וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה לא אוכפת, האופניים החשמליים ממשיכים לדהור על המדרכה

13.11.2014 / 12:34

ביולי האחרון אושרו בכנסת התקנות לשימוש בכלי התחבורה הפופולרי, אך בדיקת וואלה! חדשות מעלה כי בפועל לא מבוצעת אכיפה ולא מושק קמפיין ההסברה המובטח לציבור. "להחזיר את הביטחון והסדר למדרכות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בעיות בהחלת האכיפה וההסדרה. אופניים חשמליים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתום מאבק ממושך שארך יותר משלוש שנים אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת בחודש יולי האחרון תקנות של משרד התחבורה לשימוש באופניים חשמליים. מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי למרות שהתקנות נכנסו לתוקף כבר בחודש ספטמבר, לא מתבצעת אכיפה שלהן, ולא נעשתה הסברה הולמת לציבור הרחב.

התקנות שאושרו קובעות כי ההספק המרבי של מנוע האופניים יהיה 250 ואט ומהירות האופניים לא תעלה על 25 קמ"ש. נוסף על כך, נאסרה רכיבה לילדים מתחת לגיל 14 ונאמר כי אסור לרכוב על המדרכה. בהודעה שנמסרה לתקשורת מיד עם אישור התקנות ביולי, נמסר כי הוסכם שהאכיפה תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחי הרשויות המקומיות השונות ברחבי הארץ. עם זאת, עד כה לא החלו הרשויות לעשות את המוטל עליהן בתחום. במשטרה טוענים כי בימים אלה מתגבשת באגף התנועה מדיניות אכיפה, אשר תביא לידי ביטוי היבטים שונים, כגון גיל הרוכבים, מיקום הרכיבה ועוד.

בנוגע להסברה לציבור הרחב סביב התקנות החדשות, נמסר לאחר אישור התקנות, כי תוך כמה שבועות ישיקו משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קמפיין שיסביר לרוכבים את אופן השימוש הנכון באופניים. עם זאת, טרם הושק קמפיין מעין זה.

עוד בוואלה! חדשות:
רצח נועה אייל: כתב אישום הוגש נגד תושב ירושלים
שב"כ מבהיר: "לא העברנו התרעה למלחמה עם חמאס"
מסתמן: חקירה נגד מקורבי ברק בחשד להדלפת מסמכים סודיים

מסיבת עיתונאים אור ירוק , שמואל אבואב - מנכ"ל אור ירוק. קובי ליאני
"הגיע הזמן להחזיר את הביטחון והסדר למדרכות". שמואל אבואב/קובי ליאני

הנתונים שפרסמה עמותת "אור ירוק" בנוגע לתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים בשנה שעברה – טרם פרסום התקנות החדשות - מחדדים את חשיבות האכיפה וההסברה המסודרים בכל הנוגע לשימוש בכלי הרכב, אשר הופכים לפופולריים יותר ויותר. לפי הנתונים, במהלך 2013 נפצעו כ-700 בני אדם בתאונות שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. מדובר בממוצע של שני פצועים ביום, כש-91% מבין הפצועים היו הרוכבים עצמם.

"הגיע הזמן להחזיר את הביטחון והסדר למדרכות", אמר מהכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב. "המדינה לא יידעה את הציבור ולא קיימה הסברה בנוגע לתקנות החדשות. לכן, אלפי נערים הופכים לעברייני תנועה ללא ידיעתם. כדי למנוע את ההרוג הבא המשטרה והרשויות חייבות לאכוף את התקנות החדשות ולוודא כי האופניים החשמליים חוזרים להיות כלי תחבורה בטוח וירוק. במקביל, אני קורא לראשי הערים להקצות כספים להסדרה של שבילים ומסלולי רכיבה בטוחים לרוכבי האופניים".

במקביל לביקורת של הגורמים המקצועיים על משרד התחבורה והמשטרה, הורים רבים ברחבי הארץ מביעים תרעומת על אוזלת היד של הרשויות בנושא. רוני ליכט, למשל, תושבת רמת השרון שבנה נפצע מפגיעת אופניים חשמליים, סיפרה כי "בני היה בכיתה ב' כשילדה בכיתה ו' רכבה על אופניים חשמליים והתנגשה בו חזיתית. הוא פתח את הראש ואושפז בבית החולים שניידר". היא הוסיפה כי "למיטב ידיעתי, אין אכיפה או ענישה. התופעה הזאת גדלה ומתעצמת בכל מקום. צריך לעשות פעילות חינוכית הן בקרב הילדים והן בקרב ההורים להעלאת המודעות לסכנות, ומנגד המדינה חייבת לקחת אחריות ולתת פתרונות אכיפה".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

משרד התחבורה: "מדובר בהליך ארוך ומורכב"

ממשרד התחבורה נמסר: "ניסוח התקנות החדשות הוא הליך ארוך ומורכב, שדרש שיתופי פעולה על כמה משרדים, דבר שהאריך את תהליך האישור. הוראת השעה אכן הסתיימה לפני כשלוש שנים, אולם הצורך בגיבוש תקן ישראלי חדש של אופניים חשמליים במכון התקנים הישראלי, שארך יותר משנה וחצי, כמו גם חילופי השלטון, עיכבו את הליך אישור התקנות למרות שהיו מונחות זמן רב בוועדת הכלכלה של הכנסת. חובת חבישת קסדה מעוגנת כיום בפקודת התעבורה (בימים אלה מבוצעים בה עדכונים), ולכן היא אינה נכללת בתקנות החדשות. האחריות על אכיפת התקנות והנסיעה על אופניים חשמליים או קורקינטים חשמליים חלה על משטרת ישראל".

עוד נמסר, כי "משרד התחבורה מסייע בתחומים שבהם יש לו סמכות אכיפה, כמו למשל בבתי מסחר וחנויות המוכרות קורקינטים בניגוד לחוק. בשנים האחרונות ערך משרד התחבורה מספר מבצעים נגד משווקים המוכרים קורקינטים האסורים לשימוש והגיש כתבי אישום כנגד רבים מהם. משרדינו מבצע מעת לעת פעילות שוטפת נגד חנויות ובתי מסחר, המוכרים אופניים חשמליים וקורקינטים בניגוד לחוק. משרד התחבורה מגבש בימים אלה תכנית הסברה נרחבת, המתייחסת לחובות ולזכויות של הנסיעה באופנים חשמליים ובה שותפים כל הגופים הנוגעים בדבר".

ממשטרת התנועה נמסר: "משטרת ישראל בשיתוף הרשויות המקומיות ורשויות האכיפה פועלים להסדרתה התקינה של סמכויות האכיפה לפיקוח העירוני. המשטרה ממשיכה למקד אכיפה בעבירות מסכנות חיים הגורמות לתאונות דרכים".

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר: "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גיבשה תכנית למסע הסברה נרחב בנושא אופניים חשמליים, הכולל תשדירי רדיו, טלוויזיה ופעילות ברשתות החברתית. בשל מגבלות תקציביות, בשלב הראשון, בעוד כשבועיים, יעלה חלקו הראשון של מסע הפרסום ברדיו. הרחבת מסע הפרסום תלויה בקיומם של מקורות תקציב נוספים".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully