וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליפת האמוניה: התושבים תובעים את המפעל במיליונים

10.11.2014 / 22:04

תושבי אזור עמק חפר הגישו תביעה ייצוגית בסך 3 מיליון שקלים נגד חברת "הוד חפר", שבבעלותה המפעל שבו אירעה הדליפה שהביאה למותו של כבאי, בגין רשלנות ופגיעה בחופש התנועה. "על תקלות צריך לשלם"

צילום: שלומי גבאי, ערן גילווארג; עריכה: מתן חדד, קריינות: אביב אברמוביץ'

(סיקור הדליפה במפעל, חמישי)

תביעה ייצוגית בסך שלושה מיליון שקלים הוגשה אתמול (ראשון) לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד חברת "הוד חפר", שבבעלותה מפעל האמוניה באזור התעשייה בעמק חפר, שבו אירעה ביום חמישי האחרון דליפה שגרמה למותו של כבאי ול-21 נפגעים נוספים. את התביעה הגישו אב ובנו, תושבי היישוב גאולי תימן, בשם כל תושבי האזור, שנאלצו להסתגר בבתיהם במהלך האירוע או לפנות אותם מחשש לחייהם. בתביעה טוענים לרשלנות מצד המפעל, לטיפול לקוי בהחזקת חומרים מסוכנים ולפגיעה בחופש התנועה של התושבים.

על פי כתב התביעה, "פרט למחיר הטרגי של חיי אדם שגבה האסון, הושמו תושבי האזור, כ-5,000 לערך, ב'מעצר בית' בבתיהם, כשכל דלתותיהם מוגפות וחלונותיהם אטומים לאוויר צח – אין יוצא ואין בא. אזור שלם הושם תחת מצור ובאיום של חומר מסוכן, ללא יכולת להיחלץ". בהמשך נכתב כי כל אותו זמן סבלו התושבים מאי-נוחות, מעגמת נפש, מלחץ וממצוקה רגשית וחוו "רגשות של פחד, חרדה חוסר ודאות וחשש לבריאותם ולבריאות משפחותיהם". בנוסף לכך, התובעים טוענים כי דליפת האמוניה גרמה לביטול אירועים ולסגירה של בתי עסק באזור התעשייה שבו נמצא המפעל. אלה שהיו בסמיכות למפעל, נטען, אף סבלו מגירוי מערכת הנשימה, מקוצר נשימה, משיעול, מצריבה בעיניים, מדמעת ומתחושת מחנק.

עוד בנושא
לא רק בעמק חפר: כרוניקה של דליפות ידועות מראש
החתונה בוטלה בגלל דליפת האמוניה: "סוג של הזיה"
דליפת האמוניה במפעל: "העובדים מרגישים כמו בכור גרעיני"

מפעל הוד חפר שבו אירעה דליפת גז אמוניה, נובמבר 2014. שלומי גבאי
"אנשים חופשיים הפכו לאסירים". המפעל באזור התעשייה בעמק חפר/שלומי גבאי

עו"ד רם גורודסקי, המייצג את התובעים, אמר: "אנשים חופשיים בארצם הפכו להיות אסירים בביתם במשך ערב שלם. תקלות קורות, אבל על תקלות צריך לשלם". לדבריו, "למרבה הצער, מישהו פה נהרג. אמנם בלי כוונה, אך היעדר הכוונה אינו פוטר מאחריות. על פי הנסיבות, נראה שמדובר ברשלנות שגרמה לאובדן בחיי אדם. זאת טרגדיה אנושית שאינה עניינה של התביעה הזאת".

צוותי מגן דוד אדום באירוע דליפת האמוניה בעמק חפר. שלומי גבאי
צוותי מד"א בזירת האירוע, חמישי/שלומי גבאי

בתוך כך, הגישו אתמול תושבי נתניה מכתב לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בבקשה לפנות את מפעל "טבע" הנמצא באזור התעשייה הישן בעיר, שלטענתם מחזיק ברשותו חומרים מסוכנים רבים, ובהם אמוניה. זאת לאחר שביום שישי אירעה דליפת אמוניה במפעל של חברת "טמפו", שבמקרה זה הושגה שליטה במהירות ואיש לא נפגע.

"אנו חרדים וחוששים ממיקום מפעלים כאלו באזור נתניה ובסביבתה, כמו מפעל 'טבע' הנמצא באזור התעשייה הישן, המחזיק ברשותו פרט לאמוניה חומרים הרבה יותר מסוכנים בכמויות עצומות", כתבו התושבים. "אלו חומרים המסכנים את הסובבים, ובהם עובדי מוסך, עוברי אורח, קולטנים ציבוריים, חנויות פרטיות ועוד. לא מובן כיצד ניתן למפעל זה אישור והיתר רעלים בצורה כזו קלה, בלי לשים דגש על הסביבה כולה. המפעל הוא 'פצצה מתקתקת' המהווה איום ממשי על חיי התושבים".

לפנייה לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' בעמק חפר(בתמונה עם ניצב מוטי כהן מפקד מחוז מרכז). שלומי גבאי
השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' בזירת האירוע, חמישי/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully