וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון בעקבות הפיגועים: "יש להיערך לאפשרות של הסלמה"

11.11.2014 / 14:33

בתום הערכת מצב בחטמ"ר עציון, הזהיר שר הביטחון כי ייתכנו פיגועים נוספים: "מאחר שהאווירה היא של הסתה ושל הסלמה, כל מי שהעלה על דעתו לבצע פיגוע עלול לעשות מעשה"

צילום: שי מכלוף, הצלה יו"ש; עריכה: גדי וינסטוק

שר הביטחון משה יעלון התייחס היום (שלישי) לשני הפיגועים אתמול בגוש עציון ובתל אביב ולמתיחות בכלל בתקופה האחרונה, והעריך כי הטרור טרם הסתיים. "אנחנו נמצאים בעיצומה של הסלמה, שהתחילה מאירועים בהר הבית לפני כבר שבועות ספורים, התפשטה לירושלים, ליהודה ושומרון וגם למקומות אחרים בארץ, כולל לצערנו גם בקרב ערביי ישראל", אמר יעלון לעיתונאים בתום הערכת מצב שקיים בחטיבה המרכזית עציון. "אנחנו לא ניתן להסלמה הזאת להתפתח".

יעלון ציין כי מערכת הביטחון פועל מתוך הנחה שצפויים פיגועים נוספים. "מאחר שהאווירה היא של הסתה ושל הסלמה, כל מי שהעלה על דעתו לבצע פיגוע, להפוך לשהיד כפי שהם קוראים לזה, עלול לעשות מעשה וכתוצאה מזה אנחנו נראה עוד אירועים מהסוג הזה", אמר השר. "הנחת העבודה שלנו תמיד צריכה להיות מחמירה, וזה אומר שאנחנו צריכים להיערך לאפשרות של הסלמה. אנחנו כבר מכירים את זה שברגע שפיגוע דריסה מצליח אז כנראה שיבוא אחריו פיגוע דריסה נוסף, או פיגוע דקירה מצליח אז כנראה יבוא אחריו פיגוע דקירה נוסף. לכן אנו מתגברים את הכוחות כדי להביא לנוכחות יותר גדולה ולפעילות יותר אינטנסיבית כדי למנוע את זה".

עוד על הפיגועים האחרונים:
הנרצחת בפיגוע הובאה למנוחות: "המחבל לא יחליש אותנו"
אחרי הפיגועים: צה"ל מתגבר כוחות ברחבי הגדה המערבית
הפיגוע בתל אביב: נקבע מותו של החייל שנפצע אנוש

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, מסיורו במקום הפיגוע אתמול בגוש עציון ובחטמ"ר עציון,נובמבר 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון בחטמ"ר עציון, היום/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לדבריו, מלבד פיגועי הטרור האחרונים, חלה לאחרונה עלייה גם באלימות ובטרור העממי, כולל השלכת אבנים ובקבוקי תבערה. הוא סיפר על הצעדים שננקטים כדי לשמור על הסדר ולמנוע אלימות, ובהם תגבור הכוחות באזור יהודה ושומרון, הרחבת היקף המעצרים של מחבלים פוטנציאלים והריסת בתים של מחבלים. "במקביל, אני קורא מכאן שוב לכל מי שיש לו יד ורגל ומשפיע ויש לו עניין בהרגעה – להרגיע", אמר יעלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"זה מתחיל בהסתה"

יעלון הסביר כי במסגרת הניסיון להרגיע את השטח, נעשות גם פעולות שנתפסות כפרובוקציות בהר הבית. "אני מקווה שהפעילות הזאת תביא כמה שיותר מהר לרגיעה בשטח", אמר שר הביטחון. בהקשר של המתיחות סביב הר הבית אמר יעלון כי הוא, ראש הממשלה והנשיא פועלים בניסיון לשכנע פוליטיקאים להימנע בעת הזו מלעלות להר הבית. "כמובן יש חופש, ומותר ליהודים על פי כל ההסדרים, הסטטוס קוו, לעלות להר הבית ואיננו מונעים את זה, אבל אם מישהו בצד השני תופס את העליות של פוליטיקאים כסיבה להסלמה אז ראוי שלא לספק להם את העילה הזו", אמר.

בנוגע לפיגועים האחרונים, ציין יעלון כי המחבלים היו מפגעים בודדים, שקיבלו את ההחלטה ללא הנחיה של ארגון כלשהו, והודה כי יש בכך קושי. "זה מתחיל בהסתה", הוא הסביר. "אם מישהו יושב וניזון קודם כל ממידע שקרי לגבי פעילויות שלנו, בעיקר בהר הבית אבל לא רק, הוא קם ועושה מעשה. למעשה כל המפגעים האחרונים, כפי שאנחנו מבינים, ניזונו מההסתה הזאת. אז זה דבר אחד שצריך לטפל בו עד כמה שאפשר". צעדים נוספים שיכולים, לדבריו, לסייע נגד פיגועים מסוג זה הם תגבור הכוחות למניעת כניסה של שוהים בלתי-חוקיים והנחת הבטונדות בתחנות ההסעה.

זירת הדקירה בתחנת רכבת ההגנה, תל אביב. דרור עינב
זירת הפיגוע בתל אביב, אתמול/דרור עינב

יעלון התייחס גם לדריסת החיילים בגוש עציון בשבוע שעבר, שתחילה סברו כי מדובר בפיגוע ובהמשך עלתה הערכה שמדובר היה בתאונת "פגע וברח". לדבריו, האירוע נבדק ויש להמתין לתוצאות הסופיות של החקירה, אולם "מה שמסתמן עד עכשיו זה יותר במאפיינים של תאונת דרכים".

יעלון נשאל בנוגע להתבטאויות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ושל השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' המגבים הרג של מחבלים, והשיב: "ברור שכל מי שמנסה לרצוח יהודים או לרצוח אדם, צריך לפגוע בו כדי להורגו. בנסיבות שהיו, קרה מה שקרה, אני לא אוכל לבוא בטענות למאבטח", אמר בהתייחסו לעובדה שמאבטח ההתנחלות אלון שבות ירה במחבל בפיגוע אתמול מבלי להרוג אותו. "כל מחבל, אם הוא מרים ידו, בין אם בסכין או בין אם בדריסה או בנשק חם, דינו צריך להיות דין מוות בהתאם לנסיבות. לא הורגים סתם, זו לא ענישה, זו פגיעה כדי למנוע את המשך הכוונה שלו לרצוח בני אדם באשר הם".

גורם ביטחוני מסר היום כי ברצועת עזה השקט נשמר בינתיים. "יכולים להיות אירועי הזדהות כמו ירי רקטה לנוכח מה שקורה בירושלים, אך האינטרס של חמאס הוא לא הסלמה".

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully