי אבו סנאן: "אנחנו דוחים את הטענות. המשטרה המקומית פעלה מתחילת האירוע תוך סיכון חיי השוטרים והצליחה לצמצם את הפעילות האלימה משני הצדדים עד להגעת כוחות התגבור".

כוחות מד"א בכפר אבו סנאן בעקבות קטטה המונית, נובמבר 2014. ערן לפל, דוברות מד"א, מד"א
אמבולנסים מחוץ לכפר, ממתינים לפצועים נוספים, הלילה/מד"א, ערן לפל, דוברות מד"א

עוד נמסר מהמשטרה כי בעקבות הקטטה קיים מפקד מחוז חוף, ניצב חגי דותן, פגישות עם נציגי הדרוזים והמוסלמים בכפר על מנת להרגיע את הרוחות. כמו כן, הודיעה המשטרה כי הכוחות יישארו בכפר לאורך הלילה וכי במקביל לפעילות ההרגעה, יפעלו צוותי חקירה על מנת להביא את המעורבים בקטטה לדין. "מדובר באירוע חמור מאד בו נפגעו אזרחים רבים החיים בשכנות", נמסר מהמשטרה. "משטרת מחוז חוף תעשה כל מאמץ על מנת למנוע פעילות אלימה נוספת אך התוצאות הרצויות מחייבות אחריות יישובית של כלל המעורבים בשני הצדדים". לפי החלטת מפקד המחוז, לאחר הערכת מצב שקיים, בימים הקרובים יוצבו בכפר שוטרים רבים על מנת למנוע הסלמה וחיכוך. "התגובה המהירה של כוחות המשטרה בראשית האירוע מנעה תוצאות חמורות יותר. בהסכמת הצדדים ובהמלצת המשטרה הוחלט כי הלימודים בבית הספר לא יתקיימו מחר וייתכן שאף בימים הקרובים, כדי למנוע חיכוך בין התלמידים שיצית שוב את האלימות בכפר".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מדובר באירוע חמור מאד בו נפגעו אזרחים רבים החיים בשכנות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully