וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי בירדן: להפחית המתיחות בהר הבית לפני חידוש המו"מ

14.11.2014 / 0:12

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ האמריקני, אמר מקבילו הירדני: "אין להמעיט בערכה של ירושלים". נתניהו במהלך פגישתו עם קרי: "תהליך מדיני חשוב, אך אינו יכול לדור בכפיפה אחת עם הסתה נגד ישראל"

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בפגישה עם המלך עבדאללה, ירדן. טוויטר, צילום מסך
קרי ועבדאללה, אתמול/צילום מסך, טוויטר

שר החוץ של ירדן, נאסר ג'ודה, אמר אתמול (חמישי) כי "אי אפשר להמעיט בערכה של ירושלים". ג'ודה אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו האמריקני, ג'ון קרי, בתום פגישה משולשת עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ומלך ירדן עבדאללה השני.

ג'ודה הוסיף כי במהלך הפגישה, שנמשכה שלוש שעות, המלך עבדאללה הבהיר כי ירדן רואה בסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים "צורך שיש לשמר". קרי הוסיף כי במהלך הפגישה, נתניהו הדגיש כי ישראל מחויבת לשימור הסטטוס קוו במתחם הר הבית, ואמר כי שני הצדדים מחויבים לצמצום המתיחות. לדבריו, יש להפחית את המתיחות לפני שיהיה ניתן לשוב לשיחות השלום. "אם הסטטוס קוו יושב לאל-אקצא, נרגיש שינוי בשטח", טען.

מתיחות בירושלים - עוד בוואלה! חדשות:
בצל המתיחות: נתניהו נפגש עם קרי והמלך עבדאללה בירדן
"לא רוצים הסלמה": פגישה חשאית בין צמרת הרשות למפקדי צה"ל
פלסטינים: מתנחלים הציתו מסגד ליד רמאללה

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בפגישה עם בנימין נתניהו, ירדן. טוויטר, צילום מסך
"אם הסטטוס קוו יושב לאל-אקצא, נרגיש שינוי בשטח". קרי ונתניהו, אתמול/צילום מסך, טוויטר

גורם ישראלי בכיר מסר כי בשיחתו עם קרי, ראש הממשלה הדגיש כי יש כעת צורך בהרגעת הרוחות והשבת השקט על כנו. נתניהו הדגיש כי צריך להפסיק את ההסתה שיוצרת את האלימות, "אותה הסתה שמובילים גורמים איסלאמיים קיצוניים וגם גורמים רשמיים של הרשות הפלסטינית".

במהלך הפגישה, בה נכחו גם ראש המועצה לביטחון לאומי יוסי כהן ושליחו המיוחד של ראש הממשלה יצחק מולכו, הציג נתניהו דוגמאות להסתה, לטענתו, בערוצים רשמיים של הפתח והביטחון הלאומי הפלסטיני.

כמו כן, ציין ראש הממשלה כי תהליך מדיני הוא חשוב, אך "אינו יכול לדור בכפיפה אחת עם הסתה חסרת אחריות נגד ישראל ומעשי אחריות נגד אזרחיה". לדבריו, "צריך להפסיק להפיץ את דברי הבלע לגבי השינוי לכאורה בסטטוס קוו בהר הבית". הוא הוסיף כי ההסתה בהר הבית מביאה לאלימות, ועל כל המנהיגים באזור לפעול להרגעת הרוחות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
"אנחנו לא הולכים לפרט כל צעד מעשי בדרך. זה ייעשה באופן שקט ויעיל, אולם הצעדים יהיו מורגשים"

לדברי ג'ודה, שר החוץ קרי "מנסה כעת לסלול מחדש את הדרך לשוב למשא ומתן, ולשים קץ לצעדים ולפעולות חד-צדדיים". קרי הוסיף כי בפגישה עם נתניהו ועם עבדאללה, השלושה דנו במצב הנוכחי בירושלים ובהמשך תהליך השלום, והדגיש כי הצעדים האמריקניים האחרונים בתהליך השלום הם "ספציפיים, מעשיים וממשיים".

עם זאת, טען קרי: "אנחנו לא הולכים לפרט כל צעד מעשי בדרך. זה ייעשה באופן שקט ויעיל, אולם הצעדים יהיו מורגשים". הוא עוד הצהיר: "ארצות הברית מוכנה להיות מעורבת בתהליך השלום, בהינתן כך שהצדדים יתחילו ליצור את האקלים המדיני המתאים".

כמו כן, שר החוץ הירדני טען כי "מצרים היא מדינה מרכזית וחשובה בכל הנוגע למה שקרה באזור, ובעיקר בתהליך השלום". גם קרי התייחס בדבריו לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, וטען: "לא רק שהוא מחויב למלחמה בטרור, אלא הוא גם מוכן לעשות כל מה שצריך על מנת לקדם את המטרה של השגת שלום".

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בפגישה עם נאסר ג'ודה, ירדן. טוויטר, צילום מסך
קרי וג'ודה, אתמול/צילום מסך, טוויטר

קרי התייחס בדבריו לנושאים נוספים, בהם הלחימה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיראק ובסוריה, ושיחות הגרעין עם איראן. "לפגוע ולבסוף גם להביס את דאעש לא יקרה בן לילה", אמר, "אנחנו חייבים לשמור על אסטרטגיה ברורה, אך אל תטעו – אנחנו נצליח". שר החוץ ציין כי עד כה, כוחות הקואליציה ביצעו כ-900 תקיפות אוויריות נגד הארגון.

בנוגע לשיחות הגרעין, הבהיר קרי כי מדובר ב"משא ומתן קשה, אך רציני". הוא הוסיף כי השיחות נמשכות, אולם "הזמן אוזל עבור איראן להוכיח כי תכנית הגרעין שלה היא אכן למטרות שלום. היא חייבת לבחור לעשות זאת". לדבריו, הוא מקווה כי יושג הסכם, "אולם לא נסתפק בכל הסכם".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully